Oluşturulma Tarihi: Nisan 29, 2009 00:00
ABD’li otomotiv devleri General Motor ve Chrysler kurtuluşu devlet ve çalışanlarda buldu.
GM, önceki gün açıkladığı yeniden yapılanıyla ABD hükümetine en az yüzde 50
hisse vererek, şirketin ’büyük patronu’ olmasını önerdi. Diğer otomotiv üreticisi Chrysler ise Birleşik Otomotiv İşçileri Sendikası’na (UAW) yüzde 55 oranında hisse vermek üzere ön anlaşma imzaladı. Sendikası üyelerinin anlaşmayı onaylaması durumunda UAW, Chrysler’in emekliler için sağlık hizmetleri sandığı yönetim kurulunda bir sandalyeyle temsil edilecek.
Fiat hisse alacakAnlaşmayla, İtalyan otomotiv şirketi Fiat ise Chrysler’ın yüzde 35 hissesini alarak ikinci büyük ortak konumuna gelecek. Chrysler’in geriye kalan yüzde 10 hissesi ise ABD hükümeti, şirkete borç veren bankalar ve hedge fonlar arasında paylaştırılacak. ABD Başkanı Barack Obama yönetimi, Fiat ile ortaklık anlaşmasına varması, borçlarını azaltması ve sendikayla olan istihdam konularını çözmesi için Chrysler’e 1 Mayıs’a kadar süre vermişti.
Daimler-ChryslerBu arada Alman otomotiv devi Daimler de Chrysler’deki yüzde 19.9 hissesinden vazgeçti. Daimler, Chrysler’in yüzde 80.1 hissesini elinde bulunduran Cerberus yatırım şirketi ve U.S. Pension Benefit Guaranty şirketi ile anlaşmaya vardığını açıkladı. Anlaşmaya göre, Daimler, Chrysler’e verdiği 1.9 milyar
dolar tutarındaki krediyi unutacak. Daimler, Chrysler’ı sattığında verdiği bu krediyi 2008 yılı mali bilançosunda zaten sildiğini belirtti. Daimler ayrıca, anlaşma uygulamaya geçtiğinde Chrysler’ın emeklilik fonuna 3 yıl içinde toplam 600 milyon dolar ödemeyi kabul etti. Daimler, 1998 yılında satın aldığı Chrysler’in yüzde 80.1 hissesini 2007’de Cerberus’a 7.4 milyar dolara satmıştı.
GM’den ek talebiİflas korumasıyla karşı karşıya olan ve şimdiye kadar devletten 15.4 milyar dolar
kredi desteği alan GM ise ABD hükümetinden 11.6 milyar dolar daha ek kaynak talep etti. GM, bu kredi karşılığında devlete şirketi hisselerinin en az yüzde 50’sini vermeyi önerdi. Plana göre UAW da yüzde 39 hisse alacak, geri kalan yüzde 11’lik hisse ise hissedarlar ile yatırımcılar arasında paylaştırılacak. GM’nin yeniden yapılan planı çerçevesinde yaptığı bu öneri sonrasında şirket hisseleri borsada yüzde 21 prim yaptı.