Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Mart 24, 2003 02:05
NBA'i global bir marka haline getiren önemli kişilerden biri olan NBA yetkilisi David Stern, bunun başlangıcının on yıl önce Barcelona'da Rüya Takımın maçıyla olduğunu belirtiyor.
Stern, şu an NBA'de oynayan yabancı basketbolcuların Michael Jordan'ı seyrederek büyüdüğünü belirterek, ‘‘Basketbol evrensel bir dil ve global bir kaynak olmak için en iyi döneminde’’diye konuşuyor. Stern, NBA'nin popüleritesinin Amerika'da en tepe noktasında olduğunu belirterek, bundan böyle NBA'nin tüm dünyada popüleritesinin artması içinde çalışacaklarını belirtti.
2.2 milyar dolarlık NBA ekonomisi1980'lere kadar sadece Amerikalılara özel olan NBA'nın artık dünyanın her yerinde fanatik izleyicileri bulunuyor. Yabancı oyuncuların artmasıyla birlikte NBA'nın dünya çapında popüleritesi artarken kárlılığı da patladı. NBA'nın dünyada lisanslı ürün satışı yılda 2.2 milyar doları bulurken, bunun yüzde 20’si Amerika dışında gerçekleşiyor.
Iverson'un ayakkabısı 6 haftada tükendi NBA'nin global sponsoru olarak imza atan Gatorade, (enerji içeceği şirketi) Lego ve Adidas gibi firmalar basketbol gerçeğini tüm dünyaya düzenledikleri festivaller ve turnavalarla yayarken, piyasaya sürdükleri ürünleriyle de satışlarında büyük yükselişler sağlıyorlar.
Geçtiğimiz yıl sonunda NBA'in sponsorlarında Reebok firması ünlü NBA oyuncusu Allen Iverson ismiyle 130 dolara bir spor ayakkabı piyasaya çıkardı. 6 haftada tükenen bu ayakkabının en fazla satıldığı yerin Batı Avrupa olmasıda NBA'nin Amerika dışında da büyük ilgi gördüğünü ortaya koyuyor.
SATIŞLAR ARTIYOR
NBA lisansını alan veya sponsor olan firmaların satışları da son yıllarda hızla artıyor. Örnek olarak Reebok'un satışlarının uluslarası pazarlarda yüzde 30 arttığı, basketbol topu üreten Spalding firmasının ise satışlarında yüzde 44'lük yükseliş yaşandığı belirtiliyor.
ÖNCE Hidayet Türkoğlu ardından Mehmet Okur'un NBA takımlarında oynamaya başlamasıyla Türkiye'de de popüleritesi son yıllarda hızla artan Amerikan Basketbol ligi NBA, tüm dünyada büyük ilgi görüyor. 1980'lere kadar sadece Amerika'lılara özel olan NBA'in artık dünyanın her yerinde fanatik izleyicileri bulunuyor.
Son yıllarda yabancı oyuncuların sayısı hızla artan NBA'de bugün 34 ülkeden 65 yabancı oyuncu forma giyiyor. Yabancı oyuncuların artmasıyla birlikte NBA'in dünya çapında popüleritesi artarken kárlılığı da büyük ölçüde yükselmiş durumda. Bugün dünya genelinde 1 milyar 250 milyon NBA fanatiğinin olduğu tahmin edilirken, NBA'in lisanslı ürünlerinin satışının yılda 2 milyar 150 milyon doları bulduğu ifade ediliyor. Yabancı oyuncuların artmasıyla birlikte NBA lisanslı ürünlerin satışlarının yüzde 20'si artık Amerika dışında gerçekleşirken, yılda 900 milyon
dolar televizyon yayın geliri bulunan NBA'nin bunun yüzde 15'ini yine Amerika dışından elde ettiği belirtiliyor.
NBA yetkilileri önümüzdeki yıllarda Avrupa, Latin Amerika ve Asya'da NBA ligleri kurmayı planlarken, yurtdışında bir çok ülkede mağazalar, restorarnlar açmaya başladı.
OLAJUWON’LA BAŞLADI
1980'lerde Nijeryalı Hakeem Olajuwon ve Hırvat Drazen Petrovic'in gelmesiyle Amerika'nın sınırlarını aşan NBA'de bugün Amerika dışında 34 ülkeden 65 basketbolcu oynuyor. 10 yıl önce NBA'de oranları yüzde 6 olan yabancı oyuncuların bugün tüm oyuncular içinde yüzde 16'lık bir orana ulaşmış durumdalar. 2010 yılı sonunda ise bu oranın yüzde 50'yi bulacağı tahmin ediliyor. NBA'de oynayan yabancı basketbolcular bu oyunun yurtdışında da oynanabildiğini kanıtlarken, NBA önümüzdeki yıl Avrupa, Latin Amerika ve Çin'i de kapsayan Asya bölgesinde NBA için ön sezonların yapılmasının planlarını yapıyor ve 10 yıl içinde Avrupa'da NBA takımlarının oluşturulması düşünülüyor. Yurtdışında bu konuyu geliştirmeye çalışan kişiler NBA'nin büyümesi için Avrupa'da büyük basketbol salonları inşa etmeye başlamış durumdalar.
NBA'NIN KASASI DOLUYOR
NBA'ya olan ilginin global olarak artması kasasını da doldurmasına sebep oluyor. Şu an dünyada NBA'nin lisanslı ürünlerinin satışının yüzde 20'si Amerika dışında gerçekleşiyor. Bu da yılda 2 milyar 150 milyon dolarlık bir ciroya sahip ürünlerin 430 milyon dolarının Amerika dışında satıldığını ortaya koyuyor. NBA, şu anda Orlando'da yer alan NBA City isimli restoranının aynısını Dominik Cumhuriyetinde açmaya hazırlanıyor. Diğer taraftan Asya ve Avrupa'da NBA mağazalarının açılması planlanırken, şu anda bazı NBA butikleri İspanya'da büyük alışveriş merkezlerinde açılmış durumda.
NBA'nin yıllık 900 milyon dolarlık televizyon gelirinin yüzde 15'i yine Amerika dışındaki yayın haklarından elde ediliyor. Şu anda Amerika dışındaki yayın haklarından 135 milyon dolar elde eden NBA, Amerika dışında 212 ülkede 148 televizyon tarafından gösteriliyor.
NBA'in internet sitesi nba.com'u ziyaret edenlerin yüzde 40 yine Amerika dışında bulunurken, milyonlarca NBA fanatiğinin İngilizce ve İspanyolca yayınlarını internetten yükleyip dinlemek için ayda 10 dolar para harcıyorlar.