OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 17, 2005 00:00
Gima’yı Sabancı’ya kaptıran
Koç, Tansaş için Doğuş’la pazarlık masasında. Koç Grubu şirketlerinden Migros, perakendecilikte liderlik için atağa kalktı.Bir süre önce Fiba Holding bünyesindeki Gima’yı, son dakikada Sabancı Grubu’na kaptıran Koç Grubu, Tansaş’ın peşine düştü. Koç Grubu şirketlerinden Migros, Doğuş Grubu şirketlerinin elindeki yüzde 70.77’lik Tansaş hissesini satın almak için görüşmelere başlamak üzere sözleşme imzaladı. GEÇTİĞİMİZ aylarda, Hüsnü Özyeğin’in patronu olduğu Fiba Grubu bünyesindeki Gima ve Endi’yi son dakikada Fransız Carrefour ve Sabancı Grubu ortaklığındaki Carrefoursa’ya kaptıran Koç Grubu, bu kez rotayı Doğuş Grubu şirketlerinden Tansaş’a çevirdi. Koç Grubu şirketlerinden Migros ve Doğuş Grubu, Tansaş’ın yüzde 70.77’lik hissesinin satışı için masaya oturma kararı aldı. Doğuş Holding’den İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’na (İMKB) gönderilen açıklamada, Tansaş Perakende Mağazacılık Ticaret’te doğrudan ve dolaylı olarak sahip olduğu yüzde 70.77 oranındaki hissenin, Koç Holding ile Migros’a satışı konusunda görüşmelere başlanılmasına karar verildiği belirtildi. Bu amaçla taraflar arasında münhasırlık anlaşması imzalandığı bildirildi.GÖRÜŞMELER BAŞLADI: Koç Holding’den yapılan açıklamada ise Holding ile topluluk şirketlerinden Migros ile Doğuş Grubu şirketlerinden Doğuş Holding, Garanti Bankası, Ana Konut Danışmanlık, Doğuş İnşaat ve Ticaret, Doğuş Yapı Sanayi, Doğuş Sigorta Aracılık Hizmetleri, Somtaş Tarım ve Ticaret ve Start Investment Limited arasında Tansaş hisselerinin satın alınmasına yönelik görüşmelere başlanması konusunda sözleşme imzalandığı kaydedildi. Garanti Bankası, Tansaş’taki yüzde 24.11 oranındaki hissesinin Koç Holding ve Migros’a satışı konusunda görüşmelere başlandığını bildirdi.GİMA NASIL GİTMİŞTİ: Gima ve Endi’yi CarrefourSa’ya kaptırmasının ardından Sabancı’yla Telekom ihalesinde kurduğu ortaklık ilişkisi de bozulan Koç Grubu, perakendecilik sektöründe Tansaş’la gücünü artırmaya çalışıyor. Geçtiğimiz nisan ayında, Koç Grubu şirketlerinden Migros ile Fiba Grubu, Gima ve Endi mağazalarının satın alınması konusunda görüşmelere başlamak üzere sözleşme imzalamışlardı. Bu açıklamadan kısa süre sonra mayıs ayı başında, Sabancı Grubu’nun Fransızlarla ortak olduğu CarrefourSa, Fiba’dan Gima ve Endi hisselerini 132.5 milyon dolara satın almak için anlaştığını açıkladı. İLİŞKİLER GERİLDİ: Migros, Fiba Holding’le pazarlığın son aşamasına gelmişken, Carrefoursa’nın Gima ve Endi’yi alması, iki büyük grup arasındaki ilişkileri de gerdi. Koç Holding, gelişmelerle ilgili yaptığı açıklamada isim vermeden Fiba Grubu’nun patronu Hüsnü Özyeğin’e ağır eleştiriler yöneltti. Migros da, o tarihlerde gazetelere verdiği tam sayfa ilanlarla ‘Migros, dürüst satıcı’ sloganını kullanarak tepkisini dile getirdi. Koç ve Sabancı grupları arasında Gima nedeniyle gerilen ilişkiler, Türkiye’nin önde gelen iki kuruluşunun iş hayatındaki ortaklıklarına da olumsuz yansıdı. Türk Telekom ihalesine girmek için birlikte hareket etme kararı alan Koç ve Sabancı grupları, Gima olayından hemen sonra bu konudaki ortaklıklarını bitirdiklerini açıkladılar. Ve Koç Grubu, Sabancı’ ile kurduğu konsorsiyumdan ayrılarak, Türk Telekom ihalesine tek başına katıldı. Fiba Holding’in patronu Hüsnü Özyeğin’e yönelik Koç Grubu’ndan en ağır eleştiri, Koç Holding’in Onursal Başkanı olan Rahmi Koç’tan gelmişti. Koç, Capital Dergisi’ne yaptığı açıklamada, Migros’la anlaşmışken Gima ve Endi’yi son anda Carrefoursa’ya satan Hüsnü Özyeğin için, ‘Bu arkadaşın sözünün yanında imzası, bir de ikinci kişinin imzasını almak lazımmış’ demişti. Koç ile 50 yıldır Türkiye’de 1954 yılında İsviçre Migros Kooperatifler Birliği ve İstanbul Belediyesi’nin girişimleri ile kurulan Migros, gıda ve tüketim maddelerini belediye kontrolü altında üreticiden sağlamak ve bu ürünleri sağlığa uygun koşullarda ve ekonomik fiyatlarla İstanbullu’lara ulaştırmayı amaçlıyordu. 1975’de Migros’un çoğunluk hisseleri Koç Grubu’na devredildi. Bu tarihten itibaren yeni bir anlayışla çalışmaya başlayan Migros, İstanbul içinde mağaza sayısını hızla artırdı. Kurduğu dev merkez deposu ile, meyve ve sebzelerin taze ve ekonomik olarak tarladan tüketiciye ulaşması için meyve sebze alım bürolarının gelişmesi ile sağlıklı bir dağıtım için gerekli altyapı oluşturdu. 1988’de ilk defa İstanbul dışında İzmir’de de 4 mağaza açan Migros, Ege Bölgesi için altyapı çalışmalarına başlamıştı. Migros, 1989 yılı sonunda 2 büyük ilde 34 mağazayla hizmet veren bir perakende zinciri haline gelmişti. Migros, 1991 yılında da halka açık bir şirket haline geldi. Yurt içinde 72 M, 72 MM, 33 MMM, 283 Şok ve 3 Alışveriş Merkezi ve hipermarkette hizmet veren Migros, yurt dışında Bakü’de 3, Rusya’da 32, Kazakistan’da 5, Sofya’da 4 Ramstore olmak üzere, toplamda 507 mağazaya ulaştı.Tansaş’ın piyasa değeri 481 milyon dolarKOÇ Holding’in sabah saatlerinde borsaya görderdiği açıklama Migros ve Tansaş hisselerinin değerlenmesine neden oldu. Günün tamamında iki şirketin de piyasa değerleri arttı. Migros 57 milyon
dolar, TansaÅŸ ise 28 milyon dolar deÄŸer kazandı. Güne 10.60 YTL seviyesinden baÅŸlayan Migros hisseleri en yüksek 11 YTL seviyesini gördükten sonra günü 4.85 oranında getiri ile 10.80 YTL’den tamamladı. Böylece Migros’un toplam piyasa deÄŸeri 1 milyar 104 milyon dolar olarak gerçekleÅŸti. TansaÅŸ hisseleri ise 2.08 YTL’den güne baÅŸladı. Haberin etkisiyle birlikte 2.08 YTL’ye kadar yükselen TansaÅŸ hisseleri günü 2.03 YTL seviyesinden yüzde 5.73 oranında deÄŸer kazanarak tamamladı. Tansaş’ın toplam piyasa deÄŸeri ise 481 milyon 241 bin dolar oldu. Bu fiyatla, Koç’un satın almayı planladığı yüzde 70.77’lik hissenin deÄŸeri yaklaşık 341 milyon dolara karşılık geliyor. TansaÅŸ, halka ucuz et ve kömür için kurulmuÅŸtu TANSAÅž, 1973 yılında, halka ucuz et ve kömür saÄŸlamak için Ä°zmir’de, kuruldu. 1976 yılına gelindiÄŸinde, ‘Tanzim Satışlar Müdürlüğü’ çatısı altında, Konak’ta ilk maÄŸaza açıldı. MaÄŸaza sayısı, 1986 yılında 12’ye ulaÅŸtı. Bu geliÅŸmeyle birlikte ortaya çıkan ÅŸirketleÅŸme düşüncesi doÄŸrultusunda, 15 Aralık 1986 tarihinde TansaÅŸ Ä°zmir BüyükÅŸehir Belediyesi İç ve Dış Ticaret A.Åž. kuruldu. 1996 yılında, Ä°zmir BüyükÅŸehir Belediyesi’ne ait TansaÅŸ hisselerinin yüzde 32.98’i halka açıldı. 1999 yılı TansaÅŸ için dönüm noktası oldu. Hisselerinin büyük bölümü DoÄŸuÅŸ Grubu’na geçti ve kısa sürede Ä°zmir’den Türkiye’ye yayılan ulusal bir marka haline geldi. TansaÅŸ, 2002 yılı içinde, DoÄŸuÅŸ Grubu bünyesindeki kardeÅŸ kuruluÅŸu Macrocenter’ı bünyesine kattı. 2004 yılı sonu itibariyle TansaÅŸ, TansaÅŸ ve Macrocenter markaları ile Ege, Marmara, İç Anadolu ve Akdeniz bölgelerinde yer alan toplam 206 maÄŸazası, 123,000 metrekare net satış alanı, yaklaşık 5000 personeli ile yıllık 78 milyon müşteriye hizmet veriyor. Â
button