Meltem KARA
Oluşturulma Tarihi: Eylül 22, 2009 00:00
Türkiye’nin ilk meyve suyu markalarından Meysu, sütten sonra ‘kolalı içecek’e de girdi. Yıllık 20 bin litre kola üretimi ile yüzde 2 pazar payı hedefleyen Meysu, 2010’da 2 milyon dolarlık ihracat hedefi de koydu. Gülsan Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Güldüoğlu, “Meysu Cola için 1.5 milyon Euro’luk makine yatırımı yaptık. Kola yatırımı Gülsan Gıda’ya yüzde 15 büyüme getirecek” dedi.
TÜRKİYE’nin ilk meyve suyu markalarından Meysu, geçtiğimiz yıl yaptığı süt yatırımının ardından kola üretimine de başladı. Meysu’yu 2000 yılında kiralayan ve 2007’de 2.5 milyon TL’ye isim hakkını satın alan Gülsan Gıda, markanın içecek portföyünü tamamlamak amacıyla kola işine de soyundu. Gülsan Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Güldüoğlu, “Meysu Cola için yalnızca 1.5 milyon
Euro’luk makine yatırımı yaptık. Ürünlerimizin dağıtımı başladı. Kola yatırımı Gülsan Gıda’ya yüzde 15 büyüme getirecek” dedi.
Hedef yüzde 2 pay
Meysu Cola’nın, Meysu’nun marka bilinirliği ve kalitesi ile kola pazarında global markaların arasında kendine yer edinebileceğini belirten Güldüoğlu, yeni yatırımları hakkında şu bilgileri verdi: “İlk yıl pazarda yüzde 2 pay hedefliyoruz. Çok büyük hedeflerimiz yok. Kendi kapasitemize göre hareket ediyoruz. Ancak tüketicinin bizi tanıması ve kalitemize güvenmesi Meysu Cola’nın tüketilmesini sağlayacaktır. Piyasada artık yerli markalara talep var. Her yılın sonunda pazar payımızda yüzde 50 artış planlıyoruz. Şu anda teneke kutularda gazoz,
diyet kola ve normal kola çeşitlerimiz satışa sunuldu. Önümüzdeki dönemde pet üretimini de yapacağız. Üretimde yıllık 20 bin litre hedefliyoruz.”
2 milyon dolar ihracat
Meysu’nun yurtdışında da tanındığını ifade eden Güldüoğlu, şunları söyledi: “Yıllık 20 bin litre üretimimizin yüzde 20’sini ihraç etmeyi hedefliyoruz. Lansman bile yapmadan ilk ihracatımızı Azerbaycan’a gerçekleştirdik. Türki Cumhuriyetler ve Afrika’da görüşmelerimiz devam ediyor. Fiyat rekabeti sağlamamız zor olduğu için Avrupa pazarına odaklanmıyoruz. Bu yıl için 500 bin dolarlık ihracat hedefliyoruz. 2010’da ise 2 milyon dolarlık ihracatımız olacak.”
Kapasite 15 kat arttı
Bekir Güldüoğlu, Gülsan Gıda’nın Meysu için bugüne kadar 15 milyon Euro’yu aşan yatırım yaptığını belirterek, şunları dile getirdi: “Meyve suyu için ilk teknoloji yatırımımızı 2002’de yaptık. Meysu’yu kiralamamızdan bu güne üretim kapasitesi 15 kat arttı. Bundan sonra ürün portföyümüzü geliştirmeye odaklanıyoruz. Yeni sektörlere girmeyeceğiz. İçecek ve şekerli gıdalar sektöründe Gülsan Gıda’yı konumlandırıp, ürün atağına geçiyoruz. Şimdi Gülsan Gıda’nın satışta büyüme dönemi.”
6 gıda mühendisi 1 yılda hazırladıÜÇ aydır kola üretimi gerçekleştirdiklerini dile getiren Bekir Güldüoğlu, şöyle konuştu: “Bayiler aracılığıyla dağıtım yapılacak. Satışlarımızı tüm Türkiye’ye yayacağız. Meysu Cola’nın Ar-Ge çalışmaları da 1 yıl boyunca kendi tesislerimizde yapıldı. 6 gıda mühendisimiz ürünü hazırladı. Bir çok kez tat testleri gerçekleştirildi. Çalışmaların sonunda, E ve C vitamini katkısıyla tazeliğini koruyan ve doğal bitkisel özütün kullanıldığı ürünümüzü ortaya çıkardık. E ve C vitamini gibi bileşenleri içeren antioksidanların yaşlanmanın etkisini azaltıcı özelliği var. Doğal olarak bu bileşikler ürün içerisinde ürünün tadını ve görünümünü etkilemeyecek duzeyde.”
İSO 500’de yer almayı hedefliyor
BEKİR Güldüoğlu, Gülsan Gıda’nın İstanbul Sanayi Odası’nın (İSO) açıkladığı İkinci 500 Büyük Sanayi Kuruluşu listesinde 417’nci sırada yer aldığını söyledi. Hedeflerinin ilk 500 listesine girmek olduğunu aktaran Güldüoğlu, Gülsan Gıda hakkında şunları anlattı: “350 kişiye istihdam sağlayan Gülsan Gıda, 60 milyon dolar ciroya sahip. Kriz döneminde yüzde 10’luk bir büyüme gerçekleştirdik. Avrupa, ABD ve Japonya’ya Gülsan ve Meysu markalarıyla toplam 10 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiriyoruz. Afrika’ya da yoğun olarak çalışmalarımız başlıyor.”
Kayseri’de AVM yatırımı yapacakKAYSERİ’de alışveriş merkezi gerçekleştirmek için çalışmalarının olduğunu kaydeden Bekir Güldüoğlu, 25 bin metrekarelik alanda eski Meysu fabrikasının üzerinde projelerinin olduğunu, ancak henüz hayata geçmediğini ifade etti.
Türkiye önce Nur Kola’yı tanıdıTÜRK tüketicisi kolalı içecekle ilk olarak 1955 yılında tanıştı. Erbak Uludağ’ın ürettiği Nur Kola Türkiye’nin ilk kolası olurken, gazlı içecek kategorisinde satış hacmi olarak Türkiye’nin en büyük markaları olan Coca-Cola ve Pepsi gibi oyuncular 1964 yılında Türkiye pazarına girdi.
Bunların ardından pazara Bixi ve RC gibi yerli oyuncular katıldı. Yerli marka-lardan ristal Kola 1994 yılında faaliyet-lerine başlarken, Türkiye’nin en geniş içecek ürün çeşitliliğine sahip olan markası Ülker, 2003’te Çamlıca Gazoz’u satın alarak içecek pazarına girdi ve Cola Turka markasını oluşturdu.
Coca-Cola Türkiye pazarında lider konumda bulunuyor. Pazarın diğer iki büyük markasını Pepsi ve Cola Turka oluşturuyor. Gazlı içecek pazarının son oyuncusu ise Meysu oldu.
Kişi başına yılda 30 litre kola içiyoruzİçecek pazarı Türkiye’de 3.6 milyar TL’lik büyüklüğe ulaşırken, yıllık tüketim 3.8 milyar litreye yükseliyor.
Pazarda birinci sırada yüzde 50 pay ve 1.9 milyar litrelik büyüklükle gazlı içecekler yer alıyor.
Bunu yüzde 25 pay ve 949 milyon 609 bin litre ile pet su, yüzde 13’lük pay ve 491 milyon 607 bin litre ile meyve suyu takip ediyor.
En son sırada yüzde 4’lük pay ve 157 milyon 739 bin litreyle doğal mineralli gazlı su bulunuyor.
Gazlı içecek pazarında ise kola 1 milyar 215 milyon litreyle yüzde 64 pay alıyor.
Türkiye’de kişi başına yıllık kola tüketimi 30 litre.
Kola tüketiminde yaş aralığı 10-35. Diyet kolayı ağırlıklı olarak 20-35 yaş arası kadınlar tercih ediyor.