Güncelleme Tarihi:
ULAŞTIRMA, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Ahmet Selçuk Sert, gezi teknelerinin az bir bedelle sigortalanması konusunda Bakanlık olarak özel bir çalışma yaptıklarını açıkladı. Sert, “Çalışmada sona geldik. Her ne kadar gönüllük esası olsa da bunu bir değerlendirmek lazım, belki de bu sigortayı zorunlu yapmak lazım” dedi. Fethiye Ece Saray Marina’da düzenlenen ve Türk denizciliğinin tartışıldığı toplantıya Ahmet Selçuk Sert, Fethiye Belediye Başkanı Behçet Saatcı, Deniz Ticaret Odası (DTO) Başkanvekili Şadan Kaptanoğlu, Fethiye DTO Başkanı Şaban Arıkan, Türk P&I Genel Müdürü Ufuk Teker konuşmacı olarak katıldı.
20 MİLYON TAŞIYORLAR
Toplantıda konuşan Ahmet Selçuk Sert, denize çıkan tüm teknelerin sigortası olduğuna değinerek, “Sigorta tekneyi kapsıyor, bir de üçüncü şahıslara, yolculara ve çevreye karşı verilecek zararın diyelim ki, yüzde 5’ini kapsıyor. Üstlendiği risk ise yüzde 95. Bu gezi tekneleri hafta içi 80 bin, hafta sonu 100 bin kişi ile günlük tura çıkıyor. Bunu yıla çarptığımızda 20 milyon kişi taşıyorlar. 20 milyon kişiden belki yılda 5-10 kişilik risk var. Bugüne kadar büyük bir felaket olmadı. Ancak kaybedilen her canın 500 bin liralık bir riski var. Risk belki milyonda bir ama bir kişi için bile bu risk büyük oluyor” dedi.
Ahmet Selçuk Sert, bugün için yapılan sigortanın çevreye ve yolculara gelecek zararın çok düşük bir limitini kapsadığını vurgulayarak, şunları söyledi: “Oysa gemilerde yapılan P&I sigortası üçüncü şahıslara, yolculara ve çevreye karşı verilecek riskin tamamını kapsıyor. Gezi tekneleri için de bugün ödedikleri primin üzerine çok az bir farkla sigorta yapacağı ancak riskin tamamının güvence altına alınacağı, sektörü koruyacak bir çalışma içindeyiz.”
SİGORTALARI YOK
Türk P&I Genel Müdürü Ufuk Teker, sigortalı deniz aracı sayısının yüzde 5’in altında olduğunu söyledi. Ufuk Teker, Ticaret Kanunu’na göre, 300 groston ve üzeri deniz araçları ile 12 ve üzeri yolcu taşıyan deniz araçlarının sorumluluk sigortasını zorunlu yaptırması gerektiğini ifade ederek, “Bizim için en ağır senaryo iki yolcu teknesinin çarpışması. Sorumluluk sigortası karşı geminin personeline, yolcusuna, yüküne ve çevreye karşı verilen zararları karşılıyor. Hatlı yolcu taşıyan hemen hemen tüm tekneler bu sigortayı yaptırıyor. Ancak bu zorunluluk turizme hizmet veren gezi teknelerinde yok” dedi.
ÇÖZÜM OLURSA GÖNÜLLÜ YAPTIRILIR
Deniz Ticaret Odası Başkanvekili Şadan Kaptanoğlu, denizcilik sektörünün kazalarla ön plana çıktığını belirterek, şunları söyledi: “Sektör her alanda regüle edilmiş durumda. Sigortaya gelince iş, sonunda maliyete gelir dayanır. Hiçbir iş insanı sigorta yaptırmayayım demez. Riskini minimize etmek ister. Türk P&I özel bir çabayla kuruldu. Bizlerin sorunlarına ve risklerine aynı bir terzinin üzerinize kıyafet diktiği gibi özel çözümler bulmalı. Çözüme ulaştıktan sonra birçok arkadaşımız, zorunlu hale gelmeden, gönüllü olarak sigortayı yaptırır.”
DENİZ TURİZMİ BÜYÜK RİSK ALTINDA
Ahmet Selçuk Sert, deniz turizminin büyük risk altında olduğunu belirterek, şu açıklamaları yaptı: “100 kişi taşıyan bir tekne, 500 bin lira çarpı 100 kişilik risk taşıyor. 60 kişilik yolcu taşıyan bir teknenin 30 milyon dolarlık riski var demektir. Büyük bir faciada o tekne sahibinin taşıyamayacağı bir risk, bu. Bunu sigortayla paylaşmak lazım. Tekne sahiplerinin ödedikleri sigorta bedellerinin üzerine az bir maliyetle bu riski sigorta kapsamına alacak bir çalışma yapıyoruz. Bu çalışmada her ne kadar gönüllük esasına dayalı olsa da belki de bu sigortayı zorunlu yapmak lazım.”
YOLCULAR KORUMASIZ
Türk P&I Genel Müdürü Ufuk Teker, deniz turizminin ve tekne sahiplerinin büyük risk altında olduğunu belirterek, şunları söyledi: “Sigortalanma oranı çok düşük. Hem deniz aracı sahipleri hem yolcular herhangi bir kaza riskine karşı korumasız. Ticaret Kanunu’na göre sigorta yapılması zorunlu ancak Turizm Teşvik Kanunu’nda, deniz turizmi araçlarıyla ilgili bir takım istisnai maddeler var. Geçtiğimiz yıllarda ciddi kazalar meydana geldi ve bu kazalarda hayatını kaybeden turistlerin tazminat talepleri karşısında işletmeciler ödeme yapmakta zorlandı. Gönüllülük esasıyla bu sigortanın olmayacağı belli, o nedenle Bakanlığı dokunuşuna ihtiyaç var.”