Güncelleme Tarihi:
Georgia eyaletinde otobüs fabrikası kurma kararı alan Temsa, ABD’de 1000 adetlik satışın üzerine çıkmak istiyor. Üretim kararı ile ihalelerden pay almayı da hedefleyen Temsa, Amerikan Karayolları Güvenliği Dairesi tarafından da otorite kabul edilip otobüs güvenliği hakkında bilgi almak için toplantıya çağrıldı.
SABANCI Holding’in bünyesi-ndeki otomotiv şirketi Temsa, Amerika’nın en önemli otobüs markalarından biri olma yolunda ilerliyor. 2010 yılında adım attığı ABD’de üretim kararı alan Adana merkezli Temsa, Georgia eyaletinde fabrika kurmaya hazırlanıyor. 5 yılda ABD’ye 700’ü aşkın otobüs ihraç eden Temsa, yeni fabrikası için ABD’ye 10 milyon doları aşan yatırım yapacak. Böylelikle sadece 2 bin adetlik lüks otobüs pazarında yer almak yerine 5 bin adetlik büyük pazarın oyuncularından biri haline gelmeyi amaçlayan Temsa, bu sayede ABD devletininin düzenlediği ihalelere katılabilmeyi hedefliyor. Türk mühendislerce geliştirilen otobüslerle ABD’de Temsa’nın pazar payı yüzde 10’u buluyor.
ÇEYREK ASIR SONRA
Temsa’nın davetiyle katıldığımız Atlanta’da düzenlenen UMA Motorcoach Otomotiv Fuarı’nda şirket ABD pazarı için geliştirilen yenilenen TS35 E’yi sergiledi. Fuarda Sabancı Holding Sanayi Grup Başkanı Mehmet Pekarun’dan yatırımın müjdesi geldi. Hızla büyüyen ABD pazarında, üretim seçeneklerini değerlendirdiklerini belirten Pekarun, “Pazarı doğru okumanın ve ihtiyaçları doğru şekilde belirlemenin katkısıyla ABD pazarına çeyrek asırdır ABD dışından giriş yaparak pazardaki ana oyunculardan biri olmaya başaran ilk ve tek otobüs üreticisi olduk. ABD gibi zorlu bir pazarda elde ettiğimiz bu başarı bizlere gurur veriyor”
TURİZMDE TEMSA
ABD yollarında 700’ü aşkın Temsa markalı otobüsün hizmet verdiğini belirten Temsa Genel Müdürü Dinçer Çelik, dünyanın en zorlu pazarı olarak gösterilen ABD’de operatörlere en geniş ürün gamını sunan üretici olduklarını ifade etti. Tüm turizm bölgelerinde Temsa otobüslerinin bulunduğuna dikkat çeken Çelik, “ABD’de 700’ü aşkın aracımız 200’den fazla operatörde, 40’tan fazla eyalette yollarda. 2016’da ilk hedefimiz 1000’li rakama ulaşmak ve bu rakamın da üzerine çıkmak. Başarıda üretimdeki gücümüzün yanı sıra yurtdışı ekibimizin ve ABD’li iş ortaklarımızın da katkısı büyük” dedi.
Google ile işbirliği
TEKNOLOJİ devleri Temsa’nın lüks ve yüksek teknolojili otobüslerini tercih ediyor. Temsa’nın 20 otobüsü Faceebok, 1 otobüsü de Twitter için hizmet verirken Google ile karşılıklı işbirliği geliştiriliyor. Silikon vadisi firmalarının otobüsler için Temsa’dan istediği ortak teknoloji ise 110 voltluk prizler ve bir değil iki wireless bulunması. Temsa Ar-Ge ve Satış Sonrası Hizmetler Direktörü İbrahim Eserce Google ile görüşme yaptıklarını söyleyerek şunları anlattı: “Google yöneticilere bana yüksek teknolojili bir otobüsü anlat alalım, dediler. Biz Fransa’da şöforlerin alkolsüz araç kullanmaları için aracı çalıştırmada önce üfleyerek alkol testinden geçtikleri bir teknoloji kullanmıştık. Google servis şöforleri de tüm aracın kontrolünü yapmadan ve bunu Google’a iletmeden aracı hareket ettiremiyor. Bunu bir aplikasyonla şöforlerin ellerinde tablet ile yapabilecekleri bir hale getirebileceğimizi anlattık. Yönetici bu aracı bana satarsın, dedi.”
1 günde 26 milyon dolarlık satış yaptı
TEMSA, ABD’de Türk rüzgarı estirmeye devam ediyor. Louisville Kentucky şehrinde 9-12 Ocak 2016 tarihleri arasında düzenlenen Amerikan Otobüs Birliği Fuarı’na (ABA) katılan Temsa, geçen hafta da Atlanta’daki UMA Fuarı’nda yeni ürünlerini sergiledi. Temsa fuarda 17 adetle rekor satış gerçekleştirdi. Ayrıca 35 otobüs için de ön satış anlaşması yaptı. Otobüslerin fiyatının yaklaşık 500 bin dolar olduğu düşünüldüğünde, Temsa fuarda 8.5 milyon dolar ciro yaptı. 35 otobüsün satışı kesinleşirse, toplam ciro 26 milyon dolara çıkacak.
ABD’de otobüs otoritesi oldu
ABD için geliştirdiği yeni otobüslerle, pazara öncülük yapan Temsa, kısa zamanda adeta otorite oldu. Amerikan Karayolları Güvenliği Dairesi, otobüslerin güvenliğiyle ilgili bir toplantı için Temsa’yı davet etti. Temsa Ar-Ge ve Satış Sonrası Hizmetler Direktörü İbrahim Eserce, “Amerika’da otobüsler tek kapılı. Geçen yıl bir otübüste çıkan yangında otobüsün arkasında oturan öğrencilerinin 3’ünün hiç yara almadan dumandan ölmesi, ikinci kapıyı ABD’de gündeme getirdi. Karayolları güvenlik dairesi de ikinci kapının güvenliğini ve Avrupa’daki uygulamayı öğrenmek için bizi çağırdı” diye konuştu.
‘Temsa bizim parlayan yıldızımız’
SABANCI Holding Sanayi Grubu Başkanı Mehmet Pekarun Temsa’nın ABD’deki başarısının yeni hedefler belirlemelerinde çok önemli bir karar sürecini kendilerine sunduğunu dile getirerek “Temsa bizim parlayan yıldızımız” diye konuştu. Pekarun, Sabancı Holding’in Amerika’da üretim konusunda tecrübesi olduğunu da hatırlatarak Tenesse’de üretim yapan Kordsa’nın rekabetin zor olduğu ABD pazarında, Çinlilere rağmen kâr ettiğini ifade etti. Pekarun sıkıntılı süreçleri atlatan Temsa’nın son üç yıldır kârda olduğuna da dikkat çekti.
Hollandalı taklit etti
ABD pazarındaki yenilikleriyle dikkat çeken Temsa’nın 3 yıl önce satışa sunduğu TS35, rakipler markalar tarafından taklit edildi. Pazarın lideri konumunda bulunan Holllandalı Van Hooll, aynı modeli üreterek Temsa’ya rakip oldu. Böylece daha önce olmadığı bir segmente girdi. ABD pazarında rakipler sadece iki farklı otobüs modeli satışa sunarken, Temsa’nın üç modeli bulunuyor.