Güncelleme Tarihi:
Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, bugün Türkmenistan’da ardından Hindistan’a geçecek. Asya ülkelerine yolculuk öncesi bir araya geldiğimiz Bakan Pekcan, “Yükselen Asya ekonomilerine çok önem veriyoruz ve dikkatimizi bu yönde yoğunlaştırıyoruz. Bunun dışında biz 2019’da küresel dünya ekonomisine biraz daha geniş açıdan bakacağız. Lokalize olmak yerine dünyaya büyük açıdan bakacağız ama gittiğimiz ülkede ise lokal olacağız. Yani, yerel, talep odaklı çalışacağız. Yerel ve talep odaklı yol haritamız hazır” diye konuştu. Bakan Pekcan, bugün Türkmenistan’da 9. Türk İhraç Ürünleri Fuarı’nın açılışına katılacak. Türkmenistan ile 2.9 milyar dolar olan dış ticaret hacmimizin 1.4 milyar dolara gerilediğini söyleyen Pekcan, şöyle devam etti:
RUSYA’DAN SONRA 2’NCİ
“Küresel konjektörün ve korumacılık önlemlerinin bunda etkisi büyük. Ama biz Türkmenistan ile dünya konjektöründen etkilenmeden ticaret hacmimizi genişletecek potansiyel olduğuna inanıyoruz. Fuarı, Türkmenistan Meclis Başkanı ve tüm bakanların katılımı ile açacağız. Bu bize verdikleri önemi gösterir.” Türkmenistan’ın Türk müteahhitlerin Rusya’dan sonra en çok iş yaptıkları ikinci ülke olduğunu belirten Pekcan, bugüne kadar 147 milyar dolarlık işin tamamlandığını vurguladı. Pekcan, durgun denilen bu yıl bile 700 milyon dolarlık iş yapıldığını belirterek fuarın müteahhitlerin işlerinin de artmasına fayda sağlayacağını söyledi. Fuarda 53 firmanın yer aldığını ve verimli görüşmelerin yapılacağını dile getiren Pekcan, Türkmenistan Devlet Başkanı ile de görüşeceğini belirtti.
YÜKSELEN ORTA SINIF
2019’daki ‘daha geniş bakış’a yönelik bir diğer adım ise Hindistan. Hindistan, Pekcan’ın bakan olmasıyla açıkladığı 4 hedef ülkeden biri. 8 milyar dolarlık dış ticarette ibre 7 milyar dolarla Hindistan’dan yana. Türkiye’nin ihracatı sadece 1 milyar dolar. Pekcan, işte bu dengesizliği düzeltmek yönünde bir adım atmak için Hindistan’a gidiyor. Bakan Pekcan, Hindistan’ın en büyük nüfusa, tarım ve yazılım ihracatına sahip olduğunu belirterek şöyle konuştu: “Make in India’ stratejisi kapsamında 25 sektörü belirlemiş. Ve bu sektörlerle çok fazla işbirliği olanaklarımız var. Hintli ve Türk yatırımcılarla görüşeceğiz. Ayrıca Ticaret, Sanayi ve Havacılık Bakanı ile bir araya geleceğiz. İş forumu düzenleyeceğiz. Hindistan’da bazı şehirler, bizim anladığımız anlamda mega şehir. Üretim ve tüketim üssü olmuş. Yükselen bir orta sınıf var. Çok güzel bir tüketim toplumu. Türk Malı imajımızı artırmamız lazım. Perakendeci ile Türk Mallarını bir araya getirmemiz, alım heyetleri ve ziyaretler düzenlemeliyiz.”
KAPIKULE’DE 2 EK PERON DEVREYE GİRDİ
TİCARET Bakanı Ruhsar Pekcan, dün yaptığı yazılı açıklamada ise “Kapıkule’nin karşı kapısı Kapitan Andreevo gümrük kapısında girişler 8 perondan 10 perona çıktı. Böylelikle Kapıkule’de TIR kuyruklarını azaltacak 2 ilave peron devreye girdi. Açılan 2 peronla birlikte son 3 ayda ortalama 950 tıra ulaşan günlük Kapıkule TIR çıkış sayısının bin 250 TIR’a çıkmasını bekliyoruz” dedi.
AÇIĞIN YÜZDE 55’İ 4 ÜLKEDEN
TİCARET Bakanı Pekcan, Meksika, Çin, Rusya ve Hindistan’ın hedef ülke olarak seçildiğini hatırlatarak, “Bizim bakanlık olarak hedeflerimizden biri de ticaret açığımızın daraltılması. Hedef ülke olarak da bu dört ülkeyi seçtik neden? Çünkü Türkiye’nin dış ticaret açığının yüzde 55’i bu 4 ülkeden. Ayrıca, bu dört ülkenin nüfusu da 3 milyar. Burada açığı dengelememiz ve pazardan daha fazla yararlanabilmemiz için bizim yeni bir şeyler yapmamız lazım, yeni bir projelerle, stratejilerle yola çıkmamız lazım. Eylem planları, yol haritaları hazır. Hem Türk hem karşı ülkelerdeki iş insanları ve kurumlarla yerel ve talep odaklı yol haritamızı gerçekleştireceğiz” dedi.
168 MİLYAR DOLAR CUMHURİYET REKORU
TÜRKİYE’nin 2018 yılı ihracat hedefinin 168 milyar dolar olduğunu belirten Pekcan, “Biz orijinal hedefi tutturuyoruz. Ve 168 milyar dolar da Cumhuriyet tarihi rekorudur. Ama rakam ne gelirse üstüne artıdır. 2019’da da bu artışı dengeli olarak, üretici, ihracatçı, tasarım, marka ve teknolojiyi destekleyerek artıracağız. Sağlam bir şekilde sürekliliği sağlayarak yapacağız. İhracatta bir iki aylık artış olmamalı. Sürekliliği sağlamak zorundayız. İhracatı tabana yaymalı daha fazla yatırımcı çekmeliyiz. Yüksek katma değerli ihracata tasarıma, markaya önem vermeliyiz. Kadınları, gençleri ihracatçı yapmalıyız” diye konuştu.
MUMBAİ'DE TÜRK TİCARET MERKEZİ
TÜRK Malı imajının Hintli yatırımcı için de kaliteli üretim ve marka anlamına geldiğini kaydeden Pekcan, projelerinden İhtisas Serbest Bölgeleri’nde de Hintli yazılımcıların tecrübesinden yararlanmak istediklerini vurguladı. Pekcan, “Türk Ticaret Merkezleri için hedef ülke, hedef böle ve talep odaklı gitme stratejimiz çerçevesinde Mumbai’ye de Türk Ticaret Merkezi açacağız. Burada hem ihracatçının önünü açmak hem de Türk Malı’nı bölgede tanıtmayı hedefliyoruz” diye konuştu.
SON 24 SAATTE YAŞANANLAR