Güncelleme Tarihi:
Genç girişimci Nazlı Esen Ummansu’nun hikâyesi 2016 yılında henüz 24 yaşındayken bir Amerika ziyareti sırasında artizan çaylarla tanışıp, araştırmaları sonucu dünyadaki çay pazarını keşfetmesiyle başladı. Sonrasında katıldığı bir fuarda hızlı çay demleme makinesini keşfetti, Türkiye ve Ortadoğu bayiliğini alarak Tea Co markasıyla ilk mağazasını Ankara Çayyolu’nda açtı. Çayları 90 saniyede demleyen teknoloji ilgi görünce marka Ankara’da beş şube ile imalathane ve Dubai’de bir şube ile operasyonlarını hızla büyüttü.
Ne var ki tüm dünyada hayatı durduran küresel salgından bu girişim de nasibini aldı ve kapanma kararları nedeniyle mağazalarda bir süre faaliyetlere ara verildi. Bu dönemi fırsata çeviren girişimci Ummansu, evinde müslin çay poşeti dikmeye başladı. Evde başlayan ve bugün onlarca kişiye iş imkânı sunan girişimin hikâyesini Nazlı Esen Ummansu anlattı...
PANDEMİ DÖNÜM NOKTASI OLDU
Mağazaların kapanması ile yeni bir arayışa girdiğini belirten Ummansu, “Üretim yapmak hep hayalimde vardı. Pandemi de dönüm noktası oldu. Neler yapabilirim diye düşününce poşet çay konusu gündemimize geldi. Poşet çay için talep de alıyorduk. Ama bunu yapan makineler hem çok pahalı olması, hem de çok yüksek üretim özelliği ile o dönem bizim için iyi bir seçenek değildi. Ben de evde küçük bir dikiş makinesi ile müslin poşet çay üretmeye başladım. Örnek ürünleri yolladığımız alıcılar çok beğendi ve evde kendi kendime diktiğim müslim çay torbalarından, büyük bir ekibe ve üretim ağına dönüştük. Pandemi sona erdi ama biz ne yapacağımızı artık bulduk. Geçen hafta itibarıyla mağaza operasyonlarını da kalıcı olarak kapattık” dedi.
Başlangıçta evde günde 15 kutu çay üretebiliyorken bugün Ankara’daki tesislerinde 5 bin kutu üretim kapasitesine ulaştıklarını söyleyen Ummansu, ekiplerinde kadın çalışanların çoğunlukta olduğunu dile getirdi.
KADIN İSTİHDAMINA DESTEK VERİYOR
“40-45 yaş üstü, iş hayatında dezavantajlı olan, işverenin tercih etmediği kadınları istihdam ediyoruz. Çalışanlarımızın yüzde 82’si kadın” diyen Ummansu, çay poşetlerinin özelliği için şunları söyledi:
“Yüzde 100 pamuk müslin bez çay torbaları el işçiliği ile üretiliyor. Müslin poşet çayların, diğer poşet çayların aksine demlenen çaya nano ve mikroplastik kalıntısı bırakmaması ve doğada tamamen çözünebilmesi de önemli bir avantaj.” Marketlerde, e-ticaret kanallarında ve kendi sitelerinde nihai tüketici ile buluştuklarını belirten Ummansu, aynı zamanda fason ve kendi markalarıyla 3 bin 500’e yakın otel, kafe ve restorana ürün tedarik ettiklerini dile getirdi.
Yıllık 125 ton çay işlediklerini ve ürünlerin tamamının ithal olduğunu ifade eden Ummansu, 8 ülkede anlaşmalı tarım yaptıklarını kaydetti. Bu ülkelerin Çin, Japonya, Güney Afrika, Sri Lanka, Hindistan, Endonezya, Vietnam ve Kenya olduğunu dile getiren Ummansu, “9 farklı kategoride yaklaşık 60 harmanımız bulunuyor. Çayları kendi reçetelerimizle harmanlıyoruz. Harmanlarımızı yaparken Türk damak tadına uygun ve özgün tatlar yakalamaya çalışıyoruz” ifadelerini kullandı.
FABRİKA BÜYÜYECEK İHRACAT ARTACAK
İki yıl önce ihracata başladıklarını belirten Nazlı Esen Ummansu, “İhracat yaptığımız ülkeler; Dubai, Irak, Slovakya, Bosna Hersek, Katar, Lübnan, Kuveyt, Fas, ABD, Ürdün, Karadağ, Azerbaycan. Hedefimiz yıl sonuna kadar ülke sayısını 20’ye çıkarmak. 100 bin dolar olan yıllık ihracatı 2024 yılında 400 bin dolara, orta ve uzun vadede 2 milyon dolara taşımak istiyoruz” dedi. Önümüzdeki yıl Çankırı Çerkeş’te 7 bin metrekarelik yeni fabrika alanına geçeceklerini, bu yolla üretim kapasitesinin iki katına çıkacağını ve istihdamın da artacağını söyleyen Ummansu, “Ankara’dan çıkan global bir marka olmayı hedefliyoruz” şeklinde konuştu.