Arzu ÇETİK/İZMİR, (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Kasım 25, 2008 19:31
KÜRESEL kriz, denizcilik sektöründe de alarm verilmesine neden oldu. Dünyada ve Türkiye'de gemi siparişleri düştü. Türkiye'de son 6 ayda tersanelere sadece 3 ihraç gemisi siparişi verilirken, geçtiğimiz yıl aynı dönemde verilen ihraç gemi siparişi miktarı 9 olarak kayıtlara geçti.
Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi Kasım ayı olağan meclis toplantısında konuşan Şube Başkanı Geza Dologh, kriz nedeniyle denizcilik sektöründe gemi inşa sanayinde zor günlerin yaşandığını söyledi.
Tersanelerde yaşanan sorunlar nedeniyle gündeme gelen ‘tersanelerin kapatılması' düşüncesinin ardından dünyayı saran global kriz yüzünden gemi inşa sanayinin imajının yurtdışında olumsuz etkilendiğine dikkat çeken Dologh, yurtdışından gelen gemi siparişlerinde düşüş yaşandığını söyledi. Dologh, “Son 6 ayda Türkiye genelinde tersanelere sadece 3 ihraç gemi siparişi verilirken, geçen yıl aynı dönemde verilen ihraç gemi siparişi miktarı ise 9 olarak kayıtlara geçti. Sonuç olarak, yurtdışında ülkenin adının duyurulması anlamında önemli çalışmalara imza atan gemi inşa sanayini zor günler bekliyor” dedi.
Gemi inşa sanayinin sadece Türkiye'de değil, tüm dünyada sıkıntı içinde olduğunu ifade eden Dologh, “Sektör, 2004 yılından bu yana
altın günlerini yaşıyordu. Tersanelerin 2012 yılına kadar dolu olduğu bildiriliyordu. Ancak, global kriz nedeniyle yurtdışından alınan siparişlerde düşüş başladı. Dış siparişlerden önemli
döviz girdileri sağlanıyordu. 2007 yılında Haziran ayı sonu itibariyle kesin sözleşmesi yapılan 72 gemiden 6'sı yurtdışına gönderildi. 2008 yılında ise 103 gemiden sadece 3'ü yurtdışına gönderildi” diye konuştu.
KAYIPLAR AĞIR OLACAK Türkiye'nin stratejik bir bölgede ve seyir yolu üzerinde bulunması nedeni ile gemilerin bakım ve onarımının yapılması açısından önemli bir potansiyele sahip olduğunu vurgulayan Dologh, “Türk tersaneleri sipariş gemi yapımında marka haline geldi, dünya pazarlarında isim yaptı. Denizcilik sektöründe özellikle yurtdışında yakaladığımız başarılı grafiği kaybetmememiz gerekiyor. Ayrıca, dünya piyasalarında yaşanan ekonomik krizin etkilerini de hesaba katacak olursak gemi inşa sanayinin yaşayacağı kayıplar ağır olacağa benziyor” dedi. Dologh, ayrıca Ege Bölgesi'nde ihtiyacı giderek artan tersane tesisi yeri ile ilgili çalışmaların devam ettiğini kaydetti.
BÜTÇE REVİZE EDİLDİDologh, meclis toplantısında ayrıca şubenin daha önceden 4.6 milyon YTL olarak kabul edilen 2009 yılı bütçesinin yaşanan ekonomik kriz nedeniyle revize edilerek 3.9 milyon YTL olarak revize edildiğini söyledi. Bütçe, oybirliğiyle kabul edildi. Dologh, oda olarak 2009 yılında çeşitli kurumlara verdikleri yardımı da kesmeyi düşündüklerini söyledi.