Güncelleme Tarihi:
REKLAM yatırımları son yıllardaki büyümesini sürdürerek, 2012 yılını 4 milyar 652 milyon lira olarak kapattı. 2009’dan sonra büyüme trendi yakalayan reklam harcamalarında gazeteler gücünü korudu. Reklam yatırımlarında TV’lerin payı bir önceki yıla göre azalarak yüzde 56 oldu. Gazeteler 2011’de olduğu gibi 2012’yi de yüzde 22’lik payla kapatmayı başardı. Dijitalin payı da 2012’de yüzde 9 olarak gerçekleşti. 2012 yılında rating ölçümlerindeki sıkıntılı sürece rağmen, piyasalarda oluşan hareketlilik sonucu yüzde 8’lik büyüme yaşandı.
REKLAM PAYLARI
Dün İstanbul’da Reklamcılar Derneği üyesi medya ajanslarının verileriyle hazırlanan 2012 reklam yatırımları açıklandı. 2011 yılında 4 milyar 320 milyon TL olan medya yatırımları 2012 yılında arttı. Yatırımların yüzde 56.01’ini televizyon, yüzde 23,93’ünü basın, yüzde 9.05’ini dijital, yüzde 7.05’ini açık hava, yüzde 2.79’unu radyo, yüzde 1.16’sını sinema reklamları oluşturdu. Büyümenin itici gücünü finans, yayıncılık, perakende, içecek, ev temizlik ve gıda sektörlerinin oluşturduğu görüldü. Son 10 yıldır medya reklam yatırımlarının ekonomik gelişmeler paralelinde seyrettiği belirtilerek, 2013 yılında da benzer ekonomik trendin süreceği varsayımıyla, reklam yatırımlarının yüzde 12 bandında büyümesinin beklendiği açıklandı.
BÜYÜME TRENDİ
Reklamcılar Derneği Başkanı Alper Üner, 2009 yılında krizle birlikte gerileyen reklam yatırımlarının ekonomik gelişmelere pararlel olarak tekrar büyüme trendine girdiğini belirterek, “İlk 6 ay için açıkladığımız yüzde 5’lik büyüme oranı yıl sonunda yüzde 8’e ulaştı. Toplam reklam yatırımları içinde mecralar payını önemli ölçüde korudu. 2010 yılında yüzde 7 olan dijital yatırımların payı yüzde 9’a yükseldi. 2013 yılı için büyüme tahminleri ekonomik gelişmelere paralel olarak gerçekleşecek. Yüzde 12’lik bir büyüme bekliyoruz” dedi.
Kaplan markalara destek verilmeli
TÜRKİYE’nin 2012’de Avrupa’nın en çok marka başvurusu yapılan ülkesi olduğuna dikkat çeken Reklamcılar Derneği Başkanı Alper Üner, şunları anlattı: “Markalara yatırım yapılması ve bunun desteklenmesi önemli. Gerek sektörlerin büyümesi gerekse ekonomiye katkıları düşünüldüğünde desteklenmesi gereken bir konu. Turquality gibi çalışmalar bu anlamda önemli. Yurtiçinde de yürütülmesi gereken projeler var. Dernek olarak Anadolu’da da marka olmak isteyen oluşumlara desteğimiz devam edecektir. Marka oluşumlarına destek verilmeli ve bu girişimler artmalıdır.”
Yurtdışında gazetelerin payı
TÜRKİYE’de gazetelerin reklam payı Avrupa ülkelerine göre daha yüksek seyrediyor. Toplam reklam pazarında Türkiye’de gazetelerin payı yüzde 22 iken, bu oran Almanya’da yüzde 31, Australya’da yüzde 24, Hindistan’da yüzde 40 olarak gerçekleşti.