Sadi ÖZDEMİR
Oluşturulma Tarihi: Haziran 27, 2002 01:56
Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Koç, ‘‘Made in Turkey seferberliği’’ için, ‘‘Gaza gelip yanlış işler yapmayalım. Tanıtım için 10 yıllık master plan yapalım’’ dedi.
KOÇ Holding Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Koç, Milli Takım'ın başarısı ile gündeme gelen Türkiye'nin tanıtımı ve ‘Made in Turkey’ seferberliği konularında farklı bir görüş açıkladı. Koç, ‘‘Tanıtım, 10 yıllık master planlar dahilinde yapılmalı. Futboldan hareketle birden gaza gelip yanlış işler yapmamalı’’ dedi.
Dünyada artık bir ürünün hangi ülkede üretildiğinin öneminin kalmadığını, markaların gücü ile rekabetin kazanıldığını vurgulayan Koç şöyle konuştu:
‘‘Örneğin bazı mallarımız dünya kalitesindedir, bazıları ise kötü. Bizler kaliteli ürünleri de marka gücü olmadığı için ucuz satmak zorunda kalıyoruz. Bu yüzden Siemes'le, Ford'la, Fiat'la işbirliği yapıp kendimize global marka gücü katıyoruz. Global marka olmak gelişmiş ülkelerde bile önemli bir sorundur çünkü artık marka ve pazarlama gücü daha önemlidir. Bu yüzden ‘Made in Turkey' kavramı üzerine kampanya bence yanlış olur.’’
Günümüzde bir ürünün nerede yapıldığının önemi kalmadığını vurgulayan Rahmi Koç, ‘‘Bizim için de belki ‘Made in Turkey' değil de ‘Made in China' olabilir çünkü, nerede ucuz ve kaliteli üretilebiliyorsa orada üretip bütün dünyaya satmamaz lazım. Bugün Mercedes ‘Made in Germany' demiyor ‘Made by Mercedes' diyor. Bu yüzden Türkiye olarak ve Türk firmaları olarak marka satın almaya marka geliştirmeye yönelmeliyiz’’ diye konuştu.
FİYAT VE KALİTE ÖNEMLİ
En önemli kıstasın fiyat, kalite ve zamanında teslim olduğunu söyleyen Koç, Türk firmalarının ihracat politikalarını da eleştirdi. Koç şöyle konuştu: ‘‘İzlediğim kadarıyla Türk firmaları iç pazar açılınca ihracatı unutuyorlar çünkü ihracatı uzun vadeli düşünmüyorlar. Bu çok yanlış. İhracat sürekli olursa marka gücüde artar. Mesela biz Beko'yu dış pazarlar için geliştirdik ve istikrarlı bir şekilde devam ediyoruz. Buna rağmen Beko ile aynı kalitede bazı Avrupa markaları Beko'dan yüzde 30 daha pahalı satılabiliyor. Bu durumda artık yapmanın değil satmanın daha önemli olduğunu kanıtlıyor. Birçok girişimci pazarı olan, tanınan, bilinen markaları alıyor çünkü sıfırdan marka yaratmak çok daha masraflı bir iş.’’
Türkiye'nin tanıtımı konusuna da değinen Koç, ‘‘Yıllardan beri 100 milyon dolarlar harcandı ama iyi sonuç göremedik. Bence ülke tanıtım bütçesini 3-4 ülkeyi hedef alarak harcamalıyız. Bu yöntem daha yararlı olur. Bir de ülke tanıtımı politik nedenlerle de aksayabiliyor’’ diye konuştu.