Uluslararası otel zincirleri ve yerli yatırımcılarda gerek yatırım gerekse de gayrimenkul ortaklıkları bazında bu yönde arayışlar göze çarpıyor.
Hilton 2011'e kadar 13 yeni otel açmayı planlarken, Akfen Grubu, uluslararası otel grubu Accor ile 2019 yılına kadar 60 otelden oluşan bir zincir kurmayı hedefliyor. Yine uluslararası otel zincirlerinden Marriott ise 12-13 yeni otel işletmesiyle ilgili görüşmeler yapıyor.
TSKB Gayrimenkul Değerleme Genel Müdürü Işıl Dinçer yaptığı açıklamada, son bir ayda yaptıkları değerlemelerde otellerin ağırlıklı olduğuna dikkati çekerek, “Yatırımcılarda otelle ilgili bir arayış var. Özellikle de İstanbul'un Anadolu yakasında. O piyasada bir hareketlenme yaşanıyor” dedi.
Uluslararası zincirlerin işletmek üzere otel arayışı içerisinde olmalarının bu piyasanın yüzünü güldürdüğünü belirten Dinçer, şunları kaydetti:
“Mevcut otel yatırımları için ilk tercih edilen bölgeler havaalanı yolu ve şehir merkezi. Elbette Anadolu Yakası'nda uzun yıllardır 5 yıldızlı otel bulunmamasının eksikliğini ilk fark eden Marriott Otel oldu. Yine Sabiha Gökçen Havaalanı kapasitesinin 2010 yılı başı itibariyle 2,5 katına çıkacak olması ve Anadolu yakası ile kongre merkezi inşaatının tamamlanmak üzere olması otelcilerin dikkatinden kaçmadı ve bu bölgede Hilton, Divan, Titanic gibi grupların da yatırımları devam etti.
Anadolu yakası için dikkati çeken diğer bölge de Kozyatağı bölgesi. Bu bölgede de yeni yatırımların devam ettiğini görüyoruz.”
Avrupa Yakası'nda özellikle Kongre vadisi çevresinde yoğunlaşan otellerin son yıllarda bu bölgede de Anadolu yakasında olduğu gibi havaalanı bölgesine doğru kaydığını belirten Dinçer, otel yatırımlarında bir diğer dikkati çeken konunun ise minimum hizmet, minimum maliyet, minimum fiyat ile yeni ve doğru konseptlere yönelen trendler olduğunu, bu trend uluslararası bir zincir marka ile de desteklenince doğru yatırımın karşılarına çıktığını vurguladı.
ZİNCİRLER TÜRKİYE'Yİ İZLİYORDünya Turizm Profesyonelleri Derneği (Skal International) Dünya Başkanı Hülya Aslantaş da dünyada her şeye rağmen turist sayısının arttığını belirterek, “Önümüzdeki yıl seyahat eden insan sayısı 1,5 milyara çıkacak. O nedenle bacasız sanayi dedikleri otel yatırımları da gözde. Turizmde gözler şu anda Türkiye'nin üzerine çevrilmiş durumda. Bu da otel yatırımlarının artması anlamına geliyor. Akıllı davranıp bu yatırımları iyi yönlendirmeliyiz” diye konuştu.
Aslantaş, şu anda Türkiye'ye girmeyen bütün büyük otel zincirlerinin Türkiye'yi çok yakından incelediklerini kaydetti.
EKONOMİK VE ORTA SINIF PAZARINDA POTANSİYELHilton Kuzey Avrupa Bölgesi Genişlemeden Sorumlu Başkan Yardımcısı Michael Collini ise global krize rağmen, perakende, konut, ticari ofis gibi diğer gayrimenkul alanları ile karşılaştırıldığında otel yatırımlarının çok daha aktif durumda olduğunu belirtti.
Collini, “Türkiye, farklı markalarımıza ait, yapım aşamasında olan en fazla otelimizin bulunduğu, en başarılı uluslararası pazarımız” dedi.
Yılda yaklaşık 23 milyon yabancı turist çekmesine rağmen Türkiye'de hizmet veren uluslararası markanın çok az olduğunu ifade eden Collini, hareketli yerli pazarı da göz önünde bulundurduklarında Hilton Ailesi Otelleri'nin Türkiye'deki gelişimi için büyük bir potansiyel gördüklerini kaydetti.
Collini, özellikle de ekonomik ve orta sınıf pazarında büyük bir potansiyel olduğuna ve bu pazarlarda tutarlı, yeni ve yenilikçi uluslararası markalara ihtiyaç olduğuna inandıklarını vurguladı.
TÜRKİYE HILTON İÇİN STRATEJİK GELİŞİM PAZARIHilton Garden Inn ve Hampton by Hilton markalarının tam da bu talebi karşılayacağını düşündüklerini ifade eden Collini, şunları kaydetti:
“Şu anda, Türkiye'nin 7 merkezinde (Adana, Ankara, İstanbul, Izmir, Kayseri, Mersin ve Dalaman) 8 Hilton 1 Conrad olmak üzere 9 otel işletiyoruz. Türkiye Hilton için bir stratejik gelişim pazarı. Hilton Ailesi markalarını Türkiye'de genişletme stratejimiz ülke genelinde kilit şehirlere, bölgesel merkezlere ve ayrıca resort destinasyonlarına odaklanma üzerine kurulu. Aynı zamanda İstanbul gibi ana şehirleri de değerlendirme altında tutarken, kilit bölgesel merkezlerde de markalarımız için potansiyel olduğuna inanıyoruz. Geçtiğimiz 18 ay içerisinde Diyarbakır, Kütahya, Manisa, Bursa, Şanlıurfa, Mersin, Çorlu ve Çorum gibi farklı bölgelerde açılacak olan 13 otel için imza attık. 2011'e kadar açılması planlanan 13 yeni otelimiz bulunmakta...”
Bunların 11 tanesinin orta sınıf markaları olan Hilton Garden Inn markası otelleri olduğunu bildiren Collini, Hilton Garden Inn markalarının Türkiye'deki ilk açılımının ise Kütahya'da açılacak olan otelle olacağını, ayrıca kısa zaman önce çifte markalı bir anlaşma ile, 2011'de Bursa'da açılması planlanan Hilton ve Hampton by Hilton olmak üzere 2 otelin de imzasını attıklarını kaydetti.
AKFEN GYO 4 OTELİN İNŞASINA DEVAM EDİYOR
Dünyanın üçüncü büyük otel grubu Accor ile 2005 yılında stratejik ortaklığa giden Akfen Grubu da Türkiye'de otel projesi geliştirme kararı aldı.
Bu çerçevede Akfen GYO 2019 yılına kadar Türkiye'de 60 otel portföyü geliştirmeyi planlıyor. Bu çerçevede Türkiye'de yatırım yapılacak 18 öncelikli şehir Ankara, İstanbul, İzmir, Trabzon, Gaziantep, Kayseri, Eskişehir, Bursa, Antalya, Denizli, Kocaeli, Konya, Adana, Mersin, Diyarbakır, Şanlıurfa, Nevşehir ve Edirne olarak belirlendi.
Yapılan anlaşma çerçevesinde Akfen GYO otellerin yatırımını gerçekleştirerek anahtar teslimi Accor'a kiralayacak ve Accor otelleri IBIS ve NOVOTEL markaları altında 20 yıl boyunca işletecek.
2'si İstanbul birer tanesi de Eskişehir ve Trabzon'da olmak üzere mevcut 4 otelin yanı sıra Akfen GYO, şu anda Kayseri ve Gaziantep'te toplam 4 otelin inşasına devam ediyor. Önümüzdeki dönemde İzmit, Bursa ve İstanbul'da 3 proje daha planlanıyor. Mevcut otellerle birlikte 31 Aralık 2010 yılına kadar ilk periyotta 12 otel yatırımı yapılması hedefleniyor.
“MARRIOTT'UN FAAL ARAYIŞLARI SÜRÜYOR”Çeşitli markalara sahip uluslararası otel zinciri Marriott'un Türkiye'den sorumlu Baş Danışmanı Tarık Nasser de otel yatırımlarını genelde Türk işadamlarının yaptığını, kendileri gibi yabancı zincirlerin de otelin işletmesini aldıklarını ifade ederek, “Biz Marriott olarak Türkiye'de 6 otelle gayet faaliz. Ritz Carlton, Renaissance da bizim markamız. Çok yeni olarak Ankara ve İstanbul'da oteller imzaladık. Bunun dışında şu anda görüştüğümüz 12-13 proje daha var” dedi.
Nasser, Ankara'daki otelin JW Marriott markası altında faaliyet göstereceğini, İstanbul'daki otelin de butik otel tarzında olduğunu, görüşmeleri devam eden otellerin ise Marriott ve Courtyard markalarını taşıyacağını kaydetti.
Marriott'un İstanbul, Bursa ve diğer Anadolu şehirlerinde faal arayışları bulunduğunu ifade eden Nasser, Türkiye'nin ziyaretçi trafiğinin yoğun olması nedeniyle gerek yatırım gerekse gayrimenkul ortaklıkları bazında otele talep olduğunu belirtti.
AVM ENFLASYONUSunrise Queen Hotels Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Sadettin Ulubay da yan yana yapılan alışveriş merkezleri ile şu anda özellikle İstanbul'da alışveriş merkezi enflasyonu olmuş gibi gözüktüğünü belirterek, “Alışveriş merkezleri eski cazibesini yitirdi. AVM'lerdeki yatırımlar business otel yatırımlarına kayıyor.
Böyle bir talep oluşuyor” dedi.
Ulubay, “Biz de Avcılar istikametinde E5 üzerindeki arazimizde turistik amaçlı otel işletmesi gibi residance yapmayı düşünüyoruz. Yatırım tutarı 65-70 milyon
dolar olacak. İsteyen homeofis gibi kullanacak isteyen konaklayacak” dedi.