A.A.
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 25, 2009 14:13
GAP Bölge Kalkınma İdaresi (BKİ) Başkanı Sadrettin Karahocagil, GAP Bölgesinin, ihracat ve ithalat açısından kendine yeten bir yapıda olduğunu belirterek, “2008 yılında 4.3 milyar dolarlık ihracat, 3.1 milyar dolarlık ithalat yapıldı. Ancak rakamlar düşük, potansiyel daha fazla” dedi.
Karahocagil, GAP'taki fiziki ve nakdi gerçekleşmelerle bölgedeki yatırım avantajlarını değerlendirdi. GAP'ta fiziki gerçekleşmenin yüzde 66'ya ulaştığını ifade eden Karahocagil, GAP Master Plan'a göre projenin bitirilebilmesi için harcama yapılması gerektiğini söyledi.
Enerji sektöründe fiziki gerçekleşmenin yüzde 75'e ulaştığını, Ilısu Barajı'nın tamamlanmasıyla bu oranın yüzde 90'ın üzerine çıkacağını dile getiren Karahocagil, buna karşılık sulamada fiziki gerçekleşmenin yüzde 16 seviyesinde olduğunu kaydetti.
“Sulama projelerinde biraz geç kalındığını” anlatan Karahocagil, “Halen işletmeye alınan arazi, toplam sulanabilir alanın yüzde 15.8'ini oluşturuyor. Yüzde 5'lik alanda inşaat çalışmaları yapılıyor. GAP Eylem Planı'yla sulamayla ilgili geri kalan yüzde 80'lik alanda çalışmalar başlatıldı” dedi.
İSTİHDAM VE İŞLETME SAYISINDAKİ ARTIŞ
Sadrettin Karahocagil, proje sayesinde bölgede istihdam ve işletme sayısının yavaş da olsa arttığını bildirdi.
İşletmelerin büyük bir kısmının tekstil ve gıda sektöründe faaliyet gösterdiğini, bunun bölgenin kaynaklarının değerlendirilmesi açısından doğru olduğunu vurgulayan Karahocagil, şunları kaydetti:
“GAP bölgesi ihracat ve ithalat açısından kendine yeten bir yapıda. 2008 yılında 4.3 milyar dolarlık ihracat, 3.1 milyar dolarlık ithalat yapıldı. Ancak rakamlar düşük, potansiyel daha fazla. Önümüzde daha çok yol var. GAP'ın kendi pazar büyüklüğü ve Ortadoğu pazarlarına yakın olması büyük avantaj. Bölgenin sanayi alt yapısı oldukça gelişmiş. Şu anda 13 Organize Sanayi Bölgesi faaliyette, 6'sının yapımına devam ediliyor.
Ayrıca, ulaştırma alt yapısı son yıllarda büyük gelişme katetti. Mersin Limanı'nı Şanlıurfa'ya bağlayan otoyol tamamlandı. Şanlıurfa'yı, Habur Sınır Kapısı'na bağlayacak bölünmüş yol çalışmaları ise devam ediyor. Bu yolun bitmesiyle birlikte Edirne Kapıkule'den, Habur Sınır Kapısı'na duble yolla ulaşabilir. Bölgenin iş gücü ve enerji maliyetleri Türkiye ortalamasına göre düşük. Teşvikler yoğun, girişimcilerin bundan daha fazla yararlanması gerekiyor.”
CİZRE'YE HAVAALANI
GAP BKİ Başkanı Karahocagil, bölgenin hava ulaşımı açısından da iyi bir konumda olduğunu, projenin uygulandığı 9 ilden, 8'inin havaalanına sahip olduğunu hatırlattı.
Yalnızca Şırnak'ta havaalanı bulunmadığını, bununla ilgili etüt çalışmalarının ise devam ettiğine işaret eden Karahocagil, “Cizre'de bir havaalanı yapılması planlanıyor” dedi.