Güncelleme Tarihi:
ZÜCCACİYE ve hediyelik eşya sektörünün önde gelen fuarlarından Ambiente’ye katılan 111 Türk şirketi, Avrupalı katılımcıların yoğun ilgisiyle karşılaştı. Türk şirketleri ile görüşmek isteyen yabancıların sadece mal alışverişi konuşmadıklarını belirten İstanbul Demir Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı (İDDMİB) Başkanı Tahsin Öztiryaki, “111 Türk şirketi mal satalım derken fabrika alacak. Bir çok temsilcimize işbirliği ve ortaklık teklifleri geliyor. Avrupalı şirketler de kendi durumlarını pek iç açıcı görmüyorlar. Türk şirketleri bu teklifleri ciddiyetle değerlendirsin” dedi.
Fuarın ağabeyi
Öztiryaki, Türk şirketlerinin Ambiente Fuarı’na katılımlarının 17’nci yılı olduğunu belirterek, şunları söyledi: “10 şirketle birlikte merdiven altında, fuarın en kötü yerlerinde bu işe başladık. Ürünler standa ancak sığıyordu. Bugün geldiğimiz noktada 111 şirketimizle katılıyoruz. Fuarın abisi sayılırız. Fuarın her salonuna Türk mahalleleri kurduk diyebilirim. Fuara ilk katıldığım yıllarda kimseyle konuşamazdım. Sinirimden dilsiz taklidi yapardım. Şimdi gelinen noktada rüzgar tam tersine esiyor. Artık Avrupalılar katıldığımız için memnuniyetlerini dile getiriyorlar.”
300 milyon dolarlık iş
Geçtiğimiz yıl fuarda Türk şirketlerinin 250 milyon dolara yakın iş bağlantısı kurduklarını dile getiren Öztiryaki, şöyle konuştu: “Bu yıl da standlarımıza talep çok yoğun. Bu yılki rakamın 300 milyon doları bulacağını öngörüyoruz. Sektörümüzün toplam ihracatı 3.5 milyar dolar oldu. 2012 hedefimizi 4 milyar dolar olarak belirledik. 2012 hedefimize ulaşmamız için her yıl en az yüzde 15 büyüme ile kapatmamız gerekiyor. Tek sorunumuz Avrupa Birliği pazarından vazgeçemiyor olmamız. Çünkü sektör ihracatının yüzde 53’ünü bu bölgeye yapıyor. Biz yeni pazarlara açılma konusunda da çok başarılıyız. Hikayesi yazılmayı bekleyen bir Libya var. Mısır ve Türkmenistan bizim için avantajlı pazarlar. Bu gidişle Kuzey Afrika ve Rusya’yı da Türkiye kalkındıracak.”
Marka haline getirmeliyiz
Avrupalı şirketlerin hayretle Türklerin yükselişini izlediğini dile getiren Öztiryaki, şöyle devam etti: “Türkiye’yi marka haline getirmemiz gerekiyor. Artık ‘Turkish brands’, ‘Made in Turkey’in önüne geçmeli. Avrupalılar gelip bana ‘dünya bu haldeyken siz nasıl bu kadar güzel büyüme oranları elde ediyorsunuz. Sizin Magic’iniz nedir’ diye soruyor. Ben de onlara, magic (sihir) falan yok. Tek magic çalışmak diyorum.”
Arzum, Avrupa’dan marka satın alacak
AMBİENTE Fuarı’na katılan küçük ev aletleri üreticisi Arzum’un Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı, bu yıl fuara ilginç ürünler ile katıldıklarını belirterek, şunları söyledi: “Yağın yüzde 55’ini arıtan fritöz geliştirdik. İki hazneli termosla da Avrupa’ya demleme çayı öğreteceğiz. Tasarım yarışmasında dereceye giren ürünlerden olan ekmek kızartma makinesini de standımıza koyduk. Bu ürünü geliştirme kararı aldık.Herkesin ekmeği simidi farklı olduğu için onlara uygun olarak değişimlerle piyasaya süreceğiz. 2008 yılında Arzum’un yüzde 49’unu yabancı bir fona sattık. Şimdi ise bir iki tane küçük ev aletleri markası ile görüşmeler sürüyor.”
Kütahya Porselen British’e 1.5 milyon parça ürün satacak
KÜTAHYA Porselen Genel Müdürü Rüştü Düver, Avrupa Birliği ülkelerinin Çin’den gelen porselenler için anti damping uygulaması getirdiğini belirterek, “Bunun Türkiye’ye büyük avantajı olur. Çin’den mal alanların tek alternatifi Türkiye. Fuarda da Türkler ön plana çıkıyor. Biz de güzel siparişler alıyoruz. İngiliz Havayolları’ndan (Britisih Airways) 1.5 milyon adetlik sipariş aldık” diye konuştu.