Nurten ERK TOSUNER
Oluşturulma Tarihi: Ocak 17, 2006 00:00
Gülen inek logosu ile tanınan La Vache Qui Rit’in üreticisi Fransız Bel Grubu, Türkiye’de eritme üçgen peynirinin ilk üreticisi olan Karper’in yüzde 51 hissesini satın aldı. Kars Karper’in Yönetim Kurulu Başkanı Hayik Arslanyan anlaşmanın yürürlüğe girmesinin ardından Bel Grubu’nun da Türkiye’de üretim yapacağını vurguladı.
ADI üçgen eritme peynirle özdeşleşen Karper, hisselerinin yüzde 51’ini La Vache Qui Rit (Gülen İnek) markalı üçgen eritme peynirinin üreticisi Fransız Bel Grubu’na sattı. Fransız Bel ile yaklaşık üç yıldır görüştüklerini belirten Kars Karper’in Yönetim Kurulu Başkanı Hayik Arslanyan, "Ortak arayışımız yoktu, ortaklık teklifi onlardan geldi. Anlaşmayı imzaladık. Rekabet Kurulu’na başvurumuzu yaptık" dedi. Fransız Bel Grubu’nun yüzde 51’ini satın aldığı Karper’in geçen yılki cirosu 15 milyon
Euro olarak gerçekleşmişti. 2004 sonu itibariyle yaklaşık 2 milyar Euro ciro elde eden Bel Grubu’na Karper operasyonu için ABN Amro danışmanlık yaptı.
TÜRKİYE’DE ÜRETİM YAPACAK: Hayik Arslanyan, anlaşmanın yürürlüğe girmesinin ardından Fransız Bel Grubu’nun da Türkiye’de üretim yapacağını vurguladı. Bu ortaklıkla hem Karper’in hem de eritme peynir sektörünün daha da büyüyeceğine inandığını söyleyen Hayik Arslanyan, "Böylece Türkiye’ye de yabancı sermaye girecek" dedi.
DOĞRU BİR İŞ YAPTIK: Bugüne kadar kendilerine gelen ortaklık ve işbirliği anlaşmalarına çok sıcak bakmadıklarını belirten 76 yaşındaki Hayik Arslanyan, Bel Grubu ile ortaklıkları hakkında şöyle konuştu: "Fransız Bel Grubu son üç yıldır ısrarla bizimle ortaklık istiyordu. Çok ısrar ettiler, düşündük. Onlar da bizin işimizi yapıyordu. Bu yüzden doğru bir iş yapacağımıza inandık. Artık yaşımız da ilerledi. Şirketin geleceği için iyi olacağına karar verdik."
ERİTME PEYNİR TÜKETİLMİYOR: Türkiye’de eritme ve sürülebilir peynir tüketiminin çok fazla olmamasından yakınan Hayik Arslanyan, "Toplam peynir tüketiminde eritmenin payı yüzde 2-3’lerde kalıyor. Halkın yüzde 98’i beyaz peynir tüketiyor. Fransız Bel, eritme ve sürdürülebilir peynirlerini artık Türkiye’de de üretecek. Bu ortaklığın pazarı da büyüteceğine inanıyoruz" dedi.
ÖNEMLİ BİR OYUNCU OLACAK: ’La Vache Qui Rit’ markalı üçgen eritme peynirinin üreticisi olan Fransız Bel Grubu, Türkiye’de eritme üçgen peynirle özdeşleşen Karper’i alarak, Türkiye pazarında büyük bir oyuncu haline gelmeyi planlıyor. Fransız Bel, henüz tam gelişmemiş Türk peynir pazarında satın alma operasyonuna girişen ilk yabancı grup olarak gösteriliyor. Bel Grubu, halen belirli kota içinde ithal edilen Kiri ve La Vache Qui Rit markalarıyla Türkiye pazarında tanınıyor. Bel Grubu’nun Karper’i alarak Türk peynir pazarında daha güçlü hale gelmeyi amaçladığı belirtiliyor.
BEL’İN CİROSU: Fransız Bel Grubu’nun yıllık cirosu 2 milyar Euro. Bunun 1.3 milyar Euro’su Fransa dışındaki 120 ülkeden geliyor. Yaklaşık ulusal ve uluslararası 20 markası bulunuyor. Fransız Bel’in bazı markaları şunlar: La Vache Qui Rit, Leerdammer, Apericube, Mini Babybel, Kiri.
42 YIL ÖNCE KURULDU: 1964 yılında İstanbul’da kurulan Kars Karper’in yıllık üretim kapasitesi 6 bin ton. Halen şirkette 160 kişi çalışıyor. Özellikle İstanbul ve bölgesinde, çok güçlü bir tüketici kitlesine sahip. Bugün Çorlu’da 80 bin metrekarelik arazi üzerinde 11 bin metrekare kapalı alan üzerine kurulan modern tesislerinde üretim yapıyor.
Pazarın yüzde 2-3’ü krem peynirPEYNİR kategorisi Türkiye’de toplam gıda pazarının en büyük kategorilerinden biri olarak gösteriliyor. Yaklaşık 1 milyon tonluk peynir pazarının sadece 6 bin tonluk küçük bir payı eritme ve sürülebilir peynirden oluşuyor. Krem peynir üreticileri, hızlı büyüme eğiliminde olan sektörün birkaç yıl içinde 9-10 bin tonluk büyüklüğe ulaşabileceğini tahmin ediyor.
Varlık Vergisi yüzünden okulu bıraktı, işe başladıKARPER’in kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Hayik Arslanyan, bugün 76 yaşında ve halen işin başında. İstanbul doğumlu Hayik Arslanyan, Varlık Vergisi nedeni ile ailesi sıkıntıya düşünce okulu bırakmak zorunda kalmış. 1943 yılında uygulanan Varlık Vergisi’yle maddi sıkıntı içine giren aile, varını yoğunu yitirmiş. Hayik Arslanyan, babasına destek olmak amacıyla Eminönü’nde pastırma ve peynir komisyonculuğuna başlamış. Bu süreçte Arslanyan’ın yolu sık sık Kars’a düşmüş. Karslı peynir tüccarları ile ahbap olmuş. 1964’de kendi şirketini kurmaya karar vermiş ve eniştesi Kevork Santalu’yla birlikte peynir üretimine girişmiş. Dolapdere’de 200 metrekarelik bir dükkánda Kars markasıyla peynir üretimine başlamışlar. 1966 yılında, ’Kars Peyniri’ni kısaltarak "Karper" olarak değiştirmişler.
Asker, en iyi müşterisiKARPER’in bugün müşterileri arasında, oteller, uçak şirketleri, market zincirleri, catering firmaları ve toptancılar bulunuyor. Bir diğer müşterisi de Türk Silahlı Kuvvetleri. Ordu, uzun bir süredir Karper’den kahvaltılık ürün alımı yapıyor. Türk Silahlı Kuvvetleri ile 17 yıldır çalışan şirketin orduya sattığı ürünler arasında sade üçgen eritme peynirinin yanı sıra tereyağı ve reçel de bulunuyor.
Türkiye’de eritme peynir üreticilerinden bazılarıPınar
Ülker
Mavi-Yeşil
KarperUnilever (Sana)