Güncelleme Tarihi:
Geçtiğimiz yıl Türkiye’yi ‘rekabetçi’ modellerin merkezi ilan eden Fransız Citroen, uzun vadeli planları çerçevesinde Türkiye’de üretim yapma ihtimalini değerlendiriyor. Markanın davetlisi olarak katıldığımız, dünya lansmanı İstanbul’da yapılan C4 X’in üretildiği İspanya’nın Madrid şehrindeki test sürüşü organizasyonunda sorularımızı yanıtlayan Citroen CEO’su Vincent Cobée, “Türkiye’de üretim olmasını çok isterim ama şu an için planımız yok. Ancak, potansiyeli büyük ve bu yolda ilerleniyor. Bugün Fransa 300 bin adet satışla en büyük pazarımız. Bu pazarı 100’er bin adetlerle İtalya ve İspanya izliyor. İngiltere ve İspanya pazarları 80 binlerde. Ne zaman Türkiye’de yıllık 80 bin adetli satışlara ulaşırız, o zaman üretim yapmayı düşünebiliriz. Bu hayal değil, gerçekleşecek olan doğal bir süreç” dedi.
TRUVA ATI ‘C4 X’
Markanın Türkiye Genel Müdürü Selen Alkım da, 2022 yılında Türkiye pazarında 29 bin adetlik satışa ulaştıklarını hatırlatarak, “2023 yılı için 49 bin 250 adetlik satış öngörümüz var. Hedefimiz 2025 yılında bahsedilen 80 bin adetli rakamlara ulaşmak” dedi. Bu arada, Citroen’in Türkiye’yi 7’nci sıradan ilk 5 pazar içerisine yükseltme stratejisinde C4 X modeli önemli bir rol oynuyor. SUV, Sedan ve Fastback olmak üzere 3 farklı gövde tipinden çizgiler barındıran modeli 14 Avrupa ülkesinde sadece elektrikli olarak satacaklarını belirten Vincent Cobée, “Avrupa pazarında C4 X’in yüzde 60’ı elektrikli olur. İçten yanmalı motorların satışında ise Türkiye’nin, İspanya’yı geçerek birinci C4 X pazarımız olacağına inanıyorum” ifadelerini kullandı.
TÜRKİYE ‘ZORUNLU’ BİR HEDEF Mİ
Markaların özellikle son aylarda Türkiye’de vites yükseltmelerindeki en önemli sebeplerden birisi de artık içten yanmalı motorlu araçları Avrupa’da satamayacak olmaları. Peki, Avrupa’da katı emisyon kuralları nedeniyle içten yanmalı araç satan markalara ciddi cezalar uygulanmasaydı, Türkiye yine ilk 5 pazar içerisine dahil edilmeye çalışılır mıydı? Bu soruyu yönelttiğim Cobée şu yanıtı verdi: “Avrupalı bir marka olarak Avrupa pazarında istediğim adetleri satmak isterim. Ancak, riskleri dağıtmam lazım. Dolayısıyla Citroen için uluslararası pazarlarda büyümek de benim için önemli. Sadece Avrupa’ya koyarsam riskleri tek sepete koymuş olurum. O yüzden Brezilya, Arjantin ve Türkiye’de de büyümem gerek.”
OTOMOBİL ARTIK FİYATI BELLİ OLMADAN SATILIYOR
Citroen, yeni C4 X’i benzinli, dizel ve yüzde 100 elektrikli olmak üzere 3 farklı motor seçeneğiyle Türkiye’de satışa çıkardı. Modelin benzinli motora sahip manuel vitesli versiyonu ve elektrikli versiyonu tek donanımla gelirken, diğer versiyonlarında 3 farklı donanım seçeneği bulunuyor. Lansman fiyatları ise 722 bin TL’den başlayarak 979 bin 500 TL’ye kadar çıkıyor. Citroen Genel Müdürü Selen Alkım, C4 X’in Türkiye’ye gelen ilk 1000 adedinin fiyatı bile bilinmeden satıldığını söyleyerek, “2023 yılında 10 bin adet civarında C4 X satabilmeyi amaçlıyoruz ama burada çok daha ciddi bir potansiyel var. Tedarik alabilirsek yeni C4 X’ten 2023 yılında 15 bin adet kadar satabiliriz” dedi. Alkım’ın pazar öngörüleri ise şöyle: “2023 yılında Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarının 780 bin adet seviyelerinde kapanacağını öngörüyoruz. Marka olarak bu yılki hedefimiz 49 bin 250 adetlik satışa ulaşmak. Bunun üzerine 3 bin adet de Ami satışı gerçekleştirmek. Böylece yüzde 6.3’lük pazar payına ulaşacağımız düşünüyoruz.”