Nilgün KARATAŞ
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 15, 2005 01:05
Hollanda’nın Onur Air’e koyduğu yasak kararına Almanya’nın ardından İsviçre ve Fransa da ‘özür dileyerek’ uyacağını açıkladı. Onur Air Yönetim Kurulu Başkanı Cankut Bagana, yarın Hollanda’da bakanlık düzeyinde yapılacak görüşmelerde sorunun çözülmesini beklediklerini söyledi.
ONUR Air uçaklarına Hollanda’nın 12 Mayıs’tan itibaren koyduğu uçuş yasağına uyan Almanya gerekçe bildirmezken, Fransa ve İsviçre özür diledi.
Onur Air Yönetim Kurulu Başkanı Cankut Bagana, ‘İsviçre ve Fransa sivil havacılık yetkilileri bizi arayıp özür dilediler’ derken buna rağmen yasak getirilmesini AB’de bir ülkenin aldığı karara diğerlerinin de uymalarına bağladı.
İSVİÇRE VE FRANSA KATILDI:Onur Air uçaklarına havaalanlarını kapatan ülke sayısının 4’e çıkmasında Hollanda’nın aldığı kararın etkili olduğunu vurgulayan Cankut Bagana, şöyle konuştu: ‘Hollanda’nın ticari kaygılarla aldığı, usulsüz olarak uyguladığı karara Almanya, Fransa ve İsviçre’nin de uyması tamamen Avrupa Konvansiyonu’ndan kaynaklanıyor. Bu konvansiyonun altında imzası olan ülkeler birinin aldığı kararı uygulayabiliyor. Almanya hiçbir gerekçe bildirmedi, İsviçre ve Fransa sivil havacılık yetkilileri ise bizi arayarak ‘özür dileriz ama bu karara biz de uyarak uçuş sahamızı ve havaalanlarımızı kapatıyoruz’ dedi. Şu anda İngiltere, Belçika, Danimarka, İspanya ve Avusturya’ya uçuyoruz.’
HOLLANDA’NIN YARISI: Hollanda’nın aldığı kararın ‘ticari kaygılardan kaynaklandığını’ savunan Bagana, şunları söyledi: ‘Hollanda’da havayolu şirketleri sıkıntı içinde. Hollanda’nın yüzde 90’ını Türk uçakları taşıyor ve bu pazarın yüzde 50’si de Onur Air’in. Hatta biz Hollanda havayolu şirketlerinin uçmadığı daha küçük hava alanlarına da uçuyoruz. Onur Air, 6 bin koltuk ile Türkiye’nin THY’den sonra Türkiye’nin ikinci büyük havayolu şirketi, bugüne kadar Türkiye’ye dünyanın çeşitli ülkelerinden 38 milyon kişi taşıdık. Hollanda, uçuşlarımızı talihsiz ve adil olmayan bir şekilde durdurdu. Üstelik bunu Türkiye’nin Sivil Havacılık Teşkilatı’na bildirmeleri gerekirken sadece bize bildirdiler. Uluslararası kurallara göre bunun böyle yapılması yanlış.’
BAKANLIKLAR EL KOYDU: Ulaştırma ve Dışişleri Bakanlığı yetkilileri yarın Hollanda Ulaştırma Bakanlığı ile biraraya gelirken, kendilerinin de yasağı koyan Hollanda Taşımacılık ve Deniz İdaresi yetkilileri ile görüşeceklerini belirten Bagana, ‘Onur Air’in Hollanda’dan istediği yasaklanma gerekçesi ise aradan geçen süreye rağmen açıklanamadı. Pazartesi yapacağımız toplantı sonrası Hollanda ile sorunu çözdüğümüz zaman diğerleriyle de bir sorunumuz kalmayacak’ dedi. Sivil Havacılık Teşkilatı ve hükümetin konuyla yakından ilgilendiğini dile getiren Bagana, ‘Devletimizin tüm organları bize uçuş yasağı koyan ülkelere gereken tavrı alarak, gerekirse Türkiye’nin de bu ülkelerin uçaklarına uçuş izni vermeyeceğini gösterdi’ diye konuştu.
Boşa çıkan 10 uçağı yurtiçi sefere koyduk
UÇUŞ yasağı ile birlikte Onur Air’in uğradığı maddi zarara ilişkin sorumuza Cankut Bagana şu yanıtı verdi: ‘Bu hafta gidiş-dönüş 40 bin yolcuyu uçurmamız gerekiyordu, şu aşamada önemli olan bu insanların mağdur olmaması. Bu işin bize maliyetini henüz hesaplamadık, toplam 23 uçağımız var, yasaktan 10 kadar uçağımız etkilendi ama içerde zaten büyük bir talep vardı, biz de uçaklarımızı yurtiçine kaydırdık. Maddi zarardan öte Onur Air’e getirilen bu yasağın Türkiye’ye karşı bir kampanyaya dönüşmemesi çok daha önemli.’
Hollanda uçaklarına ani denetim kararı ONUR Air’e Hollanda, Almanya, Fransa ve İsviçre’nin uçuş yasağı konmasına Türkiye’den de karşı cevap verildi. Yasağı koyan Hollanda ve bu yasağa uyan Almanya, Fransa ve İsviçre kendi şirketleri ile yolcuları taşımak istedi. Bu isteği önce reddeden Türk Sivil Havacılık otoritesi, 7 saat kadar sonra yolcu mağduriyetini gidermek için havaalanı kulelerine ‘iniş ve kalkış izinlerini verme yetkisi’ tanırken, yolcuların ağırlıklı olarak Türk şirketleri tarafından taşındığı gözlendi. Ayrıca
Atatürk Havalimanı’ndaki Hollandalı charter şirketlerinin uçaklarına da Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü müfettişleri ani denetimler yapmaya başladı. Bu denetimler sonucunda önceki gece Hollandalı Transavia Airlines’a ait bir uçakta ‘emniyet eksikliği’ görüldü. Yolcular uçağa binmiş olmasına karşın indirildi ve eksiğin giderilmesinin ardından uçak 4 saat gecikmeli olarak uçabildi.
Yıldırım: Kısıtlamayı hassasiyetle izliyoruz ULAŞTIRMA Bakanı Binali Yıldırım, bazı Avrupa ülkelerinin, Onur Air’in Avrupa uçuşlarının kısıtlanmasına yönelik aldıkları kararları hassasiyetle izlediklerini belirterek, konuyla ilgili olarak pazartesi günü (yarın) Hollanda’ya bir heyet göndereceklerini açıkladı. Binali Yıldırım, Tuzla Tersanesi’nde katıldığı bir törende, gazetecilerin konuyla ilgili sorusu üzerine, Onur Air’e yönelik alınan kararların siyasi olup olmadığına ilişkin net bir açıklama yapmak için henüz erken olduğunu söyledi. Turizm sezonunun başlayacağı dönemde böylesi bir karar karşısında hassasiyetle durduklarını vurgulayan Yıldırım, gerek Dışişleri Bakanlığı gerekse Ulaştırma Bakanlığı nezdinde ilgili ülkelerin sivil havacılık yetkilileriyle görüşmelerin sürdüğünü hatırlattı.
Air Berlin’i Mayorka’ya gönderdik
UÇAKLARI yeterince güvenli olmadığı iddiasıyla Almanya, Hollanda, Fransa ve İsviçre’de uçuş yapmasına izin verilmeyen Onur Air, Türkiye ile Almanya arasında gerginlik yaşanmasına neden oldu. Önceki akşam Onur Air’in yolcularını Türkiye’den almak üzere havalanan Air Berlin uçağına Türkiye iniş izni vermedi. Uçak İspanya’nın Mayorka adasına yönlendirilirken Alman Dışişleri Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı devreye girerek, Türkiye Dışişleri Bakanlığı nezdinde Alman uçaklarına konan yasağı protesto etti. Daha sonra yapılan görüşmeler üzerine Türkiye’de Alman uçaklarını engelleme uygulaması durdu.
OAD Reizen: Bu yasak utanç verici
HOLLANDA’nın önde gelen tur operatörlerinden OAD Reizen’in yöneticilerinden Joop ter Haar ise, De Telegraaf Gazetesi’ne yaptığı açıklamada Onur Air’e konan uçuş yasağını eleştirdi. Ter Haar, ‘Utanç verici. Müfettişlik yasakla ilgili kararını ve gerekçelerini Türkiye’ye önceden bildirmeliydi. Şimdi olanlar amatör işi’ dedi.