Ford: Türkiye için en iyisini biz yaptık

Güncelleme Tarihi:

Ford: Türkiye için en iyisini biz yaptık
Oluşturulma Tarihi: Nisan 21, 2001 00:00


Haberin Devamı

Türkiye'de bir seferde yapılan en büyük sanayi yatırımı olan Ford Otosan'ın Gölcük Fabrikası'nın açılışında konuşan Ford Motor Company Başkanı Jacques Nasser, ‘‘Bu yatırım boş laflardan daha önemli’’ dedi. Nesser, bu fabrikanın Ford'un Türkiye'ye olan güvenin de kanıtı olduğunu vurguladı.

Dünyanın ikinci büyük otomotiv firması Ford Motor Company Başkanı Jacques Nasser, Ford'un Koç Grubu ile ortaklaşa kurduğu ve 750 milyon dolara mal olan Gölcük fabrikası yatırımının, Türkiye'ye duyulan güvenin bir göstergesi olduğunu söyledi. Türkiye'nin zor bir dönemden geçtiğini söyleyen Nasser, ‘‘Bu yatırım boş laflardan daha ağırlık taşır. En iyi lobi budur’’ dedi. Nasser, ‘‘Bütün dünyaya Ford'un Türkiye'ye taahhütte olduğunu gösteriyor. Türkiye'ye, halka ve sanayiye güvendiğimizi kanıtlıyor’’ diye konuştu.

GÜZEL GÜNLER YAKIN

Türkiye'de tek seferde yapılan en büyük sanayi yatırımı olan Ford Otosan Gölcük fabrikasının açılış töreninde konuşan Nasser, Türkiye'nin içinde bulunduğu zorlukları aşacağına inandığını söyledi. Nasser, Türkiye'yi sakin ve güzel günlerin beklediğini belirterek, ‘‘Siz olumsuzlukların içindesiniz. Ben ise dışarıdan bakıyorum. Bunun için ileriyi daha iyi görebiliyorum’’ dedi. Nasser, Türkiye'ye ilişkin yorumlarını ‘‘Türkiye çok ciddi bir dönemden geçiyor. Keşke elimizde sihirli bir değnek olsaydı da bunu ortadan kaldırabilseydik. Uzun vadeli bakın. Ben iyimserim. Bu iyimserlik gerçeklere dayanıyor’’ diyerek aktardı.

PİŞMAN OLMADIK

Türkiye'nin dünyada önemli ve stratejik bir konumu olduğundan sözeden Nasser, Türkiye'de uzun vadeli düşündüklerini ve Türkiye'ye gelmekten pişman olmadıklarını da sözlerine ekledi. Nasser, sözlerini şöyle sürdürdü:

‘‘Koç Grubu ile 70 yılı aşan bir birlikteliğimiz ve iyi ilişkilerimiz var. Devam eden bu ilişkinin doğal bir sonucu olarak bu yatırım ortaya çıktı. Ayrıca Türkiye bizim global planlarımıza uygun bir ülke. Birçok ülkede yatırımlarımız var. Son yatırımlarımızdan birini Türkiye'de yapmayı seçtik. Bunun nedenlerinden bazıları da, Türkiye'nin stratejik önemi, kaliteli işçilik gücüne ve mühendislik bilgisine sahip olması.’’

Ekonomik krizin Türkiye'nin değişim sürecinin bir yansıması olarak ortaya çıktığını belirten Nasser, Türkiye'nin hızla globalleşme sürecini yaşadığını kaydetti. 30 yıldır 5 kıtada görev yaptığını belirten Nasser, dünyada her ülkede iniş ve çıkışlar yaşandığını söyledi. Nasser, Ford Motor'un yatırımı olan Güney Amerika ve Asya ülkelerinde de ekonomik krizler ve doğal afetlerle karşılaştıklarına dikkat çekti. Türkiye'nin krizden ne zaman çıkacağını söyleyebilmek için elinde ‘‘kristal küre’’ olmadığını belirten Nasser, ‘‘Gelecek hakkında konuşmak için dünyada elde ettiğimiz bir tecrübemiz var. İşgücü, eğitim, piyasanın büyüme karakteri gibi konulara bakarak, bu şekilde uzun vadeli tahminler yürütürüz’’ dedi.

Koç: Elin taşı ile elin kuşunu vuruyoruz

Ford Otosan Gölcük fabrikasının açılışında konuşan Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Koç, Ford Otosan yatırımını ‘‘elin taşı ile elin kuşunu vurmak’’ şeklinde tanımladı. Dünyada global rekabetin hızla ilerlediğini, yarışa katılmayanların geri kalmaya mahkum olduğunu kaydeden Koç, ‘‘Bunu aşmak için yabancı sermaye ve teknoloji ithal etmeliyiz. Türkiye'nin borçlanarak ömrünü sürdürmesi mümkün değil’’ dedi.

Ford'un ekonomik ve siyasi istikrarsızlıklar yaşamasına rağmen Türkiye'de yatırım yapma kararını, Türkiye'ye duyduğu güven olarak yorumlayan Koç, şöyle konuştu:

‘‘Ford ile 73 yıllık bir dostluğumuz var. 1928 yılında Ankara'da Ford acenteliği ile başlayan işbirliğimiz, daha sonra imalata, kısmi ithalata ve eşit ortaklığa dönüştü. Bir seferde yapılan en büyük yatırımın toplam maliyeti 750 milyon dolara yaklaştı. Ayrıca Türk işçisi kaliteli üretim yapıyor. Türk girişimcisi ise kaygan zeminde iş yapmaya alışık. Aynı zamanda Türkiye'de birçok Avrupa ülkesinden bile dövizle alışveriş yapma olanağı daha fazla. Türkiye'nin Orta Asya ve Ortadoğu'ya ihracat fırsatı da bulunuyor. Ford, Türkiye'ye uzun vadeli bakıyor.’’

Ford Otosan fabrikası yatırımının birçok zorluklarla tamamlandığını belirten Koç, bu süreci şöyle anlattı:

‘‘Bu arsayı satın almak istedik. Bu işlem 6 ay sürecekti. Ford'un da acelesi vardı. Bunun için Bakanlar Kurulu arsayı bize hibe etti. Bunun yüzünden çektiğimiz sıkıntılar çok büyüktür. Kocaeli'ne okul, hastane ve diğer sosyal yardımlarla fabrika arazisinin bedelinin çok üstünde yatırım yaptık. Ancak buna karşın, birçok tenkitler aldık. Sanki görünmez bir el bize mani oluyordu. Gölcük yatırımı bize üç şey öğretti. Türkiye iyi idare edildiğinde yabancı sermaye geliyor. Türkiye'nin zannedildiğinden daha fazla rekabet gücü olduğunu gördük. Ayrıca tenkitlere İnandığınız yoldan gerek dönmemek gerektiğini gördük.’’

Yatırımdan arsa krizi, ekonomik kriz ve depremin yarattığı tüm olumsuzluklara rağmen vazgeçmediklerini belirten Koç, ‘‘Ford'un 1920'lerdeki İstanbul Tophane'de bulunan kamyon montaj fabrikası, bürokrasi ve bazı gümrükçülerin ters tavırları nedeniyle Mısır'a İskenderiye'ye kaçmıştı. Bu sefer ise bu yatırımdan vazgeçilmedi’’ dedi.

Büyükbabam fes giyerdi

Lübnan asıllı Avustralya vatandaşı Jacques Nasser, büyükbabasının Osmanlı vatandaşı olduğunu açıkladı. Büyükbabasının Lübnan'da yaşarken fes giydiğini söyleyen Nasser, kendisinin de ‘‘inşallah, sabah’’ gibi Arapça'dan Türkçe'ye geçen bazı sözcükleri halen hatırlatığını dile getirdi. Dedesinin Osmanlı pasaportunu, bir geri döneceğini düşününerek hiçbir zaman yanından ayırmadığını, devamlı üzerinde taşıdığını belirten Nasser, dedesine ilişkin anılarından da şöyle söz etti: ‘‘O dönemde Osmanlı parası da bugünkü Türk Lirası gibi değer kaybediyormuş. Daha sonradan altın paralar ortaya çıkmış. Dönemin padişahlarının figürlerinin bulunduğu bu altın paralardan dedemde de bulunuyordu. Dedem zaman zaman bu paraları bana gösterirdi.’

Türk otomotivinin 5 dönüm noktası

1966

İlk yerli otomobil olan Anadol üretildi.

1990

Fiat Tempra, dünya ile ilk eş zamanlı üretilen otomobil.

1998

Renault Megane'nin Wagon modeli sadece Türkiye'de üretildi.

2000

Fiat Doblo ile ilk kez bir dünya otomobili Türkiye'de üretildi.

2001

Ford, dünyanın en modern fabrikasını Gölcük'te hizmete soktu.

Otomotiv devinden krize özel reçete

Türkiye'nin içinde bulunduğu kriz ortamını fırsata dönüştürebileceğini savunan Ford Motor Company Başkanı Jacques Nasser, profesyonel bir işadamı omarak Türkiye'nin krizden çıkış yapması gereken öncelikleri şöyle sıraladı:

Hükümet, eğitimciler, iş çevreleri, ülkenin ileri gelen düşünürleri biraraya gelip bir konsensüs sağlamalı.

Yapılması gerekenlerin en başında açıklık ve şeffaflık geliyor. Ekonomide alınan kararlarda ve uygulamalarda açık ve şeffaf olunmalı.

Kur politikasının ve faiz politikasının rekabetçi olması lazım. Reel faiz dünya paralelinde olmalı.

İş hayatını düzene koyan kanunlarda esneklik gerekli.

Ekonomiyi bir evi ya da bir fabrikayı, bir işyerini yönetir gibi idare etmeli. Ülke yönetimini açık vermeyecek şekilde planlamalı.

Kriz yaratmayacak bir zemin oluşturulduktan sonra hükümetin geri çekilip, sanayicilere serbest piyasa ekonomisi içinde çalaışmalarına izin vermesi lazım.

Böylece bu şirketler dünya pazarlarında rekabet edebilir fiyatla çalışabilecekler, kendileri para kazandıkları gibi çevrelerine de gelir yaratacaklar.

Bu tür çalışan şirketler çoğaldıkça, gelir artacağı için hükümet eğitime, daha fazla para ayırabilecek, insan kalitesi daha da yükselecek, toplum kuvvetlenecek. Bunu bir zincir olarak düşünmek lazım, sonunda ülke gelişecek.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!