Ford Otosan'da kamyon devrimi

Güncelleme Tarihi:

Ford Otosanda kamyon devrimi
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 11, 2003 00:00

Ford Otosan Türkiye'nin yüzde 100 ilk lisanslı kamyonu ve kamyon motorunu üretti. Türk otomotiv sanayiinde yeni bir sayfa açan bu yatırım sonucunda motorun bütün lisans ve mülkiyet hakları Ford Otosan'ın oldu. Ford Otosan bu motoru, yurtdışına üretim lisansı olarak da verebilecek.Ford Otosan, Türk otomotiv sanayiinde bir ilki gerçekleÅŸtirdi. Düne kadar yabancı ortakların lisansıyla üretimin yapıldığı Türk otomotiv sanayiinde, Ford Otosan ilk kez lisansı ve mülkiyet hakları yüzde 100 kendisine ait bir kamyon ve dizel motor üretti. Tamamen Türk mühendisleri tarafından 50 milyon dolarlık yatırımla geliÅŸtirilen yeni Ford Cargo kamyon ve dizel motor Ecotorq eylül ayında Türkiye'de satışa sunulacak.Türk otomotiv sanayiinde yeni bir sayfa açan, kamyon ve motorun bütün lisans ile mülkiyet haklarına sahip olan Ford Otosan, üretim için lisans ücreti ödemediÄŸi gibi, bu motorun yurtdışında baÅŸka firmalar tarafından üretilebilmesi için lisans verebilecek. Ford Otosan, Ford Cargo kamyondan önce de, Avrupa'da yılın ‘van’ı seçilen Transit Connect'i ortağı Ford ile birlikte geliÅŸtirmiÅŸti. Ancak, Transit Connect'in mülkiyet ve lisans hakları hem Koç Grubu'na hem de Ford Motor'a ait bulunuyor. Bu nedenle yeni Ford Cargo ve dizel motor Ecotorq, Türk otomotiv sanayiinde bir ilk olma özelliÄŸini taşıyor.5.5 YIL SÃœRDÃœFord Otosan EskiÅŸehir Ä°nönü fabrikasında üretilen yeni Ford Cargo ve dizel motorun tanıtımında konuÅŸan Ford Otosan Genel Müdürü Turgay Durak, yılın ticari aracı seçilen Transit Connect'ten sonra Yeni Cargo ile Ford Otosan'ın Ford Avrupa'nın ticari araç merkezi olma yolunda emin adımlarla ilerlediÄŸini söyledi. Durak, Avrupa BirliÄŸi güvenlik ve emisyon normlarına uygun olarak üretilecek Yeni Ford Cargo'nun sahip olduÄŸu teknoloji ile geleneksel ihracat pazarları için bir fırsat olacağını da ifade etti. Durak, ‘‘Geleneksel ihraç pazarlarımız Kuzey Afrika, OrtadoÄŸu ve Orta Asya ülkeleri. Bu bölgelerde yeni kamyonumuzun CKD veya lisansla üretimi gerçekleÅŸebilir. Aynı zamanda Ford Brezilya, Ford ABD ve Ä°ngiltere'de Hendy Lennex'de dizel motorumuzun üretimi için fizibilite çalışmaları yapılıyor’’ dedi.Projenin baÅŸlangıcında bitiÅŸ süresinin 3 yıl olarak hesaplandığını ancak 5.5 yıl sürdüğünü belirten Durak, bunun nedeni olarak yaÅŸanan ekonomik kriz ve Transit Connect projesini gösterdi. Ancak Transit Connect projesinin, yeni Ford Cargo projesi için öğretici olduÄŸunu açıklayan Durak, ‘‘Transit Connect projesinde edindiÄŸimiz deneyimden kamyon projesinde de yararlandık. Bu maliyetlerimizi de düşüren bir unsur oldu’’ dedi.Geçen yılı en fazla satan marka olarak tamamlandıklarını hatırlatan Durak, bu yılın 5 ayında da birinciliklerini koruduklarını söyledi. 5 ayda yüzde 14.5'lik pazar payına ulaÅŸtıklarını belirten Durak, 2003 sonunda 46 bin adeti iç pazar 80 bin adet ihracat olmak üzere 126 bin araç satışı gerçekleÅŸtirmeyi hedeflediklerini ifade etti.Ä°nönülü Ford Cargo 27 kez Ay’a gitmiÅŸ gibi olacakBilgisayar destekli mühendislik çalışmaları ile tamamen sıfırdan üretilen ilk Türk dizel motoru, Türkiye yollarında 3.1 milyon kilometre boyunca test edildi. Bu hesaba göre ilk etapta üretilen 40 kamyon dünyanın etrafını 78 kez dolaÅŸmış oldu. 7 gün 24 saat boyunca 3 vardiya olarak test edilen Ford Otosan test kamyonları günde 1000 km. ortalama ile ayda 30 bin km'ye ulaşıyor. Kamyonun seri üretimine baÅŸlanacağı döneme göre bu testlerin 3.5 milyon km'ye, tüm testlerin toplamında ise 10.5 milyon km'ye ulaÅŸması planlanıyor. Bu testlerin sonucunda yeni Ford Cargo, 27 kez Aya yolculuk yapmış olacak.Ä°TÃœ, Ford Otosan ve Ford'un Dunton'daki mekanik laboratuvarları ve dinamometrelerde ve Ford-Belçika'da iki özel test parkuru ile Türkiye'de seçilen yollarda testler yapıldı. Yeni Ford Cargo, Avrupa ve ulusal tip onayı için gereken 41 adet homologasyon testi de dahil olmak üzere 553 adet sistem ve aksam testine ve 155 gün süren dayanım testine tabi tutuldu. Bu testlerin dışında 4 adet Yeni Ford Cargo, 3 ay süreyle Ford'un Lomel/Belçika'daki özel parkurunda 10 yıllık ömrüne eÅŸdeÄŸer ÅŸekilde test edildi. Türkiye yollarının karakteristiÄŸini belirleyen Ford Otosan, ÅŸimdiye kadar yapılmamış bir çalışma gerçekleÅŸtirdi. Bir kamyonun Türkiye'de karşılaÅŸtığı tüm yol ÅŸartlarını bir parkur üzerinde simüle edildi.Kamyonun kabin tasarımında Ä°talyan Ghia Design'la, motor projesinde ise Robert Bosch ve Avusturyalı AVL firması ile olarak çalışıldı. Projede 128 teknik eleman, 10 stil tasarımcı, 35 ressam, 15 model yapıcısı çalıştı.Motoru tam Avrupalı Know-how ve mühendislik haklarının Ford Otosan'a ait olduÄŸu Ecotorq dizel motor, Avrupa'da geçerli olan Euro3 normlarına uygun olarak geliÅŸtirildi. Motor 2007'de devreye girecek Euro4 normu için de uyumlu olarak üretildi. Ancak, Türkiye'de henüz Avrupa standartlarına uygun motorin üretilmediÄŸi için, dizel motor Türkiye yolları için Euro1 normlarına uygun hale dönüştürüldü. Avrupalı ve ABD'li rakiplerine göre sınıfının en sessiz motoru olan (93.4 desibel) olan motor, yakıt tüketiminde de Türkiye pazarında en düşük deÄŸerlere sahip. 240 ve 300 beygir gücünde iki motor seçeneÄŸi olan Ford Cargo' piyasaya 4 deÄŸiÅŸik dingil, 3 tip kabin ve 10 deÄŸiÅŸik dingil açıklığında sunulacak.Türk otomotivinin yeni kilometre taşıFord Otosan Ãœrün GeliÅŸtirmeden sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ufuk Güçlü, yeni Ford Cargo'nun Türkiye otomotiv sanayii için yeni bir kilometre taşı olduÄŸunu söyledi. Türk mühendislerinin, tasarımcılarının ve işçilerinin geliÅŸtirdiÄŸi ve ürettiÄŸi kamyonun, Türkiye'nin sert yollarına uygun Avrupalı bir kamyon olduÄŸunu belirterek, yeni Ford Cargo'yu ‘‘İnönü'de doÄŸmuÅŸ, sert Avrupalı’’ olarak tanımladı. Güçlü, şöyle devam etti: ‘‘Biz bir ekibiz. Güçlü, bilgili hem de tecrübeli bir ekibiz. Bununla gurur duyuyoruz. Ford Otosan'da bugüne kadar yaptıklarımızla ve halen yapmakta olduklarımıza bakıyor geçmiÅŸte iyi ÅŸeyler yaptığımıza, bugün çok iyi ÅŸeyler yapmakta olduÄŸumuza inanıyor ve yarın daha iyisini yapacak yeni nesillerin yetiÅŸmesine katkıda bulunmaktan gurur duyuyoruz. Bizi rakiplerimizden ayıran en önemli farkımızın fedakar çalışanlarımız olduÄŸuna inanıyoruz.’’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!