Oluşturulma Tarihi: Mayıs 19, 2004 00:00
Dünyanın sayılı kendi ihraç limanına sahip otomotiv tesislerinden biri olan Ford Otosan, haftada 3 gemi dolusu aracı Avrupa limanlarına gönderiyor. Ford Avrupa'nın Belçika Genk fabrikasındaki Transit üretiminin Mart ayı itibariyle Kocaeli fabrikasında devreye alınması sonucu, önümüzdeki dönemde haftada 5 gemi dolusu araç ihracat seferine çıkacak. İhracat rakamlarındaki artış ve iç pazardaki taleple birlikte günlük üretim de 790 araca yükselecek.İnönü'deki kamyon tesisleri dahil yatırım tutarı 1 milyar doları bulan Ford Otosan, üretimini 200 bin adete, ihracat gelirini 1.6 milyar dolara çıkarmayı hedefliyor.Transit, Transit Connect ve Transit Tourer model araçların tek üreticisi haline gelen Ford Otosan, Ford Avrupa'nın ticari araç üretim merkezi oldu. Ford Otosan Genel Müdürü Turgay Durak, ticari araç tasarım ve ürün geliştirme faaliyetlerini de alarak Ford Avrupa'nın ticari araç merkezi haline gelmek istediklerini söylüyor.Yan sanayi parçaları, işçilik ve genel üretim giderleri gibi maliyet avantajlarının, kaliteli üretimle birleştirmesi sonucu ihracatta başarıyı yakaladıklarını açıklayan Durak, Ford Otosan'ın müşteri talebine hızlı cevap veren esnek üretim yapısına sahip olduğunu söyledi. Orta vadede ihracatta elde edilen başarıyı sürdürebilmek için yüksek kalite, uygun maliyet, müşteri talebine hızlı cevap verebilme yeteneği, sürekli güvenli üretim ve teslimat, çalışma ortamında uyumu devam ettirmek gerektiğini kaydeden Durak, şöyle konuştu:‘‘Uzun vadede ise işimizin sürekliliği, yeni araç projelerini Türkiye'ye çekebilmemize bağlı. Yüksek kalite, uygun maliyet, sürekli üretim ve teslimat, iş barışının yanı sıra, ürün geliştirme kabiliyeti ve ArGe teşviklerinin etkin olarak artırılması, kurumlar vergisi yatırım indirimlerinde düzenlemeler, büyük ihracat projelerinde, ana fabrikaların ve yan sanayinin birlikte proje bazında teşvik edilmesi gerekli. Yabancı ortaklarımızın yeni araç projelerini Türkiye'ye getirmesini ancak bu alanlardaki rekabet gücümüzü geliştirerek sağlayabiliriz.’’Dünyadaki otomotiv üretiminin yüzde 80'inin 5 sanayileşmiş ülkenin 10 firması tarafından gerçekleştirildiğini anlatan Durak, ‘‘Küresel üretim planlamaları, 62 ülkenin koşulları dikkate alınarak yapılıyor ve en avantajlı ülkeler seçiliyor. Türkiye, doğal pazarı olan Avrupa'da lojistik açıdan pazara en yakın Batı Avrupa ülkelerine göre; kalite, üretim maliyeti, teslimat, iş barışı, yatırım maliyetleri konularında daha avantajlı’’ dedi.Küresel üreticilerin, alternatif ülkelerin maliyet avantajlarını da dikkate aldıklarını söyleyen Durak, Türkiye'nin bugünkü rakiplerinin Polonya, Çek Cumhuriyeti, Slovakya, Slovenya, Romanya, Rusya olduğunu, gelecek dönemde de Hindistan, Çin ve İran'nın potansiyel rakip olacağını açıkladı.Ford Otosan, yılın ilk çeyreğinde 155 trilyon lira net kár elde etti. Şirketin 2004 yılı ilk çeyreğinde toplam satış adeti geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 97 artarak 45 bin 150 adet olarak gerçekleşti. 22 bin 521 adetlik yurtiçi perakende satışı ile yüzde 15.1'lik toplam pazar payı elde eden Ford Otosan'ın bu yılın ilk 3 aylık toplam net cirosu 942.8 trilyon lira oldu.Fabrikada radarla hız kontrolüToplam 1 milyon 600 bin metrekarelik alan üzerine kurulu Ford Otosan fabrikası, bu haliyle küçük bir kasaba büyüklüğünde... 24 saat yaşayan bu küçük kasabada, işçileri taşıyan servisler, fabrikaya mal taşıyan, ya da üretilen araçları taşıyan tırlar devamlı hareket halinde. Trafiğin yoğun olduğu fabrika içinde düzeni sağlamak amacıyla Fabrika Müdürü Nuri Çitay, çeşitli önlemler almış. Bu sayede fabrika belki de Türkiye'de
trafik kurallarına en fazla uyulan tek yer olmuÅŸ. Çitay'ın en fazla dikkat ettiÄŸi kurallar arasında ilk sırada hız sınırı geliyor. Fabrikada 30 km hız sınırına uymayan herkese misafirler de dahil, radarla kontrol yapılıp ceza kesiliyor. Ayrıca, yola yaÄŸ damlatan ve yola zarar veren kamyon ve otobüslere de 1 milyar liraya varan ceza uygulanıyor. Yayaların güvenliÄŸi de düşünülmüş. Fabrika içindeki yollarda yaya geçitleri yapılmış. Yaya geçitlerinden yürümeyenlere de uyarı yapılıyor. Fabrikaya gelen misafirlere giriÅŸte, hız sınırıyla uyarı yapılırken, uyulması gereken kurallarla ilgili bir de broşür veriliyor. Sadece oto deÄŸil buluÅŸ da üretiliyorTransit ve Transit Connect araçlarının üreticisi Ford Otosan'ın Kocaeli fabrikası, sadece otomobil üretimi gerçekleÅŸtiren bir tesis deÄŸil. Ford Otosan, ayrıca, bilimsel çalışmalara da önem veriyor. BuluÅŸ ve patent çalışmalarına da yer veren Ford Otosan, bugüne kadar 8 yurt içi ve 2 yurt dışı bilimsel makale yayınlamış, 2 model geliÅŸtirmiÅŸ. 1 eser (yazılım), 12 endüstriyel tasarım ve 1 marka gerçekleÅŸtiren ÅŸirket, ayrıca 7 adet patent baÅŸvurusunda bulunmuÅŸ. Ford Otosan, gelecek yıllarda 9 yurt içi ve 5 yurt dışı makale yayınlamayı hedefliyor.En fazla mühendis Ford Otosan'da var2002 yılında 1 bin 30'u memur, 3 bin 382'si işçi olmak üzere 4 bin 412 kiÅŸiyi istihdam eden Ford Otosan'ın, üretimin ve ihracatın artmasıyla birlikte çalışan sayısında da bir artış görülüyor. 2003 yılında toplam 5 bin 948 kiÅŸiye çıkan istihdam, 2004 yılı Mart ayı itibariyle 7 bin 38 kiÅŸiye ulaÅŸtı. Ford Otosan'da çalışanların eÄŸitim durumlarına bakıldığında memurların yüzde 81'inin üniversite mezunu olduÄŸu görülüyor. İşçilerin yüzde 61.6'si meslek lisesi mezunuyken, yüzde 9.61'i lise, yüzde 11.43'ü ise ilkokul ve ortaokul mezunu... Ford Otosan fabrikasının bir baÅŸka özelliÄŸi de, Türkiye'de özel sektörde en fazla mühendisin çalıştığı ÅŸirket olması... Ford Otosan'da 1200 beyaz yakalı çalışan içinde 750 mühendis görev yapıyor. Ford Otosan, liseyi terk etmiÅŸ olan çalışanların okulu dışarıdan bitirmelerini teÅŸvik ediyor. Bugüne kadar 6 kiÅŸi liseyi dışarıdan bitirmiÅŸ.Â
button