Oluşturulma Tarihi: Mayıs 01, 2009 00:00
ABD’de otomotiv şirketi Chrysler, hedge fonlar ile bankaların şirketin borçlarıyla ilgili hükümetin teklifini kabul etmemesi üzerine iflas korumasına başvurmak zorunda kaldı. Başta JP Morgan olmak üzere 46 finans kuruluşundan oluşan alacaklıların bir kısmı, ABD hükümetinin Chrysler’ın 6.9 milyar dolarlık borcunun tamamının silinmesi karşılığında 2.25 milyar dolar nakit verilmesi önerisi reddetti.
Bu nedenle iflas başvurusunda bulanacak olan Chrysler’in kaderi artık, Manhattan İflas Mahkemesi’nin elinde bulunuyor.
Kredi zaten sigortalıymış
Wall Street Journal gazetesi, banka ve hedge fonların anlaşmaya yananşmamak için finansal çıkarlardan felsefi nedenlere kadar birçok gerekçesi bulunduğunu belirterek, "Bazı fonların Ford ve General Motors’da (GE) daha büyük portföyleri bulunuyor. Chrysler’in iflasa gitmesinden yararlanabilecekler. Bazı fonların ise Chrysler’e verdikleri borç için kredi risk sigortaları (CDS) bulunuyor. Chrysler iflas ederse borç verdikleri paranın tamamanı alabilecekler" diye yazdı.
250 milyon dolar artırdı
Chrysler’e Fiat ile ortaklık görüşmelerini sonuçlandırması ve alacaklılarıyla anlaşması için 30 Nisan’a kadar süre tanıyan hükümet, hedge fon bankalarla yaptığı görüşmelerde, üç fon yönetimi şirketinin Chrysler’ın 6.9 milyar dolarlık borcunun tamamının silinmesi karşılığında kabul etmelerini istediği 2 milyar dolarlık teklifini reddetmesi üzerine, bu miktarı 250 milyon dolar artırmayı önerdi. Ancak bu artış da fonlar tarafından kabul görmedi.
Ulusun çıkarlarıBarack Obama yönetimi tarafından yapılan açıklamada, Chrysler’ın borçlu olduğu bazı finans kurumlarının kendi ekonomik çıkarları ya da ulusun çıkarları için davranmamalarının Chrysler, Fiat ve hissedarlarının başarısını azaltmadığını ya da Chrysler’ın yeniden yapılanması ve daha güçlü olarak ileri gitmesi için yeni bir fırsatı engellemeyeceği kaydedildi.
Fiat ortaklığını etkilemezABD’nin üçüncü büyük otomotiv üreticisi Chrysler’in iflas başvurusuna gitmesi Fİat ile ortaklık görüşmelerini etkilemeyeceği de belirtildi. Hatta iflas başvurusu hükümlerinin sağladığı bazı avantajlar sayesinde Fiat’in Chrysler ile çok daha kolay ortaklığa gidebileceği kaydedildi.
Chrysler tarihinde önemli köşe taşları
1925: General Motors bünyesindeki Buick markasının başındaki Walter Chrysler’in girişimiyle Maxwell Motor şirketinin küllerinden doğdu.
1979: ABD hükümeti Chrysler’in iflas etmesini önlemek için 1.5 milyar dolarlık borca garanti verdi.
1983: ABD hükümeti tarafından garanti verilen kredilerin son dilimi ödendi.
1987: Jeep marka 4X4 araçların üreticisi American Motors satın alındı.
1998: Alman Daimler-Benz şirketi satın aldı ve DaimlerChrysler ortaya çıktı.
2001: Plymouth markasının üretimi 73 yıl aradan sonra durduruldu.
2007: Daimler yüzde 80.1’lik Chrysler hissesini yatırım şirketi Cerberus’a 7.4 milyar dolara sattı.
29 Nisan 2009: Daimler, Chrysler’deki yüzde 19.9 hissesinden vazgeçti.
30 Nisan 2009: Chrysler borçlarını yeniden yapılandırmak için iflas korumasına başvurdu.
Rakamlarla Chrysler LCCMarkaları: Chrysler, Dodge ve Jeep.
2008 yılı araç satışı: 1.45 milyon adet.
2008 yılı zararı: 8 milyar dolar.
Kuzey Amerika’da 30 fabrika, dünyada 54 bin çalışan.
İflas koruması nedir
ABD’de iflas korumasıyla (bankruptcy protection)ilgili hükümler, İflas Kanunları’nın 11 Nolu Bölümü’nde (Chapter 11) yer alıyor. Bu hükümlere göre, iflas korumasına başvuran ve bu kararı aldıran şirket, tüm maddi yükümlülüklerini mahkeme garantisi altında ertelerken, faaliyetlerini yeniden yapılandırarak düzlüğe çıkma fırsatı yakalıyor. İflas koruması altındaki şirketin kaderini İflas Mahkemesi tarafından alınan kararlar belirliyor. İflas koruması şirketlere borçlarını ertelemek, işçi çıkarmak veya ücretleri düşürmek gibi birçok avantajı da beraberinde getiriyor.