Oluşturulma Tarihi: Ağustos 13, 2001 12:25
Fiyatlarındaki aşırı yükselme nedeniyle, ev ve büro tipi klimaların satışları geçen yıla göre yaklaşık yüzde 30 oranında düştü.
Orta gelir grubuna hedeflenen düzeyde satış yapamayan firmaları, turizm sektörü kurtardı.
Devlet İstatistik Enstitüsü'nün (DİE) toptan eşya fiyatları endeksine göre, klima fiyatları Temmuz ayı itibariyle yıllık yüzde 180.5 oranında, aylık bazda da yüzde 32.6 oranında artış gösterdi.
Bunaltıcı sıcaklara rağmen, söz konusu dönemde fiyatların aşırı yükselmesi sebebiyle, klima satışlarında ise istenilen düzeye ulaşılamadı.
Klima üreticileri, son kullanıcı denilen orta gelir düzeyi grubunun, beklenildiği kadar pazara giremediğini ve fiyatları 900 milyon lira ile 4 milyar lira arasında değişen ev ve salon tipi klimaların satışlarının iyi gitmediğini söylerken, stokların ise ancakyıl sonuna kadar eriyeceğini kaydettiler.
Klima sektörünün yılda ortalama yüzde 10-15 oranında büyüdüğünü ifade eden sektör temsilcileri, geçen yıl satışların rekor düzeyde gerçekleştiğini ve sektörün yüzde 25 oranında büyüdüğünü kaydettiler. Bu yılın başında ise yaklaşık yüzde 20 oranında büyümeyi hedeflediklerini ifade eden sektör temsilcileri, ekonomik kriz sebebiyle büyümenin sabit kaldığını belirttiler.
KLİMA ÜRETİCİLERİNİ TURİZM SEKTÖRÜ KURTARDI Alarko Carrier Kat Ürün Sorumlusu Yalım Atalay, Ağustos ayı satışlarında bir artış olmazsa, sektörde geçen yıla göre yaklaşık yüzde 50'lik bir daralma beklenildiğini söyledi.
Klimaların büyük bir bölümünün ithal olduğunu belirten Atalay, yaşanan ekonomik krizin ardından dolarda meydana gelen aşırı yükselme nedeniyle özellikle dolarla satın alınan ithal klima fiyatlarının aşırı yükseldiğini, kar marjlarının ise geçen yıla göre yaklaşık yüzde 20 oranında düştüğünü kaydetti.
Ekonomik krizin ardından küçük firmaların elendiğini anlatan Atalay, büyük firmaların ise küçüklerin pazarlarını ele geçirme fırsatı bulduklarını belirtti.
Geçen yıl iç piyasaya yaklaşık 24 bin adet klima sattıklarını ve Türkiye'de yaklaşık her 100 evden 11'inde klima bulunduğunu anlatan Atalay, şunları söyledi:
''Ev ve salon tipi klima alıcıları daha çok üst düzey ve orta üstü gelir düzeyine sahip insanlar. Bu yılkı hedefimiz orta gelir düzeyi grubu insanlara da hitap etmekti. Ekonomik krizle fiyatların aşırı yükselmesinden dolayı bu hedefi gerçekleştiremedik. Orta gelir grubu hedefimiz 2002 yılına kaldı.''
UMUTLAR TURİZM SEKTÖRÜNDE Turizmdeki olumlu gidiş ortamında ise yüzlerinin güldüğünü ve turizm yatırımcılarına klima sattıklarını anlatan Atalay, ''Turizm Bakanlığı'nın çıkardığı yasayla 33 ilde 3 yıldız ve üstündeki yıldızlıotel ve pansiyon ve tatil köylerine klima zorunluluğu getirildi. Turizm sezonunun iyi gitmesiyle bu pazardaki satışlarımız arttı'' dedi.
Geçen yıla göre kar marjlarının daraldığını anlatan Atalay, geçen yıl 9000 BTV'lik bir cihazın 786 milyon liradan satılırken, bu yıl aynı cihazı 1 milyar 170 milyon liradan sattıklarını, buna göre de geçen yıla kıyasla yüzde 49'luk bir artış yaptıkları söyledi.
ARÇELİK KLİMA ÜRÜN SORUMLUSU ORBAY Arçelik Klima Ürün Sorumlusu Barış Orbay ise 2000 yılında uzun dönemli, düşük vade farklı kampanyalar ve düşük
dolar kuru nedeniyle satışların patladığını, bu yıl ise dolar fiyatlarında aşırı yükselmenin klima satışlarını olumsuz etkilediğini belirtti.
Firmalarının ithal klima kullanmadığını ve yerli üretim yaptığını anlatan Orbay, fiyatları dolara bağımlı ithal klimalarda artışların yüzde 100'ü aştığını, yerli üretimde ise fiyat artışlarının biraz daha düşük olduğunu bildirdi.
Klimanın lüks tüketim olduğunu belirten Orbay, ekonomik krizle satışlarda yüzde 25-30 oranında bir düşme olduğunu söyledi.
Orbay, sektörde Ağustos ayında bir hareketlenme olduğunu ama talepleri seneye ertelediklerini sözlerine ekledi.
Ev tipi klimaların, hane sayısı bakımından kıyasladığında en çok Antalya, İzmir ve Adana'da satıldığını da belirten sektör temsilcileri, satışlarda sayı olarak ise İstanbul'un başı çektiğini söylediler.