Fırsatçı tüketiciye "bilirkişili" önlem

Güncelleme Tarihi:

Fırsatçı tüketiciye bilirkişili önlem
Oluşturulma Tarihi: Ocak 29, 2008 10:07

Bazı tüketicilerin, üretici firmadan para iadesi alabilmek için özellikle cep telefonlarına kasıtlı olarak zarar verebildiğinin tespit edildiği, bu nedenle “ayıplı mal” incelemesinde, bilirkişi raporunun dikkate alındığı bildirildi.

Hatay Sanayi ve Ticaret İl Müdürü Uğur Özalır, AA muhabirine yaptığı açıklamada, son yıllarda Türkiye'de tüketicilerin bilinçlenmesi sayesinde, tüm il ve ilçelerde faaliyet gösteren Tüketici Hakem Heyetlerine başvuruların da yoğunlaştığını bildirdi.

Özalır, tüketiciler ile satıcılar arasında çıkan uyuşmazlıkları çözen ve Tüketici Mahkemelerinde delil olarak ileri sürülebilecek kararları alan Tüketici Hakem Heyetlerinin önemli bir görev yaptığını belirtti.

Geçen yıl Hatay'da, toplam 992 şikayet aldıklarını vurgulayan Özalır, 813'ü ayıplı mal ve hizmetlerle ilgili olan bu şikayetlerin 644'ünün tüketici lehine sonuçlandığını ifade etti.

ŞİKAYETLERİN ÖNEMLİ BÖLÜMÜ CEP TELEFONUNDAN

Avrupa Birliği'ne giriş sürecindeki Türkiye'nin tüketici haklarını koruma ve tüketicinin haklarını sağlama yönünden önemli mesafe aldığını ancak, bu hakların bazı fırsatçılar tarafından kötü niyetle kullanıldığına da üzülerek tanık olduklarını ifade eden Özalır, şunları söyledi:
“Biz, tarafsız bir devlet kurumu olarak tüketiciyi koruduğumuz kadar, firmaların da haksızlığa uğramaması için (ayıplı mal) olduğu iddia edilen ürünleri bilir kişiye inceletiyoruz. Çünkü, yaptığımız araştırmalarda bazı tüketicilerin, üretici firmadan para iadesi alabilmek için özellikle cep telefonlarına kasıtlı olarak zarar verdikleri tespit edildi. Bir başka dikkat çekici unsur ise tüketicilerin, telefonlarına bu zararı, garanti süresi dolmadan kısa bir süre önce vermeleri.”
Özalır, gelişen teknoloji nedeniyle cep telefonu üreticisi firmaların sürekli model değiştirdiğini, bu nedenle bir önceki modelin fiyatının yüzde 50 hatta 80'lere kadar düştüğünü belirterek, “Tüketiciler de pahalı aldığı telefonun fiyatı düşünce, para iadesi isteyip, aynı ürünü daha uygun fiyata alma çabasına giriyor” dedi.

Başvurdukları bilirkişilerin cep telefonlarında oluşan hasarın gerçek nedenini kolayca belirleyebildiğini anlatan Özalır, “Ayrıca, cep telefonları arıza durumunda yetkili teknik servis yerine başka bir şekilde açtırıldığında da garanti kapsamı dışında kalıyor” dedi.

“KAPIDAN SATIŞLARA DİKKAT”

Kapıdan satışlar nedeniyle de geçtiğimiz yıl 176 şikayet aldıklarını ve bunların 129'unun tüketici lehine sonuçlandığını vurgulayan Özalır, şöyle devam etti:
“Kapıdan satışlarda, tüketici, malı teslim aldığı tarihten itibaren 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeden iade hakkını kullanabilir. Hizmetlerin satımında ise bu süre sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren başlar. 7 günlük cayma süresi sona ermeden kapıdan satış işlemine konu mal veya hizmet karşılığında herhangi bir isim altında ödeme kesinlikle yapılmamalı.

Satıcı, cayma hakkını kullanan tüketiciden 20 gün içinde ürününü geri almak zorunda. Ayrıca, bu tür satışlarda satış sözleşmesi mutlaka tüm ayrıntılarıyla okunmalı.”
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!