OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 22, 2003 00:00
Fındığa yeni pazar bulunması amacıyla Çin'de yürütülen tanıtım çalışmaları, fındıkçıların yüzünü güldürdü. Çin'de, 2000 yılından itibaren toplam 1.3 milyon dolarlık tanıtım kampanyası yürüten fındık ihracatçıları, ihracatlarını da üçe katlamayı başardılar.Fındık Tanıtım Grubu (FTG), Çin'de 2000 yılından itibaren uygulanan tanıtım faaliyetleri için toplam 1.3 milyon dolarlık kaynak ayırdı.   Tanıtım faaliyetlerina bağlı 1999'da 111.4 ton olan Çin'e ihracat, 2000 yılında 162.3 tona, 2001 yılında yüzde 121 artış ile 521.5 tona çıktı. 2002'de ise Çin'e fındık ihracatı yüzde 123 artarak bin 162.6 tona ulaştı. Son üç yılda 1.3 miyon dolarlık reklam harcamasına karşın, 4 milyon 858.9 milyon
dolar karşılığında bin 846.6 ton fındık ihracatı gerçekleştirildi.    FTG, Çin'de pazarın genişletilmesi için, 1.3 milyon dolarlık bütçeile yeni kampaya dönemini de başlattı. Yetkililer, ilk aşamada, bu tür yeni ve uzak pazarlarda ''bin tonluk ihracat için 1 milyon dolarlık tanıtım'' harcaması yüksek görünse de, pazarın genişlemesi, ihracatın artması ile tanıtım harcamalarının toplam ihracat geliri içindeki payının çok düşük düzeylerde kaldığına işaret ettiler.    Çin'e fındık ihracatında son iki yıldır gerçekleştirilen yüzde 100'ün üzerindeki artışın devam etmesi halinde, bu ülkede kısa sürede 50 bin tonluk bir pazara ulaşılabileceği kaydediliyor. Çin'de fındık tüketiminin artırılması amacıyla, tanıtım kampanyasını yürüten firmanın önerisi üzerine, bir ''fındıklı-çikolatalı ürünler deneme-uygulama üretim merkezi'' kurulması planlanıyor. Pekin'de bulunan özel ekonomik bölgede kurulacak deneme-uygulama merkezinde, kek, pasta ve tatlı üretiminde fındık kullanımını sağlamak üzere, pastane ve restoranların şeflerine pasta, tatlı uygulamaları gösterilecek. Bu tür yerlere, ilk aşamada promosyan amacıyla ücretsiz fındık verilebilecek. Söz konusu uygulama merkezi için, ihracatçı birliklerinden bazı firmalar ile tanıtım kampanyasını yürüten Çin şirketinin belirleyeceği bir firma ortak şirket kuracak. Projenin toplam tutarının 500 bin dolara yakın olduğu belirtiliyor.     AY-FINDIKLI AFİŞ VE AMBALAJ Fındığın tanıtımı için Çin'de yürütülen kampanyada, yıldız yerine fındığın yer aldığı, Türk Bayrağı'nı andıran ay-fındıklı afiş kullanılıyor. ''WEİZHENGUO'' olarak adlandırılan Türk fındığı, yine aynı ay-fındıklı ambalajlarla piyasaya sunuluyor, böylece Türkiye ve Türk malı imajları da yerleştirilmeye çalışılıyor. Tv reklamlarında ise ''WEİZHENGUO'' adlı fındık adam maskotu yer alıyor. Diğer taraftan, AK Parti Genel Başkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın Çin gezisine eşlik eden Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen'in, FTG'nın Çin'de gerçekleştirdiği tanıtım toplantılarına da katıldığı ve dış ticaret ile ilgili Çin hükümet yetkilileri ile görüştüğü belirtildi.    DOĞAN, DIŞ TİCARET MÜSTEŞAR YARDIMCISI Türkiye'de fındık tüketimini artırmak, yurtdışında da Türk fındığını tanıtmak amacıyla fındık ihracatçı birliklerinin katılımı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) bünyesinde 2000 yılında kurulan Fındık Tanıtım Grubu'nun ilk başkanı Ömer Faruk Doğan ise DTM'de müsteşar yardımcılığına getirildi. Doğan'a, FTG'deki çalışmaları nedeniyle, 2000 yılında, Uluslararası Kuru Meyveler Konseyi (INC) tarafından, ''
Altın Kuru Meyve'' ödülü verilmiÅŸti. DTM Ä°hracat Genel Müdürlüğü'nde daire baÅŸkanı iken AB nezdinde Türkiye Daimi TemsilciliÄŸi Ticaret MüşavirliÄŸi görevine getirilen Ömer Faruk DoÄŸan, geçen hafta Dış Ticaret MüsteÅŸar Yardımcılığı'na atanmıştı. Dönemin Ä°stanbul Fındık ve Mamulleri Ä°hracatçıları BirliÄŸi BaÅŸkanı Cüneyt Zapsu, Fındık Tanıtım Grubu'nun kurulması ve fındığın tanıtımı ile ilgili çalışmalarından dolayı, Ömer Faruk DoÄŸan'ı ödüle aday göstermiÅŸti.  Cüneyt Zapsu'nun halen Yönetim Kurulu BaÅŸkanı olduÄŸu INC de, bu yılki büyük kongresini, Mayıs ayında Ä°stanbul'da yapacak. Toplantıya 44 ülkeden, fındık üreticisi, ihracatçısı ve ithalatçısı 600 civarında iÅŸadamının katılması bekleniyor.Â
button