Güncelleme Tarihi:
Fındık Tanıtım Grubu (FTG), Çin'de 2000 yılından itibaren uygulanan tanıtım faaliyetleri için toplam 1.3 milyon dolarlık kaynak ayırdı.Â
 Â
Tanıtım faaliyetlerina bağlı 1999'da 111.4 ton olan Çin'e ihracat, 2000 yılında 162.3 tona, 2001 yılında yüzde 121 artış ile 521.5 tona çıktı. 2002'de ise Çin'e fındık ihracatı yüzde 123 artarak bin 162.6 tona ulaştı. Son üç yılda 1.3 miyon dolarlık reklam harcamasına karşın, 4 milyon 858.9 milyon dolar karşılığında bin 846.6 ton fındık ihracatı gerçekleştirildi.
  Â
FTG, Çin'de pazarın geniÅŸletilmesi için, 1.3 milyon dolarlık bütçeile yeni kampaya dönemini de baÅŸlattı. Yetkililer, ilk aÅŸamada, bu tür yeni ve uzak pazarlarda ''bin tonluk ihracat için 1 milyon dolarlık tanıtım'' harcaması yüksek görünse de, pazarın geniÅŸlemesi, ihracatın artması ile tanıtım harcamalarının toplam ihracat geliri içindeki payının çok düşük düzeylerde kaldığına iÅŸaret ettiler.Â
  Â
Çin'e fındık ihracatında son iki yıldır gerçekleştirilen yüzde 100'ün üzerindeki artışın devam etmesi halinde, bu ülkede kısa sürede 50 bin tonluk bir pazara ulaşılabileceği kaydediliyor.
Çin'de fındık tüketiminin artırılması amacıyla, tanıtım kampanyasını yürüten firmanın önerisi üzerine, bir ''fındıklı-çikolatalı ürünler deneme-uygulama üretim merkezi'' kurulması planlanıyor.Â
Pekin'de bulunan özel ekonomik bölgede kurulacak deneme-uygulama merkezinde, kek, pasta ve tatlı üretiminde fındık kullanımını sağlamak üzere, pastane ve restoranların şeflerine pasta, tatlı uygulamaları gösterilecek. Bu tür yerlere, ilk aşamada promosyan amacıyla ücretsiz fındık verilebilecek. Söz konusu uygulama merkezi için, ihracatçı birliklerinden bazı firmalar ile tanıtım kampanyasını yürüten Çin şirketinin belirleyeceği bir firma ortak şirket kuracak. Projenin toplam tutarının 500 bin dolara yakın olduğu belirtiliyor.
   Â
AY-FINDIKLI AFÄ°Åž VE AMBALAJ
Â
Fındığın tanıtımı için Çin'de yürütülen kampanyada, yıldız yerine fındığın yer aldığı, Türk Bayrağı'nı andıran ay-fındıklı afiÅŸ kullanılıyor.Â
''WEÄ°ZHENGUO'' olarak adlandırılan Türk fındığı, yine aynı ay-fındıklı ambalajlarla piyasaya sunuluyor, böylece Türkiye ve Türk malı imajları da yerleÅŸtirilmeye çalışılıyor. Tv reklamlarında ise ''WEÄ°ZHENGUO'' adlı fındık adam maskotu yer alıyor.Â
Diğer taraftan, AK Parti Genel Başkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın Çin gezisine eşlik eden Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen'in, FTG'nın Çin'de gerçekleştirdiği tanıtım toplantılarına da katıldığı ve dış ticaret ile ilgili Çin hükümet yetkilileri ile görüştüğü belirtildi.
  Â
DOÄžAN, DIÅž TÄ°CARET MÃœSTEÅžAR YARDIMCISI
Â
Türkiye'de fındık tüketimini artırmak, yurtdışında da Türk fındığını tanıtmak amacıyla fındık ihracatçı birliklerinin katılımı ile Dış Ticaret MüsteÅŸarlığı (DTM) bünyesinde 2000 yılında kurulan Fındık Tanıtım Grubu'nun ilk baÅŸkanı Ömer Faruk DoÄŸan ise DTM'de müsteÅŸar yardımcılığına getirildi.Â
DoÄŸan'a, FTG'deki çalışmaları nedeniyle, 2000 yılında, Uluslararası Kuru Meyveler Konseyi (INC) tarafından, ''Altın Kuru Meyve'' ödülü verilmiÅŸti.Â
DTM İhracat Genel Müdürlüğü'nde daire başkanı iken AB nezdinde Türkiye Daimi Temsilciliği Ticaret Müşavirliği görevine getirilen Ömer Faruk Doğan, geçen hafta Dış Ticaret Müsteşar Yardımcılığı'na atanmıştı.
Dönemin Ä°stanbul Fındık ve Mamulleri Ä°hracatçıları BirliÄŸi BaÅŸkanı Cüneyt Zapsu, Fındık Tanıtım Grubu'nun kurulması ve fındığın tanıtımı ile ilgili çalışmalarından dolayı, Ömer Faruk DoÄŸan'ı ödüle aday göstermiÅŸti.Â
Â
Cüneyt Zapsu'nun halen Yönetim Kurulu Başkanı olduğu INC de, bu yılki büyük kongresini, Mayıs ayında İstanbul'da yapacak. Toplantıya 44 ülkeden, fındık üreticisi, ihracatçısı ve ithalatçısı 600 civarında işadamının katılması bekleniyor.