Sompo Japan Sigorta Genel Müdürü Recai Dalaş, şirketin isim değişikliğinin duyurulması amacıyla Swissotel'de düzenlenen basın toplantısında yaptığı konuşmada, 2001'de kurulan Fiba Sigorta'nın 2002'de ilk poliçesini kestiğini, 2004'ün şirketin ilk tam faaliyet yılı olduğunu, 2005'de ilk faaliyet karını elde ettiklerini, 2006-2009 arasında 4 yıl üst üste böyle zor bir sektörde öz sermaye karlılığında sektör lideri olduğunu, 2 Kasım 2011'de Sompo Japan'a satıldığını belirtti.
Son dönemlerde yapılan sigorta sektöründeki satın alma işlemlerine bakıldığında Fiba Sigorta'nın çok iyi bir bedelle satıldığını ve bunun tarihi bir başarı olduğunu ifade eden Dalaş, “2002'de 5 milyon sermaye ile kurulan şirket 2010'da 500 milyon liraya satılmıştır. Bunu göz kamaştıran başarı hikayesi olarak değerlendiriyoruz” dedi.
Dalaş, şirketin 2010 yılı itibariyle 318,6 milyon lira prim üretimi, yüzde 2,8 pazar payı, 118,1 milyon lira özsermaye, 304 çalışan, 1,3 milyon adet poliçe ve 754 acente ve 4 banka ile çalışmalarını sürdürdüklerini anlattı.Sompo Japan'ın 2010'un 9. ayı sonuçlarına göre toplam bileşik rasyosunda sektör sürekli para kaybederken, Sompo'nun bu işten para kazanan birkaç şirketten biri olduğunu belirten Dalaş, Türkiye sigorta pazarının büyüyen bir pazar olduğunu ve önümüzdeki 10 yıl içinde, bugünkü büyüme hızı devam ederse, pazarın şu anki büyüklüğünün 3 katına ulaşacağını tahmin ettiklerini söyledi.
Basın mensuplarının sorularını da yanıtlayan Dalaş, bu genel değerlendirmenin Türkiye sigorta sektörüne yabancı ilgisini canlı tuttuğunu belirterek, “Artık gelişmiş ülke pazarları büyümüyor. Japonya'da 127 milyon nüfus var ama artmıyor, nüfus yaşlanıyor. Bu nedenle daha az tüketiyor ve sigorta pazarında da küçülme eğilimi var. Buna karşın Türkiye'de sektör büyüklüğünün 3 katına çıkma potansiyeli var” dedi.
JAPONYA'DAKİ PRİM ÜRETİMİ TÜRKİYE'NİN 2,5 KATI
Recai Dalaş, sektörün dünya ölçeğiyle kıyaslandığında son derece küçük bir pazar olduğunu, Japonya'daki prim üretiminin, Türkiye'nin ürettiği primlerin 2,5 katı olduğunu kaydetti.
Türkiye'deki pazar sorununun aşırı rekabetten kaynaklanan karsızlık sorunu olduğunu dile getiren Dalaş, yabancı sermayenin önümüzdeki 10 yıl sonunda sektörün ulaşacağı büyüklüğü dikkate alarak pazar payı hazırlıklarını yaptığını ve bugünkü rekabetin de bundan kaynaklandığını söyledi. Dalaş, 1-2 yıldan beri rekabet ortamından bir miktar geri durarak pazar payında bir miktar küçülmeye razı olmalarına rağmen, önümüzdeki dönemde şirketin temel stratejisinin, karlılığı korumak ve tekrar büyümeye geçmek olacağını söyledi.
Hazine tarafından yapılan yeni düzenlemelerle sektöre girişin kolay olmadığına da işaret eden Dalaş, bu nedenle acente sayısında artış beklemediklerini, ancak acente kalitesinin artırılmasına ihtiyaç olduğunu, bunun da Türkiye'de sigorta pazarının gelişmesine katkıda bulunabileceğini ifade etti.
Dalaş, 2008'deki 600 milyon lira olan karlılık oranının 2009'da 178 milyon liraya indiğini, 2010'da da zarar çıkabileceğini vurgulayarak, “Şu anda karsızlık sınırı dayanılabilir düzeyi geçtiği için ben bundan sonra karlılığın daha artacağını, bundan kötü olmayacağını düşünüyorum” dedi.
SOMPO JAPAN SİGORTA
Sompo Japan Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Shinobu Arimoto da, Japonya'da 1888'de kurulan en eski sigorta şirketi olan Sompo Japan'ın 60 milyar
dolar toplam varlığı, 9,7 milyar dolar net varlığı, 15 milyar dolar net primi, 501 milyon dolar da vergi sonrası karı bulunduğunu belirtti.Japonya'nın hasar sigortası pazarında dünya ölçeğinde 3. büyük pazar olduğunu ve Sompo Japan'ın bu alandaki toplam varlığının dünya sıralamasında 16. sırada olan Belçika'nın tüm toplamına, Türkiye'nin toplam sigorta pazarında 2,5 katına eşit olduğunu belirten Arimoto, vergi sonrası karın 500 milyon dolar, yükümlülük karşılama yeterlilik rasyosunun da yüzde 800 olduğunu, anlattı.
Arimoto, şirketin tüm Japonya'ya yayılmış durumda olduğunu ve 539 ofis, 46 acente, 17 bin çalışanlarının bulunduğunu ve yurt dışında da 29 ülkede faaliyet gösterdiklerini bildirdi.
Sadece hasar sigortası değil, hayat sigortası, katkı paylı bireysel emeklilik sigortası, yatırım fonları danışmanlığı ve sağlık sektöründe de hizmet verdiklerini belirten Arimoto, Sompo Japan'ın yeniliklere ve özgürlüklere açık bir şirket olduğunu ve mücadeleyi sevdiğini kaydetti. Hem risk hem varlık yönetiminde toplam genel hizmet veren bir grup olarak, hem başarıyı, hem de büyümeyi hedeflediklerini ifade eden Arimoto, sadece sigorta hizmeti sağlamak değil, diğer alanlarda da hizmet sağlamayı hedeflediklerini vurguladı.
Arimoto, Sompo Japan'ın Japonya'da yaptığı sigortaların yüzde 50,9'unun kasko sigortası, yüzde 13,1'inin
trafik, yüzde 11,4'ünün yangın, yüzde 9,9'unun ferdi kaza, yüzde 1,9'unun deniz, yüzde 12,8'inin de diğer sigortalardan oluştuğunu belirtti. Japonya geneline bakıldığında sigortaların yüzde 54'ünün otomobille ilgili olduğunu, Türkiye'de de bu orana çok yakın olduğunu duyduğunu ve dolayısıyla iki ülkenin kompozisyonların birbirine çok benzediğini ifade eden Arimoto, satışların yüzde 92'sinin acenteler bazında gerçekleştiğini söyledi.
“HEDEF GELİŞMEKTE OLAN ÜLKE PAZARLARI”
Arimoto, “Sompo Japan, yurt dışındaki faaliyetlerini büyümenin ana unsuru olarak görüyor. Yurt dışında 29 ülkede 3 bin çalışanla faaliyet gösteriyoruz. Brezilya, Singapur ve Türkiye'de satın almalara imza attık. Bundan sonra da yüksek karlılık ve yüksek büyümenin beklendiği gelişmekte olan pazarları hedef alacağız” dedi.
Sompo Japan'ın ana firması olan NKSJ Grubu hakkında bilgi veren Arimoto, Japonya'da son dönemde sigorta şirketlerinin birleşmelere imza attığını ve 3 büyük mega şirketin pazarın çoğunluğuna hakim olduğunu ve NKSJ'nin pazar payının da yüzde 28 olduğunu söyledi.
Arimoto, 2014 yılına kadar orta vadeli planlarının yaşam dışı sigorta alanını 3. önemli büyüme alanı olarak kabul ettiklerini ve grup genelinin karların yüzde 10'unu yurt dışı faaliyetlerden elde etmeyi planladıklarını belirtti.