OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 22, 2002 00:00
İktidarların otomobilin lüks değil ihtiyaç olduğunu kabul etmediğinden şikayet eden
Koç Holding Fiat Grubu BaÅŸkanı Aydın Çubukçu, ‘‘Reel sektörün lokomotifi otomotivle ilgili bir politika yok. Sorunlar görülmek, duyulmak istenmiyor. Vergileri AB standardına çekin, otomobili ucuzlatın’’ dedi.KOÇ Holding Fiat Grubu BaÅŸkanı Aydın Çubukçu, otomotiv sektöründeki sorunların görülmek, duyulmak istenmediÄŸini söyledi. 2002 yılında otomotiv sektörünün tüm dünyada sıkıntı içinde olduÄŸunu hatırlatarak, Türkiye'de devletin otomotiv sektörüyle ilgili belirli bir stratejisi olmaması yüzünden ayrıca sıkıntılar yaÅŸandığını belirtti. Çubukçu, ‘‘Bizde iktidarlar otomobilin artık lüks deÄŸil ihtiyaç olduÄŸunu kabul etmiyorlar. Reel sektörün lokomotifi olan otomotivle ilgili geçerli bir politika yok. Sorunlar görülmek, duyulmak istenmiyor’’ dedi.Çubukçu, şöyle devam etti: ‘‘4 Kasım'da baÅŸa gelecek yöneticilerin sektörümüzün sorunlarına ciddi bir ÅŸekilde eÄŸilmesini, bizi dinlemelerini, sektörü ilerilere götürecek stratejileri ve politikaları onlarla birlikte tasarlamayı arzu ediyoruz.’’Türkiye'de otomobil satış fiyatının içindeki en büyük maliyetin vergi olduÄŸunun altını çizen Çubukçu, şöyle devam etti: ‘‘İtalya'da yüzde 20, Ä°ngiltere'de yüzde 17.5 olan taşıt alım vergisi bizde yüzde 45 ile yüzde 68 arasındadır. Vergiler AB standartlarına çekilirse, otomobil ucuzlar, üretim artar, istihdam geliÅŸir, devlet de daha çok vergi toplar.’’Türk otomotiv sektörünün önemli bir sorununun da otomobil parkındaki araçların çok eski olması olduÄŸunu söyleyen Çubukçu, yeni otomobil alımını özendirecek vergi politikası önerdi. Çubukçu, ‘‘Avrupa'da yeni otomobilden düşük vergi alınır. Araç eskidikçe, vergisi artar. Bizde ise tam tersine çalışıyor’’ diye konuÅŸtu.17 YIL ÖNCESİÇubukçu, otomotiv sektörünün içinde bulunduÄŸu durumu da şöyle özetledi: ‘‘Bu yıl sektörün ilk defa satış grafikleri en düşük seviyelerde. 2000 yılında 435 bin adet olan pazar, 17 yıl önceki seviyesine döndü. Ekonomik ÅŸartlar, vergiler, faizler derken, vatandaşın alım gücü azaldı. Otomobil talebi dibe vurdu. Rekabet gücümüzü koruyabilmek için ihracat tek başına yetmez. Sürekli geliÅŸen ve ihracatla dengeli bir iç pazarımız olmalı.’’Yeni model üretimi için konuÅŸuyoruzKOÇ Holding Fiat Grubu BaÅŸkanı Aydın Çubukçu, Fiat Auto'nun yaÅŸadığı mali sıkıntılarla ilgili olarak şöyle konuÅŸtu:‘‘Fiat'taki sıkıntı genelde Avrupa'daki üreticilerin çektiÄŸi sıkıntılarla paralel. Ayrıca özel bir takım ortaklıklarından dolayı bazı fabrikaları birleÅŸtirmek, bazı üretimleri kaldırmak veya baÅŸka ülkelere kaydırmak gibi toparlanma rasyonalizasyon projeleri de var. Bunların kapsamında gerek Doblo'nun üretimini artırarak, gerekse Türkiye'de yeni model üretilmesi gibi çeÅŸitli teÅŸebbüslerde bulunuyoruz.’’ Fiat Doblo üretiminin TofaÅŸ'ı dünyanın önemli üretim merkezlerinden biri yaptığını söyleyen Çubukçu, dünya vatandaşı Fiat Doblo, uzun yıllar TofaÅŸ'a ve ülkemize deÄŸer katacak. Arabamız dolaylı olarak 52 ülkeye ihraç ediliyor'' dedi.TofaÅŸ, Fiat'ın dört merkezinden biri 2000 yılı Kasım ayında ilk lansmanı yapılan Doblo'nun ikinci zafer yılı TofaÅŸ Bursa Fabrikaları'nda törenle kutlandı. TofaÅŸ CEO'su Antonio Bene, 2001 yılında Doblo sayesinde TofaÅŸ'ın üretim, istihdam, ihracat ve borsa ÅŸampiyonu olduÄŸunu belirterek, ‘‘Ayrıca Türkiye'nin en büyük özel sektör kuruluÅŸu ünvanını da aldık’’ dedi. Böylece, Doblo, TofaÅŸ'ı 5 dalda ÅŸampiyonluÄŸa taşıdı.Bene, bu baÅŸarının Fiat Auto'yu etkilediÄŸini belirterek, ‘‘Fiat Auto, TofaÅŸ Türkiye'yi Brezilya, Çin ve Hindistan'ın yanısıra dünyadaki dört üretim merkezinden biri ilan etti’’ diye konuÅŸtu. Doblo ile hem iç hem dış pazarda baÅŸarı kazandıklarını söyleyen Antonio Bene, şöyle devam etti: ‘‘Fiat Doblo, 2002'nin ilk 9 ayında da iç pazar lideri oldu. 2000 yılı Mayıs ayında devreye aldığımız üretimin ardından, sürekli olarak hedeflerimizi olumlu yönde revize ettik. 2001 yılının baÅŸlarında ihracat hedefimizi önce yüzde 20, sonra yüzde 40 artırdık. 2000 yılında ticari versiyon Cargo ihraç ederken, 2001 yılından itibaren binek tip Panorama ihraç etmeye baÅŸladık. Yıllık ihracat hedefimizi 64 bin 500 adetten, önce 77 bine sonra da 90 bine çıkardık. 2001 yılında 83 bin 583 adet Fiat Doblo ihraç ettik. Bu yılın ilk 9 ayındaki ihracatı geçen yılın 9 ayı ile kıyasladığımızda yüzde 24.5'lik bir artış görülüyor. 9 ayda 66 bin 798 Doblo ihrac ettik.’’Bene, Fiat Doblo baÅŸarısının TofaÅŸ'a baÅŸka modellerin üretim merkezi olma fırsatını da vereceÄŸini belirterek, baÅŸarının TofaÅŸ'taki 30 yıllık birikimden kaynaklandığını söyledi.Â
button