Güncelleme Tarihi:
Esbank'a el konulmasının ardından Fiat, Alfa Romeo'yu da Zeytinoğlu Grubu'nun elinden almayı planlıyor. Fiat, Alfa Romeo'yu Tofaş'a emanet edecek. Doğuş Holding'in ise, Saab'ı bırakacağı belirtiliyor.
DÜNYADA otomobil sektöründe yaşanan hareketlilik Türkiye'ye de sıçradı. Alfa Romeo'nun Türkiye distribütörlüğü Tofaş'a geçerken Doğuş Holding ise Saab'ın distribütörlüğünü bırakıyor.
İtalyan Fiat, bünyesinde yer alan Alfa Romeo otomobillerinin Türkiye distribütörlüğünü Türkiye'de kendisinin de yarı yarıya ortak olduğu Tofaş'a vermeye hazırlanıyor. Piyasalarda uzun süredir konuşulanlara göre 1993 yılından beri Zeytinoğlu Holding'in yürüttüğü İtalyan Alfa Romeo otomobillerinin Türkiye distribütörlüğü Tofaş'a geçiyor. Böylece Tofaş Fiat'ın yanı sıra Alfa Romeo otomobillerinin de satışını gerçekleştirecek. Ancak söylenenlere göre Zeytinoğlu ile Fiat arasında bir yıllık sözleşme var. Alfa Romeo'nun Türkiye temsilcisi Zeytinoğlu Otomotiv'in işleri İtalya'nın Abdullah Öcalan'ı himaye etmesinin ardından yaşanan krizle bozulmaya başladı. Daha sonra da grubun sahibi olduğu Esbank'a Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından el konulmasıyla, sıkıntı doruğa çıktı.
DOĞUŞ SAAB'I BIRAKIYOR
Doğuş Grubu da, Türkiye distribütörü olduğu Saab'ı bırakıyor. Volkswagen, Seat, Skoda, Audi ve Porsche otomobillerinin temsilcisi olan Doğuş Grubu, yaklaşık 7 yıldır süren temsilciliğine son verecek. Temsilcisi olduğu diğer markalara ağırlık veren Doğuş Otomotiv, son yıllarda Saab'a yeterince ilgi gösteremiyordu.
Bununla birlikte Doğuş'un Saab'ı bırakmasının nedenleri arasında Volkswagen Grubu'nun bir GM markası olan Saab'ın temsilciliğini istemediği gösteriliyor. Volkswagen'in Saab'ı bırakması için Doğuş'u telkin ettiği öne sürülüyor. Ufuk SANDIK
Toyotosa'da Japonlar’la üretim-pazarlama paylaşımı
TÜRK otomobil sektöründe bir başka önemli gelişme ise Toyotasa'da yaşanıyor. Uzun süredir Sabancı ve Toyota arasında yapılan müzakereler sonucunda, gruplar ortaklık yapısının değişmesi konusunda anlaşmaya vardılar. Buna göre Toyotasa üretim ve pazarlama olmak üzere iki şirkete bölünecek. Üretim şirketinde çoğunluk Japon Toyota'nın, pazarlama şirketinde ise Sabancı'nın olacak.
Bir taraftan ortaklık yapısı konusunda görüşmeler devam ederken, Japon Toyota'nın Sabancı Grubu'nun bir başka Japon markası Mitsubishi otomobillerini ithal etmesine de karşı çıktığı belirtiliyor. Japonların, ‘‘Sabancı hem bizimle ortak, hem de bizim rakibimiz Mitsubishi'yi ithal ediyor’’ şeklinde yakındıkları bildiriliyor.
Bunun yanı sıra mayıs ayında makyajlı Toyota Corolla'yı Türkiye'de üretmeye başlayacak olan Toyotasa'nın ihracat çalışmaları da hız kazandı. Yeni organizasyon yapısı tamamlandıktan sonra, Toyotasa Adapazarı fabrikası, Toyota Corolla sedanın Avrupa'daki üretim merkezi haline gelecek. Bu fabrikada üretilecek Corollalar ihraç edilecek.
Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Sakıp Sabancı, ‘‘Üretim tarafından yüzde 51 ile çoğunluk hissesi Toyota'nın, Pazarlama tarafında da çoğunluk hissesi Sabancı'nın olmak üzere yeniden bir düzenlemeye gitmeyi amaçlıyoruz’’ diye konuştu.