Güncelleme Tarihi:
Favori Kuyumculuk Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Selami Özel, düzenlediÄŸi basınla sohbet toplantısında, 1992 yılında 6-7 kiÅŸi ile 600 metrekarelik bir atölyede iÅŸe baÅŸladıklarını, 2002 yılında ise GüneÅŸli'deki fabrikaya taşındıklarını söyledi.Â
Uzun yıllar boyunca karma kuyumculara satış yaptıklarını ve bu şekilde büyüdüklerini anlatan Özel, 2008 yılında ise bir strateji değişikliğine giderek mağazalaşma sürecine geçtiklerini anlattı. Özel, şöyle devam etti:
GELENEKSEL KUYUMCULAR Ä°HTÄ°YACA CEVAP VEREMÄ°YOR
"Tüm sektörlerde olduÄŸu gibi kuyumculuk sektöründe de markaya yönelim artmaya baÅŸladı. Eskiden insanların sadece yüzde 2'si mücevher alırken marka soruyordu, ÅŸimdilerde ise bu oran yüzde 20'yi aÅŸtı. Artık tüketiciler bir ürün alırken çok uÄŸraÅŸmak istemiyor, rahat ortamlarda alışveriÅŸ yapmak istiyor.ÂGeleneksel küçük kuyumcu dükkanlarının da bu ihtiyaca cevap veremeyeceÄŸini ve yıllar geçtikçe sayılarının azalacağını düşünüyoruz.
Mesela bir bayan tek taş pırlanta alacak ama ufacık dükkanda üzerinde paltoyu bile çıkaramıyor. Halbuki o tek taş çok pahalı bir ürün. O kadar para harcayan bir insanın çok iyi hizmet alması lazım. Biz yeni nesil mağazacılık sistemi ile kuyumculukta perakendeciliği yeniden tanımlamak istiyoruz. Sonuçta sokakta satış yapan simitçiler bile simit saraylarına taşındı. Müşterinin kral olduğu çağımızda perakende kuyumcuları da hızla kendini yenilemek zorunda. "
Favori olarak en çok tasarım güçlerine ve yeni perakendecilik anlayışlarına güvendiklerinin altını çizen Özel, kurdukları tasarım okulu sayesinde 50'ye yakın tasarımcı ile çalıştıklarını ve yılda 6 binin üzerinde yeni modeli piyasaya sunabildiklerini söyledi.Â
2015 YILINDA 300 MAÄžAZA
Eskiden 2 bin kuyumcuya ürün sattıklarını fakat bu rakamı şimdilerde binin altına indirdiklerini söyleyen Özel, "bu rakam daha da azalacak. Çünkü artık ürünlerimizi kendi mağazalarımızda satacağız. 3 sene içerisinde 107 mağaza açtık. 21 tane mağazanın da tüm hazırlıkları tamamlandı ve 2 ay sonra açılmış olacak. 2015 yılına kadar 300, 2020 sonuna kadar da 500 tane mağaza açmayı hedefliyoruz. Böylece bayilerle birlikte toplam 750 milyon dolar ve 4 bin 500 kişilik bir istihdama öncülük etmiş olacağız " dedi.
BÄ°R MAÄžAZA 1.5 MÄ°LYON DOLAR
Mağazaların tümünü franchise yöntemi ile açtıklarını ve bu şekilde yatırımcılara yeni bir alan yarattıklarına dikkat çeken Özel, bir mağazanın açılma maliyetinin ortalama 1.5 milyon dolar olduğunu söyledi. Kendilerine en büyük talebin kuyumculardan geldiğini belirten Özel, "Biz de onlara öncelik veriyoruz. Başka sektörlerden gelen yatırımcılara çok fazla bayilik vermeyi istemiyoruz. Çünkü altın çok farklı bir konu" dedi. Özel, şöyle devam etti:
"Önceliğimiz Türkiye olmakla birlikte yurtdışında da mağazalar açacağız. Şu anda Kazakistan, Azerbaycan ve Türkmenistan'da mağazalarımız var. Önümüzdeki dönemde ise Türklerin yoğun olarak yaşadığı Hollanda ve Almanya gibi Avrupa ülkelerinde büyümeyi hedefliyoruz. "
Üretimlerinin yüzde 40'ını ihraç ettiklerini söyleyen Özel, ABD ve Avrupa'daki yurtdışındaki büyük zincirlere onların markaları ile fason üretim yaptıklarını, ancak komşu ülkelere kendi markaları ile satış yaptıklarını belirtti.
YÃœKSELEN ALTIN SATIÅžLARI OLUMSUZ ETKÄ°LÄ°YOR
Son yıllarda yükselen altın fiyatlarına da dikkat çeken Özel, bu yükselişin sektör açısından çok olumsuz olduğunu kaydetti. Fiyatlar yükseldiğinde hem talep düşmesi hem de talep kayması yaşandığını anlatan Özel, tüketicilerin lüks ürünler yerine gümüş veya bijuteri gibi daha uygun fiyatlı ürünlere yöneldiklerini söyledi. Özel, sonuç olarak Türkiye'deki altın takı pazarının da 2007 yılındaki 130 tondan 40 tonlara kadar düştüğünü belirtti.