Güncelleme Tarihi:
* Bir arkadaşımın online-mağaza açma fikri vardı ve 2014 yılı Aralık ayında bunu hayata geçirdik. Amacımız moda, kozmetik gibi kadınla ilgili ürünleri internette satışa sunmaktı. Tasarım yapabildiğim ve modayla ilgilendiğim için düşünce bana cazip geldi. Bir şeyler tasarlamaya başlamıştık ama arkadaşım özel nedenlerden dolayı ayrıldı. Ben de dekorasyon ve mobilyaya da yöneldim. İnternetten satışlarımıza kısa sürede yoğun ilgi oldu. Müşteriler ürünleri depoda görmek istediklerini söylemeye başladı. Ben de 500 metrekarelik bir showroom açtım. İnsanların ilgisi internetten showrooma yöneldi. İlgiyi görünce 2015 yılı Eylül ayında Porz’daki F&M Livingstyle’i açtım.
Hangi ürünlerde tasarımlar yapıyorsunuz?
* Bu işe ilk girerken ticaretten çok sanatsal yönümü ön plana çıkarmak istemiştim. Ama tasarımlarım beğenilince iş ticarete döküldü. Bazı berjerler benim tasarımım. Yakında oda kokularım çıkacak. Bu kokuların tasarımları bana ait. Ayrıca kendi üretimimiz mumlarım, tasarladığım yastıklarım var. Mağazadaki bir ürünü eğer müşterimiz farklı bir tarzda isterse, onu müşterimizin istediği hale getirebiliyorum. Böylece müşterinin almak istediği herhangi bir ürün evine, odasına uygun hale gelmiş oluyor.
Mağazanızda ne tür ürünler var?
* Bir evi düzecek her türlü ürün var. Yastıklar, ışıklandırmalar, yemek masaları, çeşitli aksesuvarları bulabilirsiniz. Bizde genelde Türkiye ağırlıklı markaları görebilirsiniz. Bunlara N’Desing ve Biezza Homesweet Home’u örnek verebilirim. Yabancı olarak Laura Ashley, Petro Desing, Kare Desing gibi birçok markanın ürünleri bulunuyor.
Türk ve Alman tasarımları arasında fark var mı?
* Almanya’da tasarımlar çok değişken değil, piyasada aynı ürünü 10 yıl görebiliyorsunuz. Türkiye ise değişken bir ülke; ışıltıya, renkliliğe, görselliğe çok önem veriliyor. Dolayısıyla çok yeni fikirler üreterek harikalar yaratabiliyorlar. Bir de Türk üreticiler dünyayı iyi takip ediyor. Bizim de özel tasarımlarımız genellikle Türkiye’deki atölyelerde üretiliyor. Türkiye bu konuda daha yaratıcı, üretken ve hızlı çalışabiliyor. Almanya’da üreticileri sizin yönlendirmeniz gerekiyor, ancak siz bir şey söyleyeceksiniz ki onlar yapacak.
Müşteri portföyünüz nasıl ve tercihler arasında ne gibi farklar var?
* Online satışlarımızda Alman müşteriler çoğunlukta. İnternette daha küçük şeyler satılıyor. Mağazaya ise ağırlıklı olarak Türkler geliyor. Bunun nedeni Türk medyasında reklamlarımızın olması. Ayrıca mobilyadaki tarzımız Almanların cesaret edemeyeceği bir tarz. Renkler çok canlı ve alışılmışın dışında çizgiler. Türklerde genç ve orta yaş üstü kuşağın tercihlerinde de farklar var. Genç nesil Türkler daha düz modelleri tercih ediyor. İşlemeli, oymalı, avangardları gençler pek tercih etmiyor.
Ürünlerinizin özellikleri nedir, niçin tercih edilmeli?
* Bizdeki mobilya ve aksesuvarlar çeşidini, modelleri Almanya’daki bir çok mağazada göremezsiniz. Çok ışıltılı, farklı, cesur ama bunun yanında sade modellerimiz var. Kumaş çeşidi fazla. Showroomun dışında kataloglarda da ürünlerimiz mevcut. Biz farklılık isteyenlerin uğrayacağı bir adresiz, standart şeyler isteyenler diğer mağazalara gidebilir.
Ürünler çizgi dışı olunca fiyatlar da fazla mıdır? Müşterilere sağladığınız avantajlar var mı?
* Fiyatlarımız genelde makul ama kişinin ne istediğine de bağlı. Ne kadar çok farklılık isterseniz fiyatı o kadar artar tabii ki. Bunlar özel tasarımlar ve özel tasarımların fiyatı her zaman farklıdır. Orta segment içinde fiyatlarımız gayet uygun. Öte yandan müşterilerimize sağladığımız servis avantajlarımız var. Kuzey Ren Vestfalya (KRV) Eyaleti içindeki siparişlerden nakliye ücreti almıyoruz. Ayrıca montaj ücreti istemiyoruz. Siparişin gideceği adresin yakınlığına göre de bir indirim yapma durumumuz söz konusu. Sürekli yeni kampanyalarımız mevcut.
Gelecekle ilgili planlarınız neler?
* Geçmişte çizim kurslarına gitmiştim ama önümüzdeki süreçte mobilya ve aksesuvar tasarımı üzerine kendimi geliştirmeyi istiyorum. Şu anda mobilya tasarımları çizebiliyorum ama daha profesyonel, ince çalışmalar yapmayı arzu ediyorum. Kendi ürettiğimiz mumlar ve tasarladığım oda kokuları iyi bir girişimdi. Tasarım yaparken gördüğüm bir şeyi kopyalamam, ona yaratıcılığımı katarım. Bu arada İstanbul Bağdat Caddesi’nde yine aksesuvar, dekorasyon üzerine bir mağaza açtık. Oradaki işlerimi geliştirmeye çalışacağım. Son noktada ise hedefim F&M Livingstyle’i bir marka haline getirmek.
F&M Livingstyle’ı açmadan önce iş dünyasında neler yaptınız?
* Bizim iki şirketimiz daha var. Birisi otel, diğeri ise atık yağlar projesi. Eşimin ailesi 1987’den beri atık yağların geri dönüşümü alanında çalışıyor. Hollanda, Köln, Hamburg ve Berlin’de faaliyetteyiz. Eşimle ben atık yağların dönüşümü işini geliştirerek işimize hayvansal yağların geri dönüşümünü de ilave ettik. Yine şehir şebekesine karışmış mutfak yağlarından biyo dizel elde ediyoruz. Hollanda ve Hamburg’da iki tesis var. Hamburg’daki özellikle hayvansal yağların geri dönüşümü ile ilgili. F&M Livingstyle’in yanında otel ve atık yağ dönüşümü projelerini eşimle birlikte yürütüyoruz ve mali işlere bakıyorum. Atık yağ ve otel projelerinde ben kafayım, eşim Galip Başaran ise gövdedir diyebilirim.
Nevrim Ateş Başaran, oda kokularının şişelerinin tasarımını kendisi yapıyor.
Ticaretin dışında neler yapıyorsunuz?
* Spor, müzik ve dansı severim. Eskiden voleybol oynar ve jimnastik dans yapardım. Ayrıca resim yapar, şiirler yazardım. Şimdi ise evimde karaoke şarkı söylerim. Hemen her türde şarkı söylüyorum. Stresli olduğumda yüksek sesli müzik dinlerim. Bir enstrüman çalmayı çok isterdim ama öğrenmeye zamanım olmadı. Ailece eğlence için dışarı çıkmayı pek sevmiyoruz, evimizde kendi halimizde eğleniriz. Hayvanları çok seviyorum, Pako isminde bir köpeğimiz var. Canım sıkılırsa uzun süre tasarımlar yaparım. Yaz sporları ve kışın kayak da ilgi alanımdadır.