Güncelleme Tarihi:
TÜM dünyanın büyük metropollerde özellikle trafik nedeniyle iş adamlarının ve acil durumların kurtarıcısı olan helikopterler, Türkiye’de de yeni heliportların (helikopter pisti) açılmasıyla daha çok kullanılmaya başlandı. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün (SHGM) heliportları teşvik etmesiyle sayıları hızla artan pistler, maliyetleri ve ulaşım süresini azaltarak fiyatların aşağıya inmesini sağlıyor. Böylece artık sadece iş adamlarının kullandığı araç olmaktan çıkarak, fotoğraf ve film çekimleri, geziler ve sağlık gibi farklı alanlarda da tercih edilmeye başladı.
FİLOLAR BÜYÜDÜ
En son İspark’ın Kadıköy’de açtığı heliport, sektörde büyük hareketlilik yarattı. Sektör temsilcileri hem ulaşım açısından hem de park ve bakım maliyeti açısından helikopter ulaşımında heliport sayısının çok önemli olduğunu vurgulayarak, pist sayısının artışının sektörde farklılık yarattığını belirtti. Trafik ve kullanım çeşitliliğin artmasıyla birlikte özel havacılık şirketlerinin filolarındaki hava aracı sayısında da önemli artış gözleniyor.
GELECEK AÇIK
Koç Holding havacılık birimi olarak kurulan Setur’un Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Üstün Özbey, Türk havacılık sektörü büyümesine dikkat çekerek, helikopterle yolculuk yapmanın lüks olmaktan çıktığını belirterek, “Şimdilerde üst segmentin tercih ettiği özel havacılık hizmetleri, zamandan tasarruf etmek, tarifeli uçak saatlerine bağlı kalmadan ve aktarmasız uçabilmek için lüks olmaktan çıkıp bir ihtiyaç haline dönüşmeye başladı. Kişiye özel uçuşu ekonomik olarak sunan ve günümüzde kullanımı sıklaşan bu hizmetin gelecekte daha çok tercih edileceğini düşünüyoruz” değerlendirmesini yaptı.
YENİ GÖZDE DENİZ UÇAKLARI
Üstün Özbey, sektörün en dikkat çeken alanın deniz uçakları olduğunu belirterek, “Yurdumuzun 3 tarafının denizlerle çevrili olduğunu düşünürsek deniz uçağı filomuzun olmazsa olmazı. Deniz uçakları, bilinirliği ve kullanımı en çok artış gösteren havacılık faaliyetlerinden biri olarak konumlanıyor. Yaz aylarında vakitten tasarruf etmek ve bu kısa sürede aktarmasız ulaşım hizmetine sahip olmak isteyenler için en uygun tercihin deniz uçağı olduğunu söylemeliyim” dedi.
PİST YOKSA UÇUŞ YOK
Kaan Air Genel Müdürü Kemal Süler ise, pazarın büyümesinin heliport sayısındaki artışına bağlı olduğunu belirterek, “Biz bu eksikliği görerek 2012 yılında Avrasya’nın ilk ve tek “Büyük Heliport”u olan Kaan Heliportu hizmete açtık. Bununla birlikte helikopter kullanımının artmasına büyük katkı sağladığımızı düşünüyoruz. Hava limanlarının artmasıyla uçak seferleri nasıl artış gösterdiyse helikopter kullanımının artması için heliportların sayısının artması gerekir. Bugün filonuzdaki helikopter sayısını 2 katına çıkartmak pazar payınızı da pazar hacmini de büyütmeye
yetmiyor” dedi.
Tur fiyatlar
ÖZEL havacılık şirketlerinin “İstanbul Turu” olarak düzenlediği helikopter turları 15,30,45 dakika olarak sunuluyor. 15 dakikalık bir İstanbul Turu için yaklaşık 100 Euro’yu fiyat belirlenirken, en fazla altı kişinin katılabildiği bir saatlik tur için toplam fiyat yaklaşık 2 bin Euro oluyor. Bir saatlik bir uçuş içerisinde film ya da fotoğraf çekmek için ise en fazla üç kişi olmak üzere yaklaşık bin Euro’luk bir bedeli gözden çıkarmanız gerekiyor.
Yeni heliportlar yolda
İSPARK, Kadıköy ve Üsküdar Kısıklı’da yapımı tamamlanan ve içlerinde yolcu bekleme salonlarının da bulunduğu modern pistleri hizmete açıttı. Şişli, Sütlüce, Kartal, Beykoz, İstinye ve Yenikapı pistlerinin ise proje çalışmaları devam ettiği biliniyor.