OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 18, 2003 00:00
Sabah'ın Hürriyet'e attığı ‘‘Arazi fiyatını yükseltmek için Formula 1'i destekliyor’’ iftirasını projenin sahipleri tekzip etti.Sabah Gazetesi'nin önceki gün Anka
Haber Ajansı tarafından geçilen haberle ortaya çıkan 2 milyar dolarlık mal kaçırma operasyonunu örtmek için Hürriyet Gazetesi'ne attığı ‘‘arazi fiyatını yükseltmek için Formula 1'i destekliyorlar’’ iftirasını projenin sahipleri tekzip etti. Türkiye Otomobil ve Motorsporları Federasyonu Başkanı Mümtaz Tahincioğlu Formula 1'in malzeme olarak kullanıldığını ve Sabah Gazetesi tarafından yazılanların doğru olmadığını belirteREK, ‘‘Aptalca yorumlarla Formula 1 projesini karalamak Türkiye'nin zararınadır’’ dedi.Formula 1 pistini inşa etmekle yükümlü olan İstanbul Ticaret Odası'nın Başkanı Mehmet Yıldırım ise pistin yapılacağı bölgede 50 bin dönüm vakıf arazisi bulunduğunu belirterek, ‘‘Burada arsa spekülasyonu yapılacak yer yok’’ dedi.Aptalca yorumlarla F1'i karalamasınlarTürkiye Otomobil ve Motorsporları Federasyonu (TOMSFED) Başkanı Mümtaz Tahincioğlu Formula 1'in (F1) malzeme olarak kullanıldığını ve Sabah Gazetesi tarafından yazılanların doğru olmadığını belirtti. Tahincioğlu, ‘‘Aptalca yorumlarla Formula 1 projesini karalamak Türkiye'nin zararınadır’’ dedi.‘‘Bizim arazi seçme şeklimiz birilerinin bizi empoze etmesiyle olmadı’’diye konuşan Tahincioğlu, ‘‘Biz öncelikli olarak araziyi değil İstanbul, İzmir ve Antalya arasından bir şehir seçtik. Bu konuda arazi hiç bir zaman öne çıkmadı. İstanbul, lojistik açıdan avantajlı olması ve dünya markası olması nedeniyle seçildi. Lojistik olması maliyet açısından, dünya markası olmasıda tanıtım açısından Türkiye'ya büyük yarar sağlayacak. Biz bu seçimi Bernie Ecclestone ile birlikte yaptık. F1 patronunun işi yok, Aydın Doğan'a kıyak mı yapacak’’ dedi.İstanbul seçildikten sonra arazi konusunda 3 yerin belirlendiğini söyleyen Tahincioğlu, bunlardan birinin Olimpiyat köyünün bulunduğu arazininin, diğerinin Sabiha Gökçen havalimanı içindeki arazinin ve üçünsünün ise Gebze'deki arazinin olduğunu ifade etti.ÜLKEYE FAYDASI OLACAKOlimpiyat köyünün içindeki araziyi teknik olarak uygun bulmadıklarını söyleyen Tahincioğlu şöyle konuştu:‘‘Bu arazinin çevresi gecekondular ile kaplıydı. Ayrıca giriş çıkışı tek yoldan olduğu için çok zordu. Sabiha Gökçen arazisi içinde Savunma Bakanlığının sıcak bakmamasıyla İTO'nun Üniversite Kampüsü inşaa etmek için Vakıflardan kiraladığı arazi üzerine yoğunlaşıldı. Bu arazinin seçilmesindeki temel faktörler TEM yoluna bağlantısı rahat, havalimanına yakın ve etrafında hoş olmayan bir yapılaşmanın bulunmamasıydı. Yani bu arazinin seçilmesinin hiç bir kurumla alakası yoktur. Bu arazinin ülkeye büyük faydası olacaktır.’’BU KADAR APTAL MIYIZ?Formula 1 projesiyle ilgili olarak herkezin kendine göre bir şey söylediğini kaydeden Tahincioğlu, ‘‘Ama kimse konuyu bilinçli bir şekilde bilmiyor. TOMSFED olarak İTO'yla birlikte projeyi en iyi nasıl gerçekleştiririz diye çalışıyoruz. Projeyle ilgili çıkan haberlere gülüyorum. Bu kadar bilinçsiz bu kadar aptal olamayız. Bize arazi seçme konusundaki şartları Formula 1'in patronu Bernie Ecclostone öne sürdü’’ dedi.Arsa spekülatörlüğü yapacak arazi yokİstanbul Ticaret Odası Başkanı Mehmet Yıldırım, Formula 1 pistinin yapılacağı arazinin Vakıflara ait olduğunu belirterek, ‘‘Bu arazinin 50 bin dönüme yakın çevresi de vakıflara ait. Yani burda arsa spekülatörlüğü yapacak yer yok. Kimse ulusal bir proje olan Formula 1'i karalamaya kalkmasın’’ dedi. Doğan Grubu'nun sahibi olduğu arazinin Ömerli Barajı'nın Ümraniye tarafında, Formula 1 arazisinin ise barajın Gebze tarafından olduğunu söyleyen Yıldırım şöyle konuştu: ‘‘Bu araziyle ilgili olarak çok fazla karalama kampanyası düzenlendi. Önce ‘Mehmet Yıldırım'ın orada arazisi var' dendi. Şimdi de sanki Formula 1 Patronu Bernie Ecclostone Doğan Grubuyla işbirliği yapmış gibi karalama kampanyaları düzenleniyor. Formula 1'in İstanbul'da düzenlenmesini ve Gebze'deki arazi Bernie Ecclostone'un kararıyla seçildi. Bernie diğer arazileri de gördükten sonra Almanya'dan mimar grubu getirdi. Bu grup incelemeler yaptıktan sonra Bernie, ‘Gebze'deki araziden başka yerde olmaz' açıklamasını yaptı’’ dedi.Gebze'deki arazinin dışında bir çok arazinin gösterildiğini ancak tüm bu arazilerin uygun bulunmadığını kaydeden Yıldırım, ‘‘Sabiha Gökçen Havalimanı'nın içindeki arazi için yıllık 10 milyon
dolar kira istediler. Formula 1 için seçilen bu arazi için ise yıllık 360 bin dolar verilecek. Bu projeden önce Vakıfların burdan aldığı kira 2.500 dolardı’’ dedi. 3 bin kiÅŸinin ekmek yiyeceÄŸi Formula 1 gibi iyi niyetli, Türkiye'nin yararına bir projenin bir takım ÅŸeylere alet edilmesi çok üzücü diye konuÅŸan Yıldırım, Ä°stanbul'a gelen turist sayısı her geçen yıl düştüğünü, Formula 1'in ise bu düşüşü yeniden yükseliÅŸe geçirerek turizm için doping etkisi yaratacağını belirtti.Asıl korku arsa deÄŸerinin düşmesiBu projeyle ilgili iddiaların tersine arsa deÄŸerlerinin düşeceÄŸi korkusunu yaÅŸadıklarını kaydeden Ä°stanbul Ticaret Odası BaÅŸkanı Mehmet Yıldırım şöyle konuÅŸtu: ‘‘Biz Formula 1 projesinin çevredeki arsaların deÄŸerlerini düşürmesinden korktuk. Çünkü arsa deÄŸerini artıracak etrafından yararlanabilecek bir ÅŸey yoktu. Sonra arazinin 50 bin dönüme yakın çevresinin vakıflara ait olduÄŸunu öğrenince rahatladık. Arsanın çevresindeki 25 bin dönümün tümü vakıflara ait. Bir bu kadar arazi içinde Vakıflarla mahkemelikler. Yani sonuç olarak burda Formula 1'den rahatsız olacak bir konutlaÅŸma yok. Aksi takdirde insanlar arsa deÄŸerlerini düşürdünüz diye dava açabilir, birde onlarla uÄŸraşırdık.’’3 milyon turist çekecek projeDünyada en çok izleyici çeken spor dallarından birisi olan Formula 1'in Türkiye'de yapılması, turizmden sonra en ciddi gelir getirecek bacasız endüstri alanı olacak. Projenin Türkiye’ye yaklaşık 3 milyon turist getireceÄŸi tahmin ediliyor. Formula 1 yarışları, 15 ülkede yapılıyor, bunlardan 11'i AB ülkesi. Yarışlar, dünya çapında 230 ülkede aynı anda takip edilen tek spor dalı. Amerikan Ekonomik AraÅŸtırma Firması ‘In Context' tarafından FIA için 1996-1999 yılları arasında yarışların gerçekleÅŸtirildiÄŸi 11 Avrupa BirliÄŸi ülkesinde bir araÅŸtırma yapıldı. AraÅŸtırma, Formula 1'in saÄŸladığı yararları gözler önüne serdi. AraÅŸtırma sonuçlarına göre Formula 1, ülkeye birço ekonomik ve sosyal yarar saÄŸlıyor. AraÅŸtırmaya göre, 11 AB ülkesindeki yarışları, biletli toplam 2 milyon 100 bin kiÅŸi trübünden seyretti. Seyircilerin yüzde 70'ini yarışın yapıldığı yere baÅŸka ülkelerden gelenler oluÅŸturdu. Yeni sosyal ve kültürel iliÅŸkiler kuruldu. Hürriyet her bölgede F1 için kampanya yaptı Hürriyet Gazetesi, Formula 1'in Türkiye'de düzenlenmesi ile ilgili hazırlıklar döneminde, bu projeye aday olan her bölgeye yayınları ile ayrı ayrı destek verdi. Formula 1'e önce Ä°stanbul'un yanısıra Ä°zmir, Antalya ve KırÅŸehir illeri aday oldu. Sonra Formula 1 yarışı Ä°stanbul, Ä°zmir ve Antalya arasında geçti. Hürriyet, bu dönemde Akdeniz ilavesi ile Antalya'nın, Ege ilavesi ile de Ä°zmir'in Formula 1 projesi adaylığına destek verdi. Yapılacağı bölgeye çok büyük ekonomik canlılık getireceÄŸi ortada olan proje için Ä°stanbul kadar Ä°zmir ve Antalya'da yaÅŸayanlar da istekliydi. Ve toplumun sesi olan Hürriyet, bu illerimizin Formula 1 heyecanını onlarla paylaÅŸtı. Ve yayınları ile Ä°stanbul, Ä°zmir ve Antalya'ya Formula 1 konusunda hep eÅŸit mesafede durmayı baÅŸardı. Sabah'ın tesisleri de Formula 1 arazisindeFormula 1 pistinin yapılacağı arazide Sabah Gazetesi'ne ait baskı tesisleri de bulunuyor. Sabah'ın Samandıra tesisleri Formula 1 pisti için kullanılacak araziye yaklaşık 14 kilometre uzaklıkta. Dolayısıyla, Sabah Gazetesi'nin iddia ettiÄŸi gibi Formula 1 pisti nedeniyle burada bir arazi rantı oluÅŸuyor ise, bundan yararlananlar arasında Sabah Gazetesi'nin kendisi de bulunuyor. Â
button