Güncelleme Tarihi:
BAŞTA otel ve restoranlar olmak üzere her türlü işyerinin temizlik ve gıda tedarikinin sağlandığı ev dışı tüketim sektörü Türkiye’de giderek büyüyor. Havacılık, gıda, perakende ve sağlık sektöründeki faaliyetlerinin yanısıra Bonservis ve Esaslı Gıda şirketleri ile ev dışı tüketim alanında da faaliyet gösteren Esas Holding’in Gıda Grubu Başkanı Babür Çelebi, Türkiye’de sektörün büyüklüğünün 25 milyar TL’ye ulaştığını söyledi. Bu alanda Türkiye’de her yıl görülen çift haneli büyümenin oldukça heyecan verici olduğunu kaydeden Çelebi, “Evdışı tüketim mücevher gibi bir iş alanı, parlatılması gerekiyor. Geçen yıl sektördeki ciromuz 100 milyon TL oldu. 3-5 yılda ciromuzu 1 milyar TL’ye çıkarmayı hedefliyoruz. Bunun için organik büyüme çabalarımızın yanı sıra inorganik büyüme fırsatlarını değerlendireceğiz” dedi.
‘Know how’ transferi
Ev dışı tüketimde 5 yıldır faaliyet gösterdiklerini kaydeden Çelebi, şunları söyledi: “Şu anda faaliyetlerimizi gıda alanında yoğunlaşmış durumda. Ancak buna yeni kategoriler eklemeyi planlıyoruz. Yakın zamanda içecek ve ardından da hijyen ve temizlik ürünleri kategorisini de faaliyet alanımıza ekleyerek otellerin iğneden ipliğe kadar her ihtiyacını tedarik edeceğiz.Bu iş için 2 yabancı şirketten danışmanlık alıyoruz. Yönetim kurulumuzda 4 kişi yabancı. Bunlardan biri US Food Service’ın eski CEO’su. Biri, yine Avrupa’nın en büyük evdışı tüketim şirketlerinden birinin üst düzey yöneticisi. Hollandalı, İngiliz, İtalyan şirketlerinin ‘know how’larını bu yolla transfer ediyoruz. Satın almak için görüştüğümüz şirketler var. Şimdilik bir açıklama yapmak için erken. Hedefimiz 3-5 yıl içinde 10 kat büyümek.”
ABD’de tüketimin yarısı dışarda
İnsanların artık artan bir şekilde gıda tüketimini ev dışında üretilmiş gıdalardan sağladıklarına işaret eden Babür Çelebi, ABD’deki toplam yiyecek-içecek tüketiminin yarısının ev dışında yapıldığını vurguladı. Türkiye’de ise gıdada ev dışı tüketim oranının halen yüzde 10 civarında olduğunu kaydeden Çelebi’ye göre Türkiye’de ev dışı tüketimde büyüyecek çok alan var. Evdışı tüketim denince ilk olarak akla otel, restoran-kafe gibi alanların geldiğini hatırlatan Çelebi, “İnsanların gözünden kaçan önemli bir alan da işyerindeki tüketim. Bütün işyerlerinde ya öğlen yemeği yeniyor yada insanlar dışarda öğle yemeği yiyor. Bu çok ciddi bir pazar” dedi.
Trend ev dışından yana değişiyor
DÜNYADA restoranların ve otellerin her türlü ihtiyaçlarını mümkün olduğunca hazıra dönüşmüş halde almayı tercih ettiklerini kaydeden Babür Çelebi, Türkiye’de de trendin evdışına kaymaya başladığını söyledi. Çelebi, şöyle devam etti: “Trend bizden yana çok hızla büyüyoruz. Eskiden eti karkas (kemikli) et olarak alıp kendileri porsiyonlara göre parçalayan restoran oteller şimdi artık, neredeyse her bir porsiyon için tek tek paketlenmiş büyüklükte et almak istiyor. Üreticinin her bir müşterinin isteğine göre ayrı ayrı boyutlarda ve şekillerde üretim yapması mümkün değil. Zaten otel ve restoranlar da tek bir tedarikçi tercih ediyor. Bazı müşterilerimiz diyor ki; şu büyüklükte kesilmiş, şu kadar sayıda porsiyonlara ayrılmış et almak istiyorum. Ve bunu bir gün önceden sipariş ediyor. Biz de onu istenilen saatte müşteriye teslim ediyoruz.”
2 bin müşteri online sipariş verecek
ESAS Gıda olarak evdışı tüketim alanında 2 bin müşteriye hizmet verdiklerini belirten Babür Çelebi, “Bu alanda büyümek amacıyla teknolojik altyapımızı da güçlendiriyoruz. Müşterilerimiz kendilerine verdiğimiz şifrelerle siparişlerini günlük olarak bizim sitemize girip verebilecek. Biz de siparişleri istenilen saatte teslim edeceğiz” dedi.
Hedef A’dan Z’ye tüm ihtiyaçları karşılamak
TÜRKİYE’de kendileri ile birlikte bu alanda bir şirketin daha hizmet verdiğini söyleyen Babür Çelebi, şunları anlattı: “Şu anda faaliyetlerimizi ağırlıklı olarak başta et olmak üzere gıda tedarikinde yoğunlaşıyor. İstanbul, İzmir, Ankara ve Antalya dahil 7 şehirdeyiz. Bu alanın en büyüğü ABD’de Cisco şirketi. Yıllık 30 milyar dolar cirosu var. Cisco, bir otelin her türlü ihtiyacını A’dan Z’ye sağlayor. Restoranların ihtiyacından, odalar konulan dikiş kitlerinden, şampuan ve diğer temizlik malzemelerine, minibarlardakı yiyeceklere kadar her şeyi tek elden otellere sağlıyorlar. Bizim de uzun vadede hedefimiz Türkiye’de buna benzer bir sistem kurmak.”
Ev dışı tüketim krizde de büyür
EV dışı tüketim pazarının krizlerde bile büyüdüğüne dikkat çeken Babür Çelebi, “Bu öyle bir pazar ki kriz zamanlarında bile tüketim azalmıyor. Genel gıda tüketiminde trend düşüşe geçse bile, bu alan büyümeye devam ediyor. Sadece insanlar evdışı tüketiminde daha ucuza yöneliyor. Daha
büyük paketlere yönelim artıyor” dedi.
Üreticiden avantajlı satın alma yapıyoruz
EV dışı tüketimde büyük hacimli alımlar yapıldığı için ürünlerin ilk üreticiden avantajlı alınarak müşterilerin istediği forma kavuşturulduğunu kaydeden Babür Çelebi, “Müşteriler ilk üretici yerine tercih bizi tercih ediyor. Çünkü tedarik güvenliği sağlıyoruz. Avrupa’da bu alanda karlılık oranları yüzde 20’ler civarında. Biz de ise rakamlar bunun altında yüzde 10-15’ler civarında. Yüzde 15’in üzerinde bir kârlılık olmalı ki yaptığınız işe değsin” dedi.
Kuruyemiş işi çok hızlı gelişecek
TÜRKİYE’de çerez tüketiminde paketli tüketime yönelimin son dönemde hızla arttığını belirten Babür Çelebi, Esas Gıda bünyesinde yer alan Peyman’ın gelecek planlarına ilişkin şunları anlattı: “Esas Gıda Grubu’nun içinde yer alan Bonservis, Peyman, Trakya Çiftlik ve Esaslı Gıda’nın cirosunun 2010 yılında 500 milyon TL’ye yaklaştı. Özellikle çerezde Peyman ile son iki yılda çok iyi performans yakaladık. Peyman 2 yıldır 3 haneli rakamlara çok yaklaşan bir performansla büyüyor. Çerez bize Türkiye’ye özgü bir iş. Yoğurt gibi. Dünyada kuruyemiş işi sağlıklı beslenme trendine uygun bir alan. Büyük şirketler bu alana yatırım yapmaya başladılar. İnsanlar artık cips yerine ceviz yemeyi tercih ediyor. O nedenle kuruyemiş işi çok hızlı büyüyecek bir iş.”
‘Bizi alın’ diye kapımızı çalıyorlar
ESAS Holding’in özel sermaye şirketi gibi fırsat bulduğu alanlara girdiğini hatırlatan Babür Çelebi, şöyle konuştu: “Esas Holding’in bu özelliklerini gören şirketler ‘bizi alın’ diye kapımızı çalıyor. Bazen bizim de kapısını çaldığımız şirketler olabiliyor. Birden çok alanı inceliyoruz. Örneğin gıdada her türlü alana açığız. Şu anda içinde olmadığımız içeçek sektörüne girebiliriz. Bu konuda birden çok şirketle görüşüyoruz.”