Eurocopter’e Türk mühendis damgası

Güncelleme Tarihi:

Eurocopter’e Türk mühendis damgası
Oluşturulma Tarihi: Mart 23, 2006 00:00

Hava ambulansı, arama kurtarma, yangın gibi, doğrudan insan hayatını ilgilendiren alanlarda kritik rol üstlenen sivil helikopterlerin yaygınlaşması için Türkiye önemli bir potansiyel olarak görülüyor. Eurocopter’de Türk mühendis ve teknisyenler de çalışıyor. 26 yaşındaki Murat Atabek, helikopter mekanisti. İlkokulu Türkiye’de bitiren Atabek Almanya’da meslek okulunu bitirdikten sonra Eurocopter’de çalışmaya başlamış.

Murat Atabek, 1850 Euro maaş alıyor. Dünyadaki sivil amaçlı helikopter üretiminde ilk sırada yer alan Eurocopter-Almanya, Münih yakınlarındaki Donuawörth üretim tesisinin kapılarını Türk medyasına açtı. Türk mühendis ve teknisyenlerin de çalıştığı Eurocopter Almanya’nın Genel Müdürü Wolfgang Schoder, sivil helikopter piyasasında Türkiye’den ümitli olduklarını söyledi.

TALEBE GÖRE ÜRETİM: Türkiye’deki talep gelişmesine bağlı olarak yakın gelecekteki planlarından sözeden yetkililer, "Helikopteri buradan boş vererek, yerli imkanların kullanılmasıyla talebe göre üretimi düşünebiliriz" dedi. Dünyadaki sivil helikopter pazarı büyüklüğünün 4.5 milyar Euro civarında olduğunu belirten Eurocopter yetkilileri, şirketin 2004 yılı cirosunun 2.8 milyar euro olduğunu kaydetti. Türkiye’de yeni üretim ilk sivil helikopteri satın alan Yakamoz Air’in ortağı Sadettin Ulubay, Türkiye’ye gelen VIP işadamlarının, özellikle kısa süreli ziyaretleri sırasında havaalanlarında vakit kaybetmek istemediklerini belirterek, helikopter alımında kendilerini bu faktörün belirlediğini söyledi.

İKİNCİ EL PİYASA: Eurocopter’in Türkiye temsilcisi BM Havacılık’ın ortağı Nuray Karalar, Türkiye’deki sivil helikopter piyasasının genellikle ikinci el helikopterlerden oluştuğunu söyleyerek amaçlarının yeni üretim helikopterleri yaygınlaştımak olduğunu söyledi. Türkiye’nin özellikle hava ambulansına ihtiyacı bulunduğunu belirten Karalar, büyüklük ve potansiyeli ile karşılaştırıldığında Avrupa ülkelerine kıyasla Türkiye’nin çok geride olduğunu belirtti.

BAKIM-ONARIM MERKEZİ: Eurocopter, sözleşme imzaladığı temsilcilerine, satış yaptığı ülkelerde bir bakım onarım merkezi kurulmasını şart koşuyor. Bu nedenle BM havacılık bu yıl sonuna kadar Sabiha Gökçen Havaalanı’nda bir bakım onarı merkezi kuracak. Karalar, helikopter işinde asıl önemli hizmetin satıştan sonra gerçekleştiğini belirterek, 20 yıl kullanım ömrü bulunan helikopterlerin bakım onarımı için satış destek ekibi oluşturduklarını söyledi. Karalar, bu çerçevede yetişmiş helikopter pilotlarının sayısının artması gerektiğini vurgulayarak, "Dubai’den bize helikopter pilotu talebi geliyor. Helikopter pilotu bulmak giderek zorlaşacak" dedi.

AMACA GÖRE DONANIM: Schoder, çok amaçlı olarak kullanılan sivil helikopterlerin iç donanımının kullanım amacına göre üretildiğini söyledi. Büyük şirketler topluluklarının VIP ulaşım talebiyle, hava ambulansı veya arama kurtarma amaçlı kullanılacak helikopterlerin iç donanımı farklı üretiliyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!