Hülya GÜLER
Oluşturulma Tarihi: Ocak 11, 2012 00:00
İstanbul Boğazı’na 3’üncü köprü yapımını da kapsayan 414 kilometrelik Kuzey Marmara Otoyolu ihalesi için 18 şirket şartname almışken hiçbiri teklif vermedi. Şirketlerin bir bölümü Ulaştırma Bakanlığı’na “Avrupa’daki kriz finansman güçlüğü yaratır, ihaleyi 6 ay erteleyin” çağrısı yaptı. Bu etkili olmayınca, şirketler teklif vermeme yolunu seçti.
İSTANBUL Boğazı’na 3’üncü köprü yapımını da içeren Kuzey Marmara Otoyolu ihalesi için yerli yabancı 18 şirket şartname aldığı halde hiç teklif veren çıkmadı. Karayolları Genel Müdür Yardımcısı ve Kuzey Marmara Otoyolu İhalesi Komisyonu Başkanı İhsan Akbıyık, Kuzey Marmara Otoyolu ihalesinde, teklif verilmemesi nedeniyle ihalenin iptal edildiğini duyurdu. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı görev kapsamı içinde yer alan ihaleye yoğun ilgi olduğu halde hiç teklif verilmemesinde, Avrupa’daki krizin yarattığı belirsizlik ve finansmanın kolay sağlanamayacağı endişesi etkili oldu.
6 ay erteleme talebi
İhale için şartname alan 18 şirketin yarıya yakını Ulaştırma Bakanlığı’na, “Avrupa’daki kriz süreci, beklentilerin aksine 2012’de de piyasalarda belirsizliğe neden olmaya devam ediyor. Bu belirsizlik ortamında finansman bulmanın zor olacağı ve daha da önemlisi yüksek maliyetli olacağı göz önüne alınarak, 6 aylık erteleme talep ediyoruz” başvurusu yaptı. Ancak Bakanlık bu talebi dikkate almadan, daha önce bir kez ertelenen ihale için belirlenen takvimi işletmeyi tercih etti.
Krizin ilacı yatırım
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, dün ihale tekliflerinin teslim edilmesi için tanınan sürenin dolmasına birkaç saat kala, şu değerlendirmeyi yaptı: “Krizin ilacı yatırım. Biz 2008 krizinde de bunu söyledik, 2009’da bunu söyledik. Şimdi de Türkiye’de yaşanan bir kriz yok. Avrupa’da belirginleşmiş bir durgunluk var, bir kriz var. Bunun için Avrupa Birliği’nin (AB) önde gelen ülkeleri tedbir almaya çalışıyor. Allah’a şükür Türkiye finansal sistemi çok güçlü. Bir kriz riskiyle karşı karşıya değil. Olsa olsa ‘Türkiye’de niye kriz olmadı’ diye krize girenler olabilir. Onlar da kusura bakmasın, Türkiye, krizlerle başa çıkmasını bilen bir ülkedir. Bunu son 9 yıl boyunca gösterdi, bundan sonra da göstermeye devam edecektir.”
Daha önce ertelenmişti
Kuzey Marmara Otoyolu Projesi, ilk olarak 8 Mart 2011’de ilan edilmiş ve yap-işlet-devret modeli ile 23 Ağustos 2011’de ihalenin yapılacağı açıklanmıştı. İstanbul Boğazı’na 3. köprü yapılmasını da içeren Kuzey Marmara Otoyolu Proje ihalesi için şartname satın alan firmaların erteleme talebinde bulunmaları üzerine ihale tarihi 10 Ocak 2012’ye ertelenmişti.
İkinci en büyük proje
Kamuoyunda ağırlıklı olarak 3’üncü Köprü İhalesi olarak bilinen proje İstanbul’u 3’üncü köprü üzerinden Adapazarı’nı Tekirdağ’a bağlayacak 414 kilometre uzunluğunda ve 5 milyar dolarlık Kuzey Marmara Otoyol Projesi, 421 kilometrelik İstanbul-İzmir Otoyolu Projesi’nden sonra Türkiye’nin en büyük ikinci yap-işlet-devret (YİD) projesi konumunda bulunuyor.
Kara kara düşünecek değiliz ikinci planı devreye sokarız
BİNALİ Yıldırım, “Teklif gelmese de bir şey değişmez. Yine karar veririz, ikinci planımızı devreye sokarız. Oturup kara kara düşünecek değiliz. Kararımızı verip, yolumuza devam edeceğiz” dedi.
Köprüden hem kara yolu hem demiryolu geçecek
2x4 karayolunun yanı sıra 2x1 demiryolunu da içermesi planlanan 3’üncü köprü projesinin tek katlı mı çift katlı mı olacağı yönündeki soruya Binali Yıldırım şöyle cevap verdi: “Şu anda belirlenmiş bir proje yok, projenin çift katlı, tek katlı olması diye bizim bir ön kabulümüz yok. Biz yapılacak köprüden hem karayolu araçları hem de demiryolu araçlarının geçmesini istiyoruz. Dünyada çift katlı da var, aynı işi tek katta çözen projeler de var.”
Komisyon Başkanı: Saat 14.00, hiç teklif yok
KARAYOLLARI Genel Müdür Yardımcısı ve Kuzey Marmara Otoyolu İhalesi Komisyonu Başkanı İhsan Akbıyık teklif gelmeyen ihale sonrasında şunları söyledi: “Komisyon olarak ihaleyle ilgili bütün hazırlıkları yaptık ve ihaleyi gerçekleştirmek için salona geldik. Saat 14.00 itibariyle tekliflerin verilmesi gerekirdi. Bu saate kadar teklif gelmedi. Teklif olmayan ihale sona ermiştir. Bundan sonra yeni süreç başlayacak. Bundan sonraki aşamada komisyon kararını yazarak üst makamlara gönderecek. Devam eden süreçte Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile Genel Müdürlüklerin yönlendirmeleri doğrultusunda çalışacağız.”
STFA: Finansman konusu şirketleri düşündürdü
STFA Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı İlker Keremoğlu, başlangıçta 3’üncü köprü ihalesiyle ilgilendiklerini ancak daha sonra ilgilerini kaybettiklerini söyledi. Keremoğlu, şöyle konuştu: “Şartlara göre büyüklüğü 5, 6 hatta 7 milyar dolara kadar çıkabilecek bu tür projelerde finansman başlı başına bir problem. Biz projeye ilişkin bir takım yerli ve yabancı kuruluşlarla temasa geçtik. Özellikle finansman konusundaki sıkıntıların şirketleri düşündürdüğünü gördük. Finansman maliyeti ya da zorluğunun Türkiye ile bir ilgisi yok. Avrupa’da her gün bir bankanın notu kırılıyor. Herkes kendi başının çaresine bakma derdine düşmüş durumda. Finansman güçlüğü bundan kaynaklanıyor.”
Varyap: Teklif vermedik ama ilgimiz devam ediyor
VARYAP CEO’su Erdinç Varlıbaş, 3’üncü köprü ihalesi için şartname aldıklarını ancak daha sonraki incelemelerinde söz konusu şartlar altında teklif vermekten vaz geçtiklerini söyledi. İhaleyle halen ilgilendiklerini belirten Varlıbaş, neden teklif vermediklerini şöyle açıkladı: “Biz idari şartnameyi inceledikten sonra 3 temel nedenle teklif vermekten vazgeçtik. Birinci neden, şartnamede yer alan garantiler bize göre fizibl değil. İkinci neden kur riski, üçünsü ise dünyadaki genel konjonktür. Ulaştırma Bakanlığı son dönemde oldukça başarılı işler yaptı. Erteleme taleplerine rağmen ihale gerçekleştirildi. Mutlaka bir bildikleri vardır diye düşünüyoruz. 3’üncü köprü Türkiye’nin en önemli, en prestijli projesi. Mutlaka yer almak istiyoruz. Bizim için gurur kaynağı olacak bir proje. Bakanlığın 2012 yılı içinde bu konuda yeni bir atılım yapacağına inanıyoruz. Eğer böyle bir şey olursa biz mutlaka içinde yer almayı planlıyoruz.”
3’üncü köprü için şartname alanlar
Mapa İnşaat, Cengiz İnşaat, Park Holding, Kolin İnşaat, STFA İnşaat, Yüksel İnşaat, Varyap, Nurol İnşaat, Gülsan İnşaat, Mitsubishi (Japonya), IHI (Japonya), Moskovskiy Metrostroy (Rusya), Stradag AG (Avusturya), OOO NPO Mostovik (Rusya), Obayashi (Japonya), ECC Construction (İspanya), Astaldi (İtalya), Itochu Corporation (Japonya).