Güncelleme Tarihi:
Başbakan Erdoğan, bugün TÜSİAD'da yaptığı konuşmada, "Geçen akşam Sayın Koç'a dedim, 'Artık soyadınız gibi bir marka ile şurada biz yerli otomobilimizi üretelim ve dünyaya diyelim ki, bak bu da artık bizim otomobilimiz.' Bunu sunalım, başaralım. Hepsi burada montajı yapılan otomobiller olmasın. Şu anda otomotiv sektörü içinde olan babalar burada... Bu işi halledin. Bir araya gelerek mi yaparsınız, yok ben bunu kendim de yaparım mı dersiniz. Nasıl arzu ederseniz. Artık yapalım. Türkiye'ye ve Türk'e bu yakışır. Bunu yapmamız lazım" ifadesini kullandı.
KOÇ: TEKNOLOJİK OLARAK YAPMAK İMKAN DIŞI GÖRÜNÜYOR
Mustafa Koç, Erdoğan'ın çağrısına, “Daha onu teknolojik olarak yapmak biraz imkan dışı gibi gözüküyor. Elimizden geleni yapacağız. Ama dışarıdan görüldüğü kadar kolay bir iş değil” diye konuştu.
Koç Holding Onursal Başkanı Rahmi Koç da, daha önce zaten “Anadol” adında yerli bir marka ürettiklerini anımsatarak, Başbakan'ın yüzde 100 yerli üretimi kastettiğini söyledi. Şu anda zaten belli modellerde ithalatın 160 dolarlara kadar düştüğüne dikkati çeken Koç, “Burada bazı parçalar var ki bunları yerli olarak üretmek çok anlamsız. Mesela bilyalı rulmanı dünyada 3-4 şirket yapıyor ve bütün dünyaya veriyor. Bu gibi parçalar var ki Türkiye'de yapılması hiç mümkün değil. Olsa bile fevkalade pahalı olur ve ekonomik olmaz” dedi.
KİBAR: YAPANLAR NASIL YAPIYOR
Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın ifade ettiği Türk markası yerli otomobil üretimine ilişkin, “Zor bir şey değil. Yapanlar nasıl yaptı?” dedi.
Kamuoyunda da böyle bir beklenti bulunduğunu ifade eden Kibar, asgari 200 bin adedin altında olmayacak bir üretim platformuyla böyle bir modelin lanse edilebilmesinin mümkün olduğuna dikkati çekti. Kibar, şunları kaydetti:
“Türkiye'deki toplam pazar talebine baktığımızda 510 binler seviyesinde ve 40 marka bulunuyor. Hafif ticari ile binek araçlar arasındaki ÖTV'deki farklılık, Türk markası yerli otomobil üretimine ilişkin, olabilirlik anlamında sıkıntılara sebebiyet veriyor. Bunların nasıl bir ÖTV veya farklı bir vergilendirme politikasıyla ortaya konulabileceği önemli. Otomotiv sanayinin geleceğine yönelik durumların iyi analiz edilmesi gerekir. Yapılmayacak ne var ki, zor bir şey değil, yapanlar nasıl yaptı? Biz de aynı formatta veya benzer formatlarda yapabiliriz. Türkiye'de bu bilgi var ama önemli olan pazar ve pazar reaksiyonlarının ekonomik kılabilecek hale dönüştürebilmek.”
Sanayicilerin bu konuda çalışacağını dile getiren Kibar, “Zaten değişik konularda çalışıyoruz bu konuda da çalışabiliriz” dedi.