Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’nin Fransa’dan sonra ikinci kullanıcısı olduğu Airbus A400M askeri nakliye uçağı, Hava Kuvvetleri envanterine alındı. Airbus’ın İspanya’daki tesislerinde 4 Nisan’da Türkiye tarafından teslim alınan uçak, 16 Nisan’da Kayseri’deki üsse getirildi. Görev yapacağı birlikteki kontrolleri de tamamlanan A400M’in resmi envantere giriş töreni Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün katılımıyla yapıldı.
ÖNCE UÇAK YAPIYORDUK
Savunma harcamalarına dikkat çeken Cumhurbaşkanı Gül, “Türkiye otomobil yapmadan önce uçak yapıyordu. Her ne kadar buna ara vermiş olsak da bugün dünyanın en gelişmiş uçaklarında ortak olan bir ülke olduk. Küresel kriz ortamında çoğu ülke savunma harcamalarını kısarken Türkiye bugün TSK’nın ihtiyaçlarını karşılamaya devam ediyor. Çoğu sıkıntının Türkiye’nin çevresinde olduğu bir gerçektir. Stratejik açıdan çok önemli bir adım atıyoruz. Bu tür yeteneklerin NATO ittifakının diğer unsurlarıyla çalışır halde geliştirilmesi kararı alınmıştı” dedi.
ESNEK KUVVETLER ÖNEMLİ
Uçakların maliyet etkinlik dengesinde çok iyi gözüken bir proje dahilinde geliştirildiğini anlatan Gül, şöyle devam etti: “Geçmiş devlet adamlarına da bu karardan ötürü minnetarız. Soğuk savaş sonrası yeni güvenlik risk ve tehditleri kuvvet yapılarının gözden geçirilmesini zorunlu hale getirdi. Artık konvensiyonel sabit birlikler kadar mobil birliklerle uzak mesafelere süratle konuşlanabilir esnek kuvvetlere ihtiyaç vardı. Bugünkü savaşlar eski savaşlar gibi değil. Savaşlardan kaçınmak en büyük arzumuzdur ama barışı sağlamak için de savaşa hazır olduğumuzu her zaman göstermek mecburiyetindeyiz.” Türkiye için önemli bir adım atıldığını belirten Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Akın Öztürk, “Artık stratejik ulaştırma yeteneğine sahip olduk. TSK’nın harekat çapı da bu uçakla birlikte arttı. C-160 uçakları da zamanla envanterden çıkacaktır” diye konuştu.
Rakamlarla A400M
-A400M projesine Türkiye, Almanya, Fransa, İspanya, İngiltere, Belçika ve Lüksemburg ile birlikte 1988’de katıldı.
-Ülkeler Airbus firması ile 27 Mayıs 2003’te üretim için sözleşme imzaladı.
-Sözleşme kapsamında 180 olarak belirlenen toplam uçak sayısı daha sonra 170’e düşürüldü.
-Türkiye 2018 yılına kadar toplam 10 uçak teslim alacak.
-Türkiye’nin Fransa’nın ardından ikinci kullanıcı olduğu projede, her yıl iki adet A400M teslimatı planlanıyor.
-Projenin Türkiye’ye maliyeti ise 1.3 milyar dolar.
Gecikme cezası
AIRBUS yetkilileri, geçen şubat ayında uçağı teslim almadığı için Türkiye’yi uyaran bir açıklama yapmıştı. Türkiye ise uçağın teslimatıyla ilgili sözleşmede belirtilen şartlara uyulmadığı için bir süre daha teslim almayacağını açıkladı ve 6 aylık gecikmeden dolayı Airbus firmasına yaptırım uyguladı. Uygulanan yaptırım ile firmadan bir miktar yedek parçanın ücretsiz olarak alındığı kaydedildi.
Kritik parçalar Türkiye’den
TÜRK savunma sanayi firmalarının da tasarımcı ve üretimci olarak dahil olduğu program kapsamında, A400M’in ön orta gövde, arka gövde üst bölümü, paraşütçü kapıları, acil çıkış kapısı, arka üst kaçış kapağı ve kuyruk konisi, kanatçık, sürat frenleri, aydınlatma sistemleri ile atık/temiz su sistemlerinin tasarım ve üretimi TUSAŞ tarafından yapılıyor. TEI ise motor yatak çerçevesi, pervane dişli kutusu destek çubukları ve egzoz konisini üretiyor.
Uçağın özellikleri
-A400M nakliye uçağı çok uzun mesafelerde lojistik destek yapılmasını sağlıyor.
-Uçak üzerinde her biri 11 bin beygir gücünde 4 motor bulunuyor.
-76,5 ton ağırlığındaki uçak, 37 ton yük taşıyabiliyor.
-Bu yükün yanında uçak, 116 asker, 66 sedye ve 25 sıhhi eleman taşıyabilme kapasitesine sahip.
-Uçak ayrıca helikopter, kamyon, jip gibi araçların da naklinde kullanılacak.
-A400M, yakıt ikmali yapmadan 9 bin kilometre menzile kadar uçabiliyor.