Güncelleme Tarihi:
ARNAVUTLUK ve Kosova başkentlerinin otoyolla birbirine bağlanma rüyası iki ülkenin yoğun desteği ile hedeflenen süreden 12 ay daha erken gerçekleşti. Arnavutluk sınırından (Morine) Sırbistan sınırına (Merdare) giden 89 kilometrelik 2x2 şeritli Kosova Otoyolu Projesi’nin 40 kilometrelik kısmını 18 ayda bitiren Enka İnşaat, ortağı Bechtel ile bu alanda dünya rekoruna imza atmış oldu. Enka İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Tara, “Projenin bu kadar büyük bir hızda tamamlanmasında Enka’nın bölgede sahip olduğu deneyim ve ekipmanın büyük avantajı oldu. Ancak asıl hız, her iki devletin de projeye büyük önem vermesinden kaynaklandı. Arnavutluk ve Kosova’yı birbirine bağladık. Kosova hükümeti üzerine düşen herşeyi zamanında yaptı. Bizden daha çok işin arkasında durdular. Çünkü onlar için Tiran ve Priştina’nın birbirine bağlanması büyük bir rüyaydı ve biz de bunu 12 ay erken hayata geçirdik” diye konuştu.
695 milyon Euro yatırım
695 milyon Euro yatırım bedeli olan projenin 40 kilometrelik ilk etabında 3 bin 700 kişi çalıştı. Neredeyse her 1 kilometre için 92 kişi görev yaptı. 24 kilometrelik diğer etabı Kasım 2012’de tamamlanacak olan otoyol bittiğinde Arnavutluk’un başkenti Tiran ile Kosova’nın başkenti Priştine arasındaki yolculuk süresi 9 saatten 2 saate inecek. Otoyolun 40 kilometrelik bölümünün açılışını Kosova Başbakanı Hasim Thaci ile Arnavutluk Başbakanı Sali Berisha birlikte yaptı. Törene Kosova Cumhurbaşkanı Atifete Jahjaga da, Türkiye Büyükelçisi Songül Ozan, ABD Büyükelçisi Christopher Dell ve Kosova’nın bağımsızlığında rol oynayan ABD’li senator Elliot Engel de katıldı.
18 ayda bitirdi
Sözleşmeye göre, Kasım 2012’de açılması gereken otoyolun 40 kilometrelik kısmını işverenin talebi üzerine sözleşme tarihinden 1 yıl önce bitirdiklerini söyleyen Sinan Tara, 18 ay gibi kısa bir sürede dünya standartlarında bir otoyol yaptıklarını belirtti. Yüksek kalite ve iş emniyetinden taviz vermeden otoyolu yaptıklarını kaydeden Tara, bunu başarabilmek için projede 2 bin adet ana inşaat ekipmanı kullanıldığını vurguladı.
Barışa katkıda bulunacak
Tara, şöyle devam etti: “Hızla hayata geçen bu yolla Kosova halkı ve çevre ülkelerde yaşayan insanlar planlanandan daha kısa sürede kaliteli ve güvenli bir otoyolda seyahat imkanına kavuştu. Bu otoyolu aynı zamanda Makedonya, Sırbistan, Karadağ ve çevre ülkeler kullanacağı gibi Makedonya’nın Dures üzerinden denize açılacağı kapı olacak. Yani bu yol Balkanlar’daki barışa önemli katkıda bulunup güçlendirecek.”
560 kilometre yol yaptı
Yeni otoyol projeleriyle ilgili de bilgi veren Sinan Tara, şu ana kadar Arnavutluk, Hırvatistan, Romanya ve Kosova’da proje üstlendiklerini söyledi. 2012-2013 arasında Kosova Otoyolu ile Romanya’daki otoyol projesini bitireceklerini belirten Tara şöyle devam etti: “Türkiye dahil bugüne kadar 560 kilometre otoyol yaptık. Yeni otoyol projeleriyle ilgileniyoruz. Makedonya, Bosna, Sırbistan ve Karadağ’da görüşmelerimiz devam ediyor” dedi.
Enka İnşaat’ın Otoyol ve Tüneller’den sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Özger İnal da projeyle ilgili olarak, “Başarımızın esası olan, mühendisliğimiz, her alandaki mükemmel iş gücü ve makina parkımız, işimizi zamanında tamamlamamız, kaliteye, iş güvenliği ve çevre sağlığına verdiğimiz önem ve işverenimizin memnuniyeti, firmamızın geleceğinin garantisidir” değerlendirmesini yaptı.
Çalışanlar yüzde 80 Kosovalı
KOSOVA Otoyolu, Bechtel Enka’nın yaptığı Arnavutluk Rreshen Kalimash otoyoluna bağlanıp Kosova’nın ve diğer komşu ülkelerin Adriyatik’e bağlantısını güçlendiriyor.
Otoyolun tamamında 18 adet köprü ve viyadük, 64 adet üst ve alt geçit, 9 adet kavşak yer alacak.
Açılışı yapılan ilk 40 kilometrelik kısımda 11 adet köprü ve viyadük, 37 adet üst ve alt geçit ve 4 adet kavşak bulunuyor.
Projede yerel kaynakların kullanılmasına dikkat edildi, çalışanların yüzde 80’i Kosovalı işçi ve mühendislerden oluştu.
Enka’nın Arnavutluk’ta inşa ettiği otoyoldan yaz aylarında ortalama 15 bin araç geçiyor. Kosova otoyolunun entegrasyonu ile bu rakamın 2014 yılında 20 bine ulaşması bekleniyor.
Paramız var dediler kredi istemediler
SİNAN Tara, Kosova otoyolunun 695 milyon Euroluk bir proje olduğunu belirterek şöyle konuştu: “Projenin tamamı Kosova Hükümeti’nin kaynaklarından karşılandı. Hükümet tamamen kendi bütçelesinden yatırım bedelini ödedi. Birkaç kez ABD kaynaklı kredi kulanmalarını önerdik ama kabul etmediler. ‘Paramız var, kredi almayacağız’ diyerek finansman desteğine ihtiyaçları olmadığını söylediler. Arnavutluk otoyolu nedeniyle ekipmanlarımız hazırdı.”
Nihayet kavuştuk Avrupa’ya yolumuz açıldı
ARNAVUTLUK Başbakanı Sali Berisha, açılış töreninde yaptığı konuşmada, “Nihayet birbirimize kavuştuk. Artık birleştik, bütün Balkanlar birleşti. Bu yolun yapılması için bütün devletler çok büyük fedakalıklar yaptı. Kendinizle ne kadar gurur duysanız azdır. Avrupa’ya giderken artık yolumuz açık” dedi. Kosova Başbakanı Hasim Thaci ise, bu yolun hem tarihsel hem de stratejik önemi olduğunu belirtti. Thaci, “Bu yol, Avrupa standartlarına göre yapıldı. Bizim hep Avrupa’ya hem denize açılan kapımız oldu. Artık Kosova ekonomisinin kalkınması için önündeki engeller ortadan kalktı” diye konuştu.
Bu yol ABD’ye kadar gider
KOSOVA’nın bağımsızlığında rol oynayan ABD’li senator Elliot Engel, törende, “Bu yol Kosova’yı Avrupa’nın kalbine kadar götürüyor. Kosova, bu yolla Avrupa’nın önemli bir parçası haline geldi. Bazı ülkeler sınırlarını ve kapılarını kapatırken Kosova açıyor. Bu yol sadece Avrupa’ya değil ABD’ye kadar gidiyor” dedi. Engel ve Arnavutluk Başbakanı Sali Berisha’ya Kosova halkının yoğun tezahürat yapması dikkat çekti.