Güncelleme Tarihi:
Toplam perakende pazarının yüzde 16.3’üne hakim olan özel markalı ürünler (Private label), sabit fiyat politikası sayesinde tüketicinin yüzünü güldürdü. Özel markalı ürünleri son 3 aydaki talep artışını değerlendiren Özel Markalı Ürünler Sanayicileri ve Tedarikçileri Derneği (PLAT) Başkanı M. İmer Özer, “Marka bağımlılığı nedeniyle özel markalı ürünlere mesafeli yaklaşan bir müşteri kitlesi vardı. Fiyatlardaki tırmanış nedeniyle bu kitlenin de market zincirlerinin kendi markalarını denemeye başladığını gözlemliyoruz” dedi.
Nielsen’in 2017 yılı ilk çeyrek hızlı tüketim malları araştırma sonuçlarına göre Türkiye, AB ülkelerini geride bıraktı. Toplam 21 ülkede yapılan araştırmaya göre, Türkiye’de market satışları bir önceki yıla kıyasla yüzde 8.8 büyüdü. Aynı dönemde Polonya yüzde 4.7, Macaristan ise yüzde 4.5 büyüdü.
Yunanistan yüzde 11 ile en fazla gerileme yaşayan ülke olurken, Finlandiya’da aynı dönemde yüzde 3.5 gerileme kaydetti. Türkiye’deki market satışlarındaki yükselişte özel markalı ürünleri olan ilginin büyük rolü olduğuna işaret eden PLAT Derneği Başkanı İmer Özer, “PL pazarı Avrupa’da 20 ülkenin 13’ünde 2016 yılını büyümeyle kapattı. Sektör, Türkiye’de ise her geçen gün tüketicilerin radarına daha fazla giriyor. Pazarda yüzde 16,3 paya sahip olan PL ürünlerinin 25 milyar TL’lik potansiyeli bulunuyor. Bu ilgi sürdüğü takdirde pazar büyüklüğünün 50 milyar TL’ye çıkacağını öngörüyoruz. Hem fiyat avantajı hem de güvence sunan ürünler, zincir mağazaların raflarında giderek daha fazla yer alıyor” diye konuştu.
ALIŞVERİŞ SEPETLERİNİN İÇERİĞİ DEĞİŞTİ
Araştırmaya göre, İngiltere’de pazar payını yüzde 46’ya çıkaran özel markaları ürünlerin, 2010’dan bu yana pazar lideri olduğunu aktaran Özer, sözlerini şöyle sürdürdü: “ Fransa’da A markaların baskısına rağmen sektör yüzde 35’lik paya ulaştı. Özellikle Orta ve Batı Avrupa’da ciddi bir büyüme gösteren özel markaları ürünler sektörü Çek Cumhuriyeti, Macaristan ve Slovakya’da pazar payını yüzde 30’lar seviyesine yükseltti. İspanya yüzde 50 ile büyük bir gelişme gösterirken, Türkiye, İtalya ve Yunanistan’daki tüketiciler de sepetlerine çok daha fazla özel markalı ürün koydular."
Türkiye’deki PL sektöründeki büyümeyi değerlendiren Özer, özel markalı ürünlerin kaliteli ürünleri çok daha uygun fiyatlarla satın alma şansı sunduğunu kaydetti. Özer, böylece tüketicilerin promosyon beklemek zorunda kalmadığına dikkat çekerek, market logolu ürünlerin tüketiciler için güven anlamına geldiğini vurguladı.