Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE, mutfak imalatında dünyada aranılan ülke konumuna geldi. Avrupalı ve Asyalı gıda zincirlerinin Türk mutfak üreticilerinin peşinde olduğunu belirten İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Tahsin Öztiryaki, “Avrupa’daki bir çok otel ve restoranların mutfağını Türk üreticiler yapıyor. Bu alanda bir çok zincir marka Türk üreticisinin farkında. Endüstriyel mutfak ihracatımız 1.6 milyar doları buldu. Türk imalatçılar bir
çok ülkede faaliyet gösteriyor” dedi.
İLK 4 ÜLKE ARASINDAYIZ
Almanya’nın Frankfurt kentinde düzenlenen uluslararası Ambiente fuarında konuşan Tahsin Öztiryaki, “Mutfak sektörünün ihracat büyüklüğü 4 milyar dolar. Bunun içinde 1.6 milyar dolarlık kısmı endüstriyele ait. Türkiye bu konuda çok başarılı. Avrupa’ya baktığımızda, mutfak imalatının dört ana ülkesi arasındayız. Bugün gelinen noktada, Türkiye dünyanın her yerine endüstriyel mutfak ürünleri ihraç ediyor. Sektörde yaklaşık 300’e yakın imalatçı firma var” dedi.
Türkiye’de son dönemlerde yemek alışkanlıklarındaki değişime dikkat çeken Tahsin Öztiryaki, şunları anlattı: “Türk insanı artık daha çok dıyarıda yemek yiyor. Yeni restoranlar açılıyor. Steak House ve yabancı restoranlara yatırım her geçen gün artıyor. Bu durum bizim işlerimize de yansıyor. Türk mutfak imalatçıları restoranların sayısının artmasıyla önemli bir büyüme yakaladı. Bugün dünyanın bir çok ülkesined de restoranların ve otellerin mutfaklarını yapıyoruz. Kış Olimpiyatları’nın düzenlediği Rusya’nın Soçi şehrindeki otellerin yarısının mutfağını biz yaptık.”
İhracatta ‘Mix Konteyner’ dönemi
TÜRKİYE’nin Avrupa için çok önemli bir noktada olduğunu anlatan Tahsin Öztiryaki, “Ekonominin zorda oluduğu günlerde Avrupa için Türkiye’den verilen her sipariş çok önemliydi. Avrupa’daki müşteri Çin’den 50 konteyner sipariş edip üç ay beklemek yerine Türkiye’ye yöneliyordu. ‘Mix Konteyner’ dediğimiz sistemle Çin’in önüne geçmeyi başardık. Üretici sadece çelik tencereyi koyup göndermiyor. İthalatçı firmanın diğer ihtiyaçlarını da yerli üreticilerle anlaşarak karşılıyor. Yani bir ihracatta hem bardak, hem tencere, hem plastik satabiliyor. Böylece Çin ile aramızdaki sert rekabette öne çıkabiliyoruz. Bu sistemle fiyat avantajını yakalayabiliyoruz” dedi.