Güncelleme Tarihi:
ANADOLU Grubu bünyesindeki Çelik Motor’un Genel Müdürü Bora Koçak, 2005 yılından bu yana ‘Çelik Motor Filo Kiralama’ şirketiyle kiralama alanında faaliyet gösterdiklerini belirterek, “Sektördeki en genç firmalardan biri olmamıza rağmen her geçen yıl araç parkımızı önemli ölçüde artırıyoruz. 2007 yılında 3 bin 700 adet olan araç parkımızı, 2011 yılında 10 bin 500 adede yükselttik. Kısaca 5 yılda araç parkını iki katından fazla artırdık. Geçtiğimiz yıl yüzde 30 büyüdük. 2011 yılının en hızlı büyüyen şirketi olduk. 2013 yılını ise 15 bin adetlik araç parkı ile kapattık. 2014 yılı hedefimiz ise 17.000 adet. En geç 2017 yılında pazarda lider olmayı hedefliyoruz” dedi.
YENİ MARKA GARENTA
Türkiye’de sürekli değişen ekonomik koşullarda, rekabetin oldukça yoğun olarak yaşandığı bir sektörde hizmet vermelerine rağmen hedeflerinde iddialı olduklarını söyleyen Koçak şöyle konuştu: “Hatta 2014 yılının ilk çeyreğinde günlük kiralama operasyonunda faaliyete geçen olan Garenta markamız ile bu hedeflerimizden bir tanesini gerçekleştirmiş olmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Garenta, sektöre oldukça iddialı bir giriş yapacak olan, Anadolu Grubu’nun tüm şirketleri gibi sektöründe ayrışan, fark yaratan yeni nesil Rent A Car firması.”
Ayda 289 Euro
Çelik Motor’un önümüzdeki dönemde hem operasyonel anlamda hem de maddi anlamda müşterilerinin işini kolaylaştıracak kampanyalarının başında, geçen sene uygulamaya başladığı ve bu sene devam edeceği ‘Yakıt Yönetimi’ geliyor. Şirketin mart ayı boyunca geçerli olan kampanyalarında ise, Renault Yeni Symbol Joy 1.5dci 90 Hp modeli 289 Euro’dan, Audi A3 Yeni Sedan 1.6 TDI Attraction Stronic modeli 545 Euro’dan, BMW 525d xDrive modelini ise 1.399 Euro’dan başlayan fiyatlarla kiralamak mümkün.
Kiralama bu dönem avantajlı
BORA Koçak, filo kiralama sektörünün müşterilerine sağladığı birçok finansal ve operasyonel kolaylıkların, bu dönemde filo kiralamayı avantajlı hale getirdiğini belirterek, “Şirketler araç satın alırken, araç bedelinin tamamını öderler. Kiralama ise araç alımı için kullanılmayan nakitin şirketin kendi alanıyla ilgili işlere yatırılması avantajını sağlamaktadır. Ayrıca, böylece şirketlerin özkaynak ve kredi hacmi de daralmaz. Sabit kiralama bedelleriyle düzenli ödemenin avantajı da yine bulunduğumuz ekonomik belirsizlik ortamında ön plana çıkmaktadır. Ayrıca, kiralama firmalarının alım avantajları da müşteriye yansıtılmaktadır” dedi.
8.2 milyarlık araç kiraldık
2014 yılında 220, 2-3 yıl içinde ise 300 bin adede ulaşması beklenen filo kiralama sektörünün aktif değerinin ise 8.2 milyar TL’den 2014 yılında yaklaşık 9 milyar Euro’ya çıkması hedefleniyor.
AVANTAJLARININ iyice anlaşılmasıyla birlikte Türkiye’de son dönemde araç kiralama sektöründe büyük patlama yaşanıyor. Bu patlama özellikle operasyonel kiralamada, yani şirketlerin kiraladığı araç sayısında yaşanıyor. 2012 yılında 170 bin adet olan operasyonel kiralama parkı 2013 yılında yüzde 20 artarak 200 bin adedi aşarken, 2014’te ise 220 bine ulaşması bekleniyor. 2012 yılı sonu itibarı ile Türkiye operasyonel kiralama sektörünün aktif değeri ise yaklaşık 6.8 milyar TL’den 2013 yılında 8.2 milyar TL’ye yükseldi. Bu rakamın 2014’te 9 milyar TL’ye yaklaşması bekleniyor. Bu da Türkiye’de her yıl şirketlerin 9 milyar TL’lik kiralık araca bindiğini ortaya koyuyor. Sektörün cirosu ise 4 milyar TL civarında.
GÖZ KAMAŞTIRICI BÜYÜME
Tüm Oto Kiralama Kuruluşmarı Derneği (TOKKDER) Genel Sekreteri Tolga Özgül, sunulan ürünün sadece araçtan ibaret olmayıp; kapsamlı bir operasyonel filo yönetimi paketini de içerdiği daha geniş kitleler tarafından deneyimlenerek benimsendikçe sektörün istikrarlı bir biçimde hacmini büyütmeye devam ettiğini söyledi. 2013 yılından itibaren artık operasyonel kiralama sektörünün daha net ölçümlenebildiğini belirten Özgül, “Bu bilgi çerçevesinde operasyonel kiralama sektörünün son yıllarda sergilediği istikrarlı büyüme çizgisini 2013 yılında da koruyarak yıl sonu itibarıyla yaklaşık 200-207 bin adetlik bir araç parkına ulaştığını düşünüyoruz. 2012 yılında sektörün hacminin yaklaşık 170 bin adet seviyesinde olduğu dikkate alındığında, sektörün 2012 yılına göre yaklaşık yüzde 18-22 seviyesinde göz kamaştırıcı bir büyüme kaydettiğini görüyoruz” dedi.
85 BİN YENİ ARAÇ
2012 yılı sonu itibarı ile Türkiye operasyonel kiralama sektörünün aktif değerinin yaklaşık 6.8 milyar TL seviyesinde olduğunu kaydeden Tolga Özgül, “2014 yılında Türkiye operasyonel kiralama sektörünün yüzde 10 seviyelerinde bir büyüme kaydederek 220 bin adet seviyelerine ulaşacağını tahmin ediyoruz. Operasyonel kiralama sektörü, 2014 yılında tahminen 80-85 bin adet yeni aracı filosuna dahil edecektir” dedi.
Avrupa’ya kıyasla büyük potansiyel
“Sektörün bugün geldiği nokta sahip olduğu potansiyel göz önünde bulundurulduğunda halen oldukça düşük” yorumunu yapan Özgül, “Şöyle ki; Avrupa’da Almanya, İngiltere, Fransa, İtalya gibi gelişmiş pazarlara baktığımızda her bin kişiye düşen binek otomobil sayısının, 500’lü adetlerin üzerinde olduğunu gözlemliyoruz. Ülkemizde her bin kişiye düşen binek otomobil sayısı 100-120 adet seviyesinde kalıyor” dedi.
Avantajları neler
TÜRKİYE’de hızla yerleşen operasyonel filo kiralama alışkanlığı şirketlerin filo yönetim yükünün önemli bölümünü üstlenerek, işletmelerin hayatını kolaylaştırıyor. Filo kiralama hizmetini seçenler; servis, vergi, bakım gibi konularla uğraşmak zorunda kalmadığı gibi, onarımı 24 saati aşan, hasar ve arıza durumlarında ikame araç imkanından, filo yönetimi gibi hizmetlerden de faydalanıyor.