OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 25, 2005 00:00
Airbus'ın 2006'dan itibaren kullanıma sunacağı dünyanın en büyük yolcu uçağı A-380'in motorlarının kompresör diskleri, Eskişehir'deki Tusaş Motor Sanayii (TEİ) tarafından üretiliyor. TEİ, şimdiden 153 A-380 motoru için 10 milyon dolarlık sipariş aldı. AIRBUS tarafından testlerine başlanan ve 2006'da yolcu taşımacılığında kullanılması planlanan 555 kişilik dünyanın en büyük yolcu uçağı A-380'in motorunda Türk havacılık sanayiinin de imzası var. A-380'de kullanılacak iki motordan biri olan GP 7200'ün bazı ana parçaları, Türk Uçak Sanayii Anonim Şirketi (Tusaş) bünyesindeki Tusaş Motor Sanayii'nin (TEI) Eskişehir'deki tesislerinde üretiliyor. 440 FARKLI AKSAM: TEİ'nin, 23 farklı uçak motoru için 440 farklı motor aksamı ürettiğini söyleyen TEİ Genel Müdürü Tayfun Mutlu, TEİ'nin uçak motorlarında kullanılan ana parçaların üreticilerinden biri olduğunu söyledi. KOMPRESÖR DİSKİ BİZDEN: Airbus ile de uzun zamandır çalıştıklarını anlatan Mutlu, şöyle konuştu: "Uçak üreticileri, uçaklarında birden fazla marka motor kullanırlar. Airbus da testlerine yeni başladığı A-380'de iki farklı motor kullanıyor. Bunlardan biri Rols Royce tarafından üretilen bir motor. Diğeri ise General Electric ile Pratt&Whitney ortaklığında kurulan Engine Alliance tarafından üretilen GP-7200 adlı motor. Biz, GP-7200'de kullanılan kompresör diskini üretiyoruz."30'A YAKIN TEST MOTORU: Airbus A-380'in GP-7200 motorunun kompresör diski üretiminin, bu motorun test aşamasından itibaren yapıldığını belirten Tayfun Mutlu, "Bugüne kadar Eskişehir'deki tesislerimizde GP-7200'ün 30'a yakın test motoruna parça üretimi gerçekleştirdik" dedi.TEST UÇUŞU BAŞLIYOR: Airbus'un A-380 modelinde Rols Royce motor ile ilgili test uçuşlarına önümüzdeki mart ayında yapmaya başlayacağını belirten Mutlu, şöyle devam etti: "Airbus A-380'in GP-7200 motorlu test uçuşları da Kasım 2005'de başlayacak. 003'ün ortalarından beri, bu motorun üretim aşamasında da biz bu parçaları üretiyorduk. Kasımdaki test uçuşu sonrasında motor, yeterlilik sertifikası alacak. Ve bundan sonra da seri üretime geçilince A-380'lerin bir bölümünde bizim parçasını ürettiğimiz bu motorlar kullanılmaya başlanacak."10 MİLYON DOLARLIK SİPARİŞ: 2004-2007 yılları arasındaki 4 yıllık dönemde A-380'de kullanılacak 153 GP-7200 model motor için şimdiden sipariş aldıklarını belirten Tayfun Mutlu, bu siparişin parasal büyüklüğünün de 9-10 milyon
dolar arasında olduÄŸunu kaydetti. Mutlu, A-380 satışları ile birlikte, aldıkları motor sipariÅŸinin de yükseleceÄŸini belirtti. Airbus'ın 'amiral gemisi'2006'dan itibaren yolcu taşıması planlanan A-380 için Airbus firması, '21'inci yüzyılın amiral gemisi' tanımlamasını yapıyor. 14 bin 800 kilometre menzile sahip olan A-380, 555 yolcu taşıyabiliyor. Airbus, A-380'in operasyon maliyetini de yüzde 20 civarında düşüreceÄŸini iddia ediyor. Ãœretiminin yüzde 83'ünü ihraç ediyor1985'de Türk Uçak Sanayi A.Åž. (TusaÅŸ), Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı, Türk Hava Kurumu ile General Electric ortaklığı ile kurulan TEÄ°, EskiÅŸehir'de 506 bin metrekarelik bir alanda faaliyet gösteriyor. Bu alanın 47 bin metrekaresinden çoÄŸunu fabrika, test cell (bremze), bürolar, misafirhane, sosyal tesisler ve personel lojmanları gibi kapalı alanlar oluÅŸturuyor. 2004 yılında toplam 76 milyon dolarlık satış yapan TEÄ°, bunun 63 milyon dolarını ihracat olarak gerçekleÅŸtirdi. 655 kiÅŸinin çalıştığı ÅŸirketin dünya çapında bir örgütlenmesi de bulunuyor. TEÄ°, ABD'de Cincinnati, Ä°spanya'da Bilbao ve Madrid, Pakistan'da Karaçi, Suudi Arabistan ve Umman'da da tasarim ve teknik temsilcilik ofislerine sahip.F-16 ses hızına TEÄ° ile çıkıyorTEÄ°, sivil hava taşıtlarının yanısıra askeri amaçla kullanılan uçak ve helikopterler için de motor parçaları üretiyor. TEÄ°'nin ürettiÄŸi parçalar arasında F-16 ve F-4 savaÅŸ uçaklarının ses hızına çıkmasını saÄŸlayan 'afterburner' adı verilen alt yakıcı da bulunuyor.Â
button