En büyük sorunumuz ürün gamı

Güncelleme Tarihi:

En büyük sorunumuz ürün gamı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 05, 2008 00:06

Nissan Genel Müdür Yardımcısı İlkim Sancaktaroğlu ile dün başladığımız röportajın ikinci bölümünü aşağıda okuyabilirsiniz.

Haberin Devamı

I. Bölüm: Fiyatlar dibe vurdu, daha ötesi yok

- Türkiye'de kaç modeliniz var?

10 tane. Micra, Note, Qashqai, X Trail, Pathfinder, Murano, Patrol, Navara, Pick-Up ve 350 Z.

- Hangisi en çok satıyor?

Dönemsel olarak değişiyor. Note çok sattığımız bir araç. Navara'da satışlarımız gayet iyi. Qashqai çok satmaya başladık.

Eren GÃœLER YAZIYOR

Qashqai Avrupa'da 2 sene önce çıktığı zaman, 100-120 bin satar diye bekliyorlardı, 2 ay sonra yüzde 80'i satılmıştı... Sonra da ABD'ye ihracat başladı. Hala birçok ülkede almak için sıra var.

- Niye iyi talep gördü?

Hem binek hem arazi aracı (SUV) müşterisine hitap ediyor. Bütün segmentlerin ortasında. C segmentinden, D'den, SUV'dan pick up'tan gelen alıcıları var. Tam merkezde bir araç. Bence halen piyasada rakibi yok. O sınıfta alabileceğiniz en iyi araç.

Haberin Devamı

Ben bir arabanın lansmansız satıldığını çok az gördüm şimdiye kadar. Bu araba için biz hiç tanıtım yapmadık. Gerilla pazarlama... Kendi kendine gidiyor. Zaten lansman yapsak gelecek talebe yanıt veremeyeceğiz... Bütün dünyadan öyle talep geldi ki üretici de bana 'sana şu kadar vereceğim' diyemiyor. Hortum gibi emildi gelen araçlar. 

- Navara nasıl gidiyor?

" Micra'yı yüzde 65-75 bayanlar tercih ediyor. "

Navara da iyi gidiyor. Hem ticari hem de aile aracı. Heybetli, güçlü, SUV donanımına sahip, lüks donamı var. Navara pick up'ın en üstü. Daha iyisi yok. Çok farklı bir profil. Pick up ise daha ticari kulanıma uygun. Mesela madenciler, telemkomcular, daha ağır şartlarda kullananlar pick up'ı tercih ediyor çünkü arazi kabiliyeti çok yüksek bir araç.

- Micra?

Micra'yı hâla iyi satıyoruz. Farklı bir tasarım. 2003'ten beri satıyoruz ama yüzü eskimedi. Yüzde 65-75 bayanlar tercih ediyor.

- Nissan'ın dünyada en çok hangi modeli satılıyor?

Ülkeden ülkeye değişiyor. ABD'de en çok satan ilk 10 araba içerisinde bizim Altima modelimiz var. Hatta oradaki bütün Amerikan arabalarından daha çok satıyor. Japonya'da ufak araçlar çok satıyor, ayrıca büyük vanlar iyi gidiyor. Avrupa'da Navara en çok satılan pick-up. Note ve Quashai de iyi gidiyor.

Haberin Devamı

- Türkiye'deki pazar payınız nedir?

Pazar payımız yüzde 1.4. Ama Türkiye'de yüksek pazar paylı markaların hep ticari araçları var.

/images/100/0x0/55ea8a0ff018fbb8f8869822

- Sizin?

" Avrupa'ya gelen yeni modeller bize de gelecek. "

Bizde 2010 başında gelecek. NV 200 kod isimli araç çok beğenildi ve tüm dünyada satılacak.

- Yeni modeller gelecek mi?

Biz Avrupa'ya bağlıyız. Eskiden Avrupa Nissan'ın en ufak pazarıydı ama Note, Micra ve Quashqai ile Nissan satışlarında önemli bir rol oynamaya başladı. Son dönemde Avrupa'ya yönelik Ar-ge ve model yatırımları çok arttı. Devamlı yeni modeller gelmeye başladı ve biz de bundan nasipleneceğiz. Avrupa'ya gelen bize de gelecek.

Haberin Devamı

- Belirli bir pazar payı hedefiniz var mı?

" Benim hedefim yüzde 2.5-3 arasına ulaşabilmek ama o tamamen modellerle alakalı. "

Bizim hedefimiz öncelikle gamın tamamlanması. Çünkü sorunumuz ürün gamı. Bir ara biz sadece benzinli satıyorduk. Dizel bir ivme yakalattı. Biz şu anda pazarın ufak bir kısmının oyuncusuyuz. Mesela C segmenti bineğin yüzde 35'i ama o segmentte bizim aracımız yok. Dolayısıyla orada bazı çalışmalar var. Benim hedefim yüzde 2.5-3 arasına ulaşabilmek ama o tamamen modellerle alakalı.

- Dünyadaki yeri neresi?

Dünyanın en büyük yedinci üreticisiyiz.

- En kuvvetli olduÄŸunuz pazar neresi?

ABD'de çok kuvvetliyiz.

- Üretim nerede yapılıyor?

Haberin Devamı

Biz bir kısım araçları İspanya'dan, İngiltere'den ve Japonya'dan getirtiyoruz. İspanya ve İngiltere önemli üretim merkezleri. Ayrıca Çin, ABD, Meksika ve  Güney Amerika'da da önemli üretim yerleri var.

- Türkiye'de üretim olacak mı?

" Ne zaman Nissan bir yatırım yapmak istese mutlaka Türkiye'ye gelip bakıyorlar. "

Şu an için kimsenin bir yatırımı yok ama ne zaman Nissan bir yatırım yapmak istese mutlaka Türkiye'ye gelip bakıyorlar, onu söyleyebilirim. Burada diğer ortak olan Renault'un kalitesi ve başarısı ortada. Dolayısıyla Türkiye her yatırım kararı öncesinde incelenen ülkelerden bir tanesi. Ama şu an için bir yatırım kararı yok.

Haberin Devamı

Aslında global ölçekte işlere bakmak lazım. Mesela Hindistan çok yatırım almaya başladı. Niye? Daha önce de söyledim, iç pazar... Önce iç pazarı geliştirip stabil hale sokmak lazım.

Türkiye hem coğrafi konum hem istihdam gücü ve kalitesi hem de üretim kalitesi açısından çok az bulunan bir ülke. Bunu iştahlandırmak lazım, bunu çok iyi satmamız gerekiyor.

- Kriz nedeniyle en çok hangi segmentte daralma oldu?

B segmentinde daralma var. C biraz daralıyor çünkü orada filo da vardı. Ticari araç daralıyor. Ama üst araçta çok fazla daralma yok. Krizler lüks tüketimi çok fazla engellemez.Â

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!