En büyük krizi yaşadık yıkılmadık, ayaktayız

Güncelleme Tarihi:

En büyük krizi yaşadık yıkılmadık, ayaktayız
Oluşturulma Tarihi: Şubat 09, 2002 01:43

2001 yılını tarihinin en ağır krizi ile tamamlayan otomotiv sanayicileri, 2002 yılında da iç pazardan umutsuz. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Ali İhsan İlkbahar, otomotiv sanayiinin tarihinin en büyük krizini yaşamasına rağmen, yıkılmadığını ayakta kaldığını söyledi.

2000 yılı otomotiv sektöründe, ihracat, üretim, satış ve ithalatta tarihi rekorların kırıldığı bir yıl olmuştu. 2001 yılında ise otomotiv sanayii tarihinin en büyük krizini yaşadı. 2002'ye kötü başlayan otomotiv sektörü, ocak ayında yeni bir rekora daha imza attı. 2002 Ocak otomotiv tarihinin en düşük otomobilin satıldığı ay olarak tarihe geçti. Ocak 2002'de 591 adet otomobil, 1213 adet hafif ticari araç olmak üzere 1783 adet motorlu araç satıldı.

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Ali İhsan İlkbahar, otomotiv sanayiinin tarihinin en büyük krizini yaşamasına rağmen, yıkılmadığını ayakta kaldığını söyledi. OSD'nin 28'inci Genel Kurulu'nda konuşan İlkbahar, krizin etkilerinin devam edeceğini, 2002 yılı sonunda ticari vasıtalarda yüzde 20 büyüme, otomobilde ise halkın alım gücünün düşmesi nedeniyle bir büyüme beklemediklerinin altını çizdi.

Şubat ayının ilk haftasında da pazarda bir canlılık beklemediklerini belirten İlkbahar, mart sonuna kadar bu gidişatın değişmeyeyeceğini, pazarın 1997 seviyelerinde gerçekleşeceğini tahmin ettiklerini belirtti.

İhracatla ayakta kalan otomotiv sektörünün 2002 yılı sonunda da 500 bin adet ihracata ulaşacağını tahmini yaptıklarını belirten İlkbahar, bu rakamın bugüne kadar gerçekleştirilen en büyük üretimden daha fazla olacağının söyledi. İlkbahar, ‘‘Senelerce büyümesi sınırlandırılan iç pazardan ümidini kesen otomotiv sanayi, ihracatı tek kurtuluş yolu olarak seçmek zorundadır. Ancak yerli üretici-ihracatçıların iç pazara olan üretimi büyütülmezse, bu yüksek seviyedeki ihracatın sürekliliği mümkün değildir’’ dedi. İlkbahar, bunun için hükümet ile sektör arasında zaman kaybetmeden ciddi bir işbirliği ve planlamanın yapılmasının şart olduğunu kaydetti.

OSD'nin Genel Kurulu'nda sunulan rapora göre, Türk otomotiv sanayii 2002 yılında 5 milyar dolarlık bir ihracat hedefliyor. Otomotiv ihracatı Türkiye ihracat sıralamasında 1998'de 7'inci sırada iken, 1999 yılında 5, 2000'de 4 ve 2001 yılında 3'üncü sıraya çıktı. 2002 yılındaki hedef ise 2'incilik. Otomotiv sanayii 2003 yılında ihracattan 6 milyar dolar, 2005 yılında ise 7.5 milyar dolar gelir hedefliyor. OSD'nin verilerine göre, 2002 Ocak ayında 11 bin 936 adet otomobil ve hafif ticari araç ihraç edildi. Tofaş 2 bin 594 adet otomobil ve 2 bin 794 adet hafif ticari araç olmak üzere 5 bin 388 adet, Oyak Renault ise 5 bin 729 adet otomobil ihracat gerçekleştirildi.

OSD'ye göre otomotiv nasıl kurtulur?

Aşırı yüksek olan Taşıt Alım Vergileri azaltılsın

Son derece düşük olan Yıllık Motorlu Taşıt Vergileri artırılabilir.

Taşıt Alım Vergileri basitleştirilsin.

Ticari vasıtalarda kullanma süresiyle orantılı amortisman uygulanmalı.

Hurdaya ayrılan araçlar için yeni alıma vergi avantajı gelsin.

İthalat tamamen başıboş bırakılmasın. AB'nin prosedürleri uygulansın.

AR-GE teşvikleri daha etkin hale getirilsin.

Yalnız iç pazara yönelik yeni yatırımlar kesinlikle teşvik edilmesin.

Toskay: Otoda vergiyi indiremeyiz

Devlet Bakanı Tunca Toskay, otomotiv sektörünün vergilerin indirilmesi konusundaki talebini haklı bulduğunu ancak bunun gerçekleşmesinin çok zor olduğunu söyledi. Toskay, OSD'nin Genel Kurulu'nda şöyle konuştu: ‘‘Şu anda IMF ile bir program yürütüyoruz. Temel hedefimiz borç stokunu azaltıp faizleri aşağı çekmek. Bunu gerçekleştirmek için de vergi gelirlerinin artırılması lazım. Ancak Ankara bu nedenle vergi gelirlerinden indirim yapılmasına yanaşmıyor. Bunu yaparsak emsal olur.’

Vergi geliri 300 milyon dolardan 5 milyona indi

Otomotiv Sanayii Derneği'nin Genel Kurulu'nda sunulan rapora göre otomotiv sanayiinin yaşadığı kriz vergi gelirlerini de olumsuz etkiledi. Devlet otomotiv ürünleri satışından 2000 yılında ayda ortalama 300 milyon dolar gelir elde ederken, 2001 yılında aylık gelir 60 milyon dolara düştü. Otomotiv tarihine son yılların en düşük satışın yapıldığı ay olarak geçen Ocak 2002'de ise vergi geliri 5 milyon doları zor yakaladı.

Sanayi üretimi 2001'de yüzde 8.9 küçüldü

Toplam sanayi üretimi 2001 yılı Aralık ayında, önceki yılın aynı ayına göre yüzde 9.4 azaldı. Devlet İstatistik Enstitüsü'nün (DİE), ‘‘Aylık Sanayi Üretim Endeksi’’ sonuçları açıklandı. Buna göre toplam sanayide 2001 yılı Aralık ayında yaşanan üretim azalması, alt sektörlerde de kendini gösterdi. Geçen yılın Aralık ayında, madencilik sektöründeki üretim yüzde 7.2 düşüş gösterirken, azalma imalat sanayinde yüzde 10.9 olarak gerçekleşti. Elektrik, gaz ve su sektöründe ise yüzde 2.1 oranında artış yaşandı. Geçen yılın toplamı, önceki yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında ise üretim, toplam sanayi sektöründe yüzde 8.9, madencilik sektöründe yüzde 7.9, imalat sanayi sektöründe yüzde 9.9, elektrik gaz ve su sektöründe de yüzde 1.5 oranında geriledi. 2000 Aralık ayında toplam sanayi üretimi yüzde 4.1 oranında gerilemişti. Aynı yıl sektörler bazında üretim madencilik sektöründe yüzde 7.2,imalat sanayinde yüzde 10 azalırken, elektrik, gaz ve su sektöründe üretim binde 2 artış kaydetmişti.

İlkbahar yine başkan

28. OSD Genel Kurulu'nda Ali İhsan İlkbahar yine başkan seçildi. 1989 Nisan ayından beri OSD Başkanı olan İlkbahar'ın karşısına ilk kez bu yıl bir aday çıktı. Kıraça Grubu'ndan Macit Akman, İlkbahar'a karşı girdiği başkanlık yarışını kaybetti.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!