Güncelleme Tarihi:
KAYSERİLİ Oğuz ve Uğur Vanlı kardeşlerin 2000 yılında İlker Koç’u da ortak alarak kurdukları Balonevi, bu yılı 10 milyon dolar ciroyla kapatacak. Şu anda yılda 70 milyon adet balon üretim kapasitesine sahip olan ve ‘tam kapasite’ çalışan Tuzla’daki fabrikada önümüzdeki yıl kapasite iki katına çıkarılacak. Geçen yıl The European Balloon Council’in yönetim kuruluna da seçilen Balonevi Genel Müdürü Oğuz Vanlı, önümüzdeki yıl ortasından itibaren Türkiye’de de Avrupa balon standartlarının uygulanacağını belirtiyor ve şöyle anlatıyor girişimcilik öyküsünü:
REKLAMCI AĞABEYİN CESARETİ
- Bu sektörde ailemizden gelen bir işimiz yoktu. Babamız devlet memuruydu. Kayseri’de tarım il müdürlüğünden emekli olmuştu. İki kardeşiz. Ben ODTÜ Metalurji Mühendisliği’ni okudum. Ağabeyim Uğur Bey Boğaziçi İşletme mezunu. Kendisi reklam sektöründe çalışıyordu, sonra şirketini kurdu. Bu balon işinin başlaması da onun sayesinde oldu. Ben 11 yıl çeşitli şirketlerde üretimle ilgili bölümlerde çalıştım. Uğur Bey 2000 yılında bedelli askerliğe gidince, onun ofisinde zaman geçirdim ve baktım ki aslında desteğe ihtiyacı var. ‘Gel beraber çalışalım’ dedi. 11 yıllık profesyonel iş hayatına veda ettim ve birlikte çalışmaya başladık. Büyük ajansların zaman bulup yapamadığı, çizgi altı, satışa yönelik işleri yapıyordu. Fritolay, 100 gramlık ürünlerin üzerine Çitos balonları koymak istedi. Baskı da renkli olmalıydı. Türkiye’de balon kalitesinin çok kötü, balona renkli baskının da hiç olmadığını gördük. Bir ‘balon baskı makinesi’ almak gerekiyordu. İtiraz ettim ama ağabeyim bastırdı ve 150 bin dolara makineyi aldık.
Reklam müşterisi büyüttü
- Türkiye’deki balona ilk dört renk sergiraf baskı yapan makineyi 2001’de biz almış olduk. Ben, Uğur Bey ve İlker Koç ortak olduk. İlker Bey’in matbaacılık bilgisi, benim kühendislik ve işletme bilgim, ağabeyiminde tasarım ve reklamdaki müşteri network’ü iyi bir ortaklık çıkardı. Türkiye’de daha önce birçok büyük marka balonla ilgili sıkıntı yaşamış. Turkcell’den Abdi İbrahim’e kadar çok büyük şirketler müşterimiz oldu. Reklam müşterisiyle büyüdük. Kapasiteyi artırmak için yeni baskı makinesini de kendimiz projelendirip TÜBİTAK desteği ile ürettik.
PERAKENDE VE MAĞAZACILIK
- Uğur Bey’in reklam ajansı portföyüylü hızla ilerledik. Disney lisanslı balonlar üretmek için lisans aldık. Şu anda 12 lisanslı karakterimiz var. Şu anda en iyi ciroyu Türk karakteri Pepe’den yapıyoruz. Kendi mağaza konseptimizi de oluşturduk. ‘Balon ve Parti’ konseptli 11 Balonevi mağazası var. 2013’te 20 adet olacak.
Balon makinesi ürettik
BALONEVİ Genel Müdürü Oğuz Vanlı “Balon baskı makinasını kendimiz ürettikten sonra balon üretimini de yapmak istedik. Bunun için yurt dışından 3 milyon dolarlık maliyet çıkardılar. Biz yine bir proje yaptık ve TÜBİTAK’ın yüzde 40 desteğini alarak 1 milyon dolara ilk yerli ‘suyla açmalı tam otomatik balon üretim makinesi’ni makinasını yaptık. Kendi fabrikamızda üretime aldık. 2011’de ciromuz 8 milyon TL’ydi. Bu yıl 10 milyon dolara gidiyoruz. Şu anda Baloevi’nde 92 kişi çalışıyor. İhracatımız ciromuzun yüzde 8’ine ulaştı” diyor.
Standart dışı balon çocuğu hasta eder
BALONEVİ Genel Müdürü Oğuz Vanlı, Tuzla Organize Deri Sanayi Bölgesi’ndeki fabrikada AB standartlarında balon ürettiklerini belirtiyor ve şu bilgileri aktarıyor: “Avrupa standartlarının Türkiye’de uygulanması için de çaba harcıyoruz. Çünkü içinde protein olan bir ürün iyi rafine edilmezse ‘protein alerjisine’ yol açar. Çocuklar balonu ağzına alıyor ve bu balon standart dışıysa çocuk hasta olabilir. Sağlık Bakanlığı bu konuda çok titiz. 2013 temmuz ayından itibaren Türkiye’de de balonda Avrup astandartları uygulanacak ve denetimler başlayacak.”
DİĞER E-KOBİ HABERLERİ
Çinlilerle Hadımköy’e fabrika
ZÜCCACİYE sektöründe 52 yıllık deneyime sahip İlkadım, geçtiğimiz günlerde Jumbo’nun 15 yıllık Türkiye distribütörü olurken, Çinlilerle de elektrikli ev aletleri konusunda Hadımköy’de fabrika yatırımını bitirmek üzere. İlkadım Grup Başkanı Mehmet Şah Yağmur, “Çin elektrikli ev aletleri üreticisi Donlim ile ortaklık neticesinde, Nisan 2013’te fabrikamızı açıyoruz. 1.100 kişilik istihdam sağlanacak” dedi. Yağmur Jumba işbirliği içinde, “Jumbo’nun ürettiği tüm ürünlerin satışını biz gerçekleştireceğiz” dedi. Jumbo Yönetim Kurulu Başkanı Minas Çolak da, Türkiye’nin tüm noktalarına erişmek için İlkadım ile anlaştıklarını belirtti.
İdemama D-Smart işbirliği
KÜÇÜK ve Orta Boş işletmelere (KOBİ) yönelik ‘tasarım hizmeti’ ile dikkat çeken İdemama.com, demama.com ve Türkiye’nin dijital platform D-Smart ortak proje geliştirdi. KOBİ’lere film dahil 5 bin TL’den başlayan bütçelerle ulusal ve yerel kanallarda reklam yayınlama imkanı sunulacak. İdemama.com Yönetim Kurulu Başkanı Rahşan Tan, KOBİ’ler için de reklam ve iletişimin zorunluluk olduğunu vurguladı. Tan, “Ulaşılabilir fiyatlardan ulusal ve yerel TV’lerde reklam imkânı sunacağız” dedi. D-Smart Proje ve Strateji Geliştirme Müdürü Goncagül İçel de D-Smart’ın KOBİ dostu olduğunu belirterek, “Türkiye’de en fazla tüketilen mecra televizyon. KOBİ’ler yeterli bütçesi olmadığından doğru kanallara ulaşamıyor. Biz bu noktada devreye gireceğiz” diye konuştu.
İzmir Boatshow başlıyor
İZFAŞ Genel Müdür Vekili Mehmet Şakir Örs, 21-25 Kasım 2012’de düzenlenecek BOATSHOW İZMİR-Tekne, Yat ve Denizcilik Fuarı’na 150 firmanın katılacağını bildirdi. Örs, fuarda, tekne, yat ve ekipmanları, motor ve güç sistemleri, su sporları ve ekipmanları, balıkçılık ve dalış malzemelerinin sergileneceği belirtti.