Güncelleme Tarihi:
“DÜNYADA karayolu taşımacılığının bir numarası Türkiye. Uluslararası karayolu taşımacılığında kamyonların gümrüklerden geçebilmesini sağlayan ve International Road Transport Union (IRU) tarafından düzenlenen ‘TIR’ belgelerinin yüzde 35’i Türk kamyonları için düzenleniyor. Bu alanda işlerini en profesyonel yapanlar Türk firmaları. Çok kaliteli iş yapıyorlar. Bütün dünyada karayolu taşımacılığı endüstrisini gözlemledim. Profesyonelik ve kalitesiyle Türkiye beni çok fazla etkiledi. Türkler bütün dünyadaki taşımacılık sektörünü domine ediyor. Bu yüzden Avrupa ülkeleri de dahil birçok ülke Türk kamyonlarına ve taşımacılarına kotalar uyguluyor, engeller çıkarıyor.” Bu sözler International Road Transport Union (IRU) Genel Sekreteri Umberto de Pretto’ya ait.
TÜRKLER AĞIRLIK KAZANDI
İstanbul’da düzenlenen Uluslararasi Karayollari Federasyonu (IRF) kongresinde ‘Yılın Profesyoneli’ ödülünü kazanan IRU Genel Sekreteri Umberto de Pretto, ödülünü almak için geldiği İstanbul’da Hürriyet’e açıklamalarda bulundu. Karayolu taşımacılığında Türkiye’nin karşılaştığı zorlukların aslında yasalara aykırı olduğunu ifade eden Pretto, “Bu kotalar ticaret üzerinde çok büyük engel oluşturuyor. Maalesef pek çok ülkede Türk mallarının ticareti konusunda engeller çıkarılıyor. Korumacı politikalardan kaynaklı endişelerle Türkiye’ye kota uygulanıyor. Dünya Ticaret Örgütü’nün ticari malların serbest geçişiyle ilgili kararlarına rağmen bazı ülkeler yine de sorun çıkarıyor. Türkler ticarette de çok ciddi ağırlık kazandıkları için pekçok ülke sınırlama getirmeye çalışıyor. Bazen izinler veya vizeleri geciktiriyorlar” dedi.
SADECE UYARABİLİYORUZ
‘Ülkelerin Türkiye’ye haksız kota uygulamasına engel koyulup koyulamayacağını’ sorduğumuz Umberto de Pretto, “Aslında yasalar gereği uluslararası ticaretin serbest olması için taşımacılık yapanlara bu tip kotalar ya da engeller uygulanmamalı. Türkiye’deki kurumlar ve yetkililer de itirazlarını yapıyorlar. Biz de sorunlu olan iki ülkeyi, çok taraflı platformlarda bir araya getiriyoruz. Sorunun çözülmesi için ortam oluşturuyoruz. Burada uluslararası ticaretin de önü kesilmiş oluyor. Bizim tek yapabildiğimiz ülkeleri uyarmak oluyor” ifadelerini kullandı.
TÜRKİYE SEKTÖRÜ DOMİNE EDİYOR
TÜRKİYE’nin bu engellerden dolayı ihracat yapabilmek için taşımacılık hizmeti almak zorunda kaldığını söylediğimiz Umberto de Pretto, “Korumacılığın çirkin yüzü bu işte. Türkiye’deki taşımacılık sektörü ve ihracat kadar başarılı ki pek çok ülke Türkiye’nin sektörü domine etmesini engellemek istiyor. Bizim düşüncemize göre kim daha başarılıysa onların iş hayatına devam etmesi. Korumacılıkla serbest rekabetin önüne geçiyorlar” diye konuştu.
‘TIR’ ASLINDA BELGENİN ADI
DÜNYANIN birçok ülkesinde uluslararası taşımacılıkta kullanılan büyük kamyonların TIR olarak adlandırıldığını ifade eden Umberto de Pretto, “TIR aslında kamyonların transit geçişlerde kullanması için düzenlenen belgenin adı. Fransızca ‘Uluslararası Karayolu Taşımacılığı’nın kısaltılması. ‘TIR sistemi’ IRU’nun icadı ve 1949 yılında uygulanmaya başladı. BM tarafından belge olarak onaylandı. Hem gümrüklerde gümrük vergilerini toplamayı kolaylaştırıyor hem de taşımacılarını mallarını sigortalayan bir sistem. IRU’da TIR sistemini uygulamak ve benimsetmek için kurulmuş bir yapı. Örneğin İstanbul’dan bir mal Cenevre’ye gönderilmek isteniyor. Mal İstanbul’da kamyona yükleniyor. Müfettişlerin onayı ile mühürleniyor. Cenevre’deki en son noktasına kadar hiç açılmıyor. Bizim kuruluşumuz da TIR belgesi verek malın ve gümrük vergilerinin alınmasına güvence veriyor. Bu belge ile Uluslararası Karayolu taşımacılığı yapabilir izni vermiş oluyoruz” dedi. İstanbul’daki Uluslararası Karayolları Federasyonu kongresinde tarihi İpekyolunda ticaretin canlandırmak için atılacak adımlar konuşuldu.