Emeklemeden mezara girdi

Güncelleme Tarihi:

Emeklemeden mezara girdi
Oluşturulma Tarihi: Nisan 29, 2013 00:00

GEÇTİĞİMİZ hafta Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) Başekonomisti ve dünyanın enerji konusunda en etkin isimlerinden biri olan Fatih Birol’la Hürriyet’e gerçekleştirdiği ziyaret sırasında tanışma fırsatı buldum.

Haberin Devamı

Yaklaşık 30 yıldır yurtdışında yaşayan Birol, enerji konusunda bugün tüm dünya devlerin danıştığı bir kişi. Öngörüleri ve saptamaları bugüne kadar tek tek gerçekleşen Birol, petrol fiyatları, yeni rezervler ve alternatif enerjiler konusunda ne dediyse aynen gerçekleşmiş bir uzman.

2020 HEDEFİ YÜZDE 0.1

Enerji muhabirimiz Merve Erdil’le birlikte Fatih Birol’la uzun uzun konuşma fırsatımız oldu. Fatih Birol’un enerji alanında söylediği çok önemli açıklamaları yarın Merve’nin kaleminde okuyacaksınız. Ben ise otomotiv konusunda söylediği bazı detaylara dayanamayıp bugünden yazmak istedim. Çünkü çok çarpıcı tespitleri var. Birol, elektrikli otoların büyük bir beklentiyle ortaya çıktığını ama ne yazık ki pek şansının olmadığını belirterek, “Son 2 yılda rakamlar zaten bunu açıkça ortaya koyuyor. Bugün IEA’nın 2020 raporuna göre en iyi koşulda bile dünya otomobil satışlarının sadece yüzde 0.1’i elektrikli ve hibrid araçlardan oluşacak. Bu konuda Amerika’da sağlayan teşviklere rağmen, bu tip araçlara olan talep belli bir sınırda kaldı” yorumunu yapıyor. Bunun gerekçesini petrol rezervlerindaki artışa bağlayan Birol şöyle konuşuyor: “Hem Amerika’da yeni petrol rezervleri bulundu hem de dünyanın bir çok ülkesinde yeni rezervler ortaya çıktı. Yani bu şartlarda bile şu an dünyaya 60-70 yıl yetecek petrol rezervi var. Kaldı ki, rezerv olarak dünyanın hiç bir sıkıntısı yok. Yeni rezervlere bağlı olarak fiyatlarda belli bir seviyede kalınca otomotiv devleri, rotayı konvensiyonel yakıtlara çevirdi.”

Haberin Devamı

ELEKTRİK TRENDİ BİTTİ

Birol’un söyledikleri çok net. Bir dönem ‘petrol bitecek, çevresel baskı artacak’ diye otomotiv devleri rotayı altarnatif enerjili araçlara çevirdi. Hibrit araçlardan yüzde 100 elektrikli araçlara kadar bir çok konsept ve seri üretim araç ortaya çıktı. Fuarlar bu modellerle doldu taştı. Ama son 2 yıldır bu trend biranda kesildi. Çünkü bu alana büyük para yatıranlar düşük talep karşısında büyük zararlar etti. Sadece elektrikli araç üretmek için kurulan firmalar battı. Durum böyle olunca son 2 yıldır konvensiyonel araçlara yönelik iyileştirmeler artırıldı. Yani dizel ve benzinli motorlar daha çevreci ve ekonomik hale getirilmeye başlandı. Motorlar küçülürken beygir gücü arttı, yakıt tüketimi azaldı. Emisyon oranları azaldı. Böyle olunca elektrikli oto daha emeklemeden, adeta mezara gömüldü.

 

 

 

 

 

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!