Elektronik sektörünün ihracatı yüzde 17 arttı

Güncelleme Tarihi:

Elektronik sektörünün ihracatı yüzde 17 arttı
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 21, 2001 00:00

Ä°stanbul Sanayi Odası (Ä°SO) Yönetim Kurulu Ãœyesi Uran TiryakioÄŸlu, Türkiye'nin içinde bulunduÄŸu zorlu günlerde elektronik sektörünün geçen yıldan bu yana ihracatını yüzde 17 oranında artırmasının iyi bir haber olduÄŸunu söyledi.Ä°SO'nun ''Elektronik ve Telekomünikasyon Sektörü Raporu''nu açıklayan TiryakioÄŸlu, elektronik sektörünün Türkiye'de 1. ligde yer alması gereken bir sektör olduÄŸunu söyledi. Türkiye'de sektörün bugün itibariyle üretiminin 3 milyar dolar olduÄŸunu, bunun yarısının da ihraç edildiÄŸini belirten TiryakioÄŸlu, ''Sektörün ihracatı geçen yıldan bu yana yüzde 17 arttı. Zorlu günlerde bu iyi bir haber'' dedi. Elektronik sanayinin ülke imalatının yüzde 6.8'ini oluÅŸturduÄŸuna da dikkat çeken TiryakioÄŸlu, sektörün 1945 yılında günde 15 radyo üreten konumdayken, bugün günde 35 bin televizyon üretir duruma geldiÄŸini, bunun 30 bininden fazlasının da ihraç edildiÄŸini kaydetti. TiryakioÄŸlu, raporun amacının elektronik sektöründe altyapı geliÅŸtirerek, katma deÄŸer yaratarak, büyümeyi gerçekleÅŸtirerek ihracat artışı, istihdam ve toplumsal hayat standartlarının yükseltilmesini saÄŸlamak olduÄŸunu ifade ederek, ileriye dönük sektör stratejileri ve politikalarının yer aldığı raporda, hedeflere ulaÅŸabilmek için uygulama planı yapıldığını anlattı. TiryakioÄŸlu, uygulama planının gerçekleÅŸmesi halinde sektörün ihracatının yüzde 25-30 oranında artmasının da mümkün olacağını belirtti. TEHDÄ°TLER Uran TiryakioÄŸlu'nun sunduÄŸu rapora göre, elektronik sanayindeki tehditler UzakdoÄŸu'dan ithalat, TV sanayinde anti-damping, globalleÅŸme/dev ÅŸirketler/rekabet, kurumsal altyapı, sektörde komponent ve Türk Telekom'un özelleÅŸtirilmesi olarak sıralanıyor. Sektörün güçlü yönlerini ise birim üretim maliyetleri, Türk yayıncılık sektör dinamiÄŸi, Türkiye'nin coÄŸrafi konumu, esneklik, insan kaynakları oluÅŸturuyor. ''AB, OrtadoÄŸu ve Asya pazarları bize açık'' diyen TiryakioÄŸlu, sektördeki diÄŸer fırsatları ise ÅŸu ÅŸekilde sıraladı: ''Orta Asya cumhuriyetlerinde liberalleÅŸmeden doÄŸacak katma deÄŸerli servis saÄŸlayıcılığı projeleri var. AB'de özellikle Almanya'da yazılım açığı, bunlar bize açık. Boyut büyümesi ÅŸansı var. İç gereksinimler çok fazla. Global elektronik sektörünün hızla büyümesi güney komÅŸular ile takas iÅŸlemleri imkanları var.'' Sektörün üretiminin yarısını ihraç ettiÄŸini, büyümenin her zaman olduÄŸunu, Türkiye'de Ar-Ge harcamalarının yüzde 60'ını tek başına sektörün yürüttüğünü, bütün bunların Türk elektronik sektörünün yetenekleri olduÄŸunu ifade eden TiryakioÄŸlu, karar ve eylem gücüne sahip, siyasi olmayan kurullar oluÅŸturarak sektördeki hedef ve stratejileri uygulamak istediklerini söyledi. UYGULAMA PLANI TiryakioÄŸlu, sunduÄŸu rapordaki uygulama planına iliÅŸkin ÅŸunları söyledi: ''Sektörün ürünlerinin ihracatının artırılması amacıyla Dahilde Ä°ÅŸleme Ä°zin Belgesi kapatma iÅŸlemlerinin çok deÄŸiÅŸken yapı ve esnekliÄŸe kavuÅŸturulması lazım. Elektronik sektörü ile ilgili komponentlerin ithalinde ve mamüllerin ihracında pratik uygulamalar ile zaman kaybı önlenmeli, bürokrasi azaltılmalıdır. Her ithalatta TSE'ye mal gönderip onay bekleme süresi ve diÄŸer olumsuzluklar önlenmelidir. Gümrük Müdürlüğü'nde iÅŸlemlerin hızlı yürütülmesi için Elektronik Veri Aktarım baÅŸlantısının ÅŸirketlere de baÄŸlanması olumlu olacaktır. Bu amaçla gümrüklerden sorumlu Devlet Bakanlığı'nın bilgisayar ÅŸirketleri ile birlikte çalışmalara baÅŸlaması gerekmektedir. Ãœretim sırasında ithal edilmiÅŸ elektronik modül ve komponentlerden bozuk çıkanlar ilgili ülkelere pratik olarak kolayca geri gönderilememektedir. Mahrece iade formalitelerinin basitleÅŸtirilmesi gerekir. Ar-ge teÅŸvikleri basitleÅŸtirilmeli ve Ar-Ge desteklerinde projelere avans ödemesi yapılmalı, ayrıca ödemeler TEFE'ye referanslanmalıdır. Risk sermayesinde mevcut mevzuat ve kriterler, risk olmayan projelere kredi verildiÄŸinden iÅŸleyememektedir. Risk sermayesinin mevzuatı, proje deÄŸerlerinde riski göze alabilen durumda yeniden düzenlenmelidir. Ä°ÅŸ odaklı risk sermayesi uygulamaları yanında teknoloji odaklı risk vakıfları oluÅŸturulmalıdır. Bu vakıflar iç kaynak ve teknolojik fikir sahiplerini üniversite ve TÃœBÄ°TAK danışmanlığında sermaye bağışı bazında birleÅŸtirmelidir. KDV Elektronik sektörünün ürettiÄŸi lüks olmayan tüm ürün, araç ve hizmetlerde KDV oranlarının Avrupa BirliÄŸi'ndeki gibi nominal deÄŸerlere düşürülerek cihazların kullanımının artırılması saÄŸlanmalıdır. Televizyon ve benzeri ürünlerde satış fiyatının yüzde 10'u olan TRT bandrolü kaldırılmalı, bilgisayar, monitör üreticileri ile Milli EÄŸitim Bakanlığı ihalelerinin oluÅŸturulmasında gereksinimi tam karşılayacak daha iyi cihazlar ve daha iyi servis konularında baÅŸtan iÅŸbirliÄŸi yapılmasını ve bilgisayar kullanımının yaygınlaÅŸtırılmasını saÄŸlamak üzere ortak temas ve toplantılar düzenlenmelidir.'' Ä°NTERNET HIZININ ARTIRILMASI UlaÅŸtırma Bakanlığı ve Türk Telekom'a baÅŸvurarak kademeli biçimde internet hızını artıracak, büyük ÅŸehirlerden baÅŸlayarak ilgili yatırımların artırılması gerektiÄŸine iÅŸaret edilen raporda, ayrıca kablo operatörleri ile yaptıkları sözleÅŸmelerdeki internet servis saÄŸlayıcılarının (ISS), bu alandaki tekel durumu kaldırılarak, TTNet'den farklı rekabetçi herhangi bir veya birkaç ISS olarak deÄŸiÅŸtirilmesi isteniyor. Ãœniversite mezunlarına bilgi aÄŸları, donanım ve yazılım konularında 2 seviyeli eÄŸitim programı açılması istenen raporda, üniversiteler bünyesinde info/communication bölümü açılarak bilgi teknolojilerine tam uygun insan gücünün hazırlanması gerektiÄŸine iÅŸaret ediliyor. HAKSIZ REKABETÄ°N ÖNLENMESÄ° Sanayi Sicil Belgesi olmayan kuruluÅŸların kullanma kılavuzsuz, garanti belgesiz ve yaygın servis olmadan bilgisayar toplanması ve satılması ile doÄŸan haksız rekabetin engellenmesi amacıyla Tüketicinin Korunması Kanunu'nun 25. ve 26. maddeleri gereÄŸinin uygulanmasının saÄŸlanması istenen raporda, bilgi ve iletiÅŸim teknolojilerinin oluÅŸturulması, izlenmesi ve etkin bir ÅŸekilde uygulanmasına yönelik olarak Avrupa BirliÄŸi ile uyumlu ortak yasalar çıkarılması talep ediliyor. Telekom kurumunun özerk, yetkili, bağımsız bir yapıda olmasının yanı sıra, düzenleyici, kural koyucu ve standartları geliÅŸtirici iÅŸlevlere sahip olması yönünde faaliyetler yürütülmesi gereÄŸine iÅŸaretedilen raporda, Telekomünikasyon Kurumu Yönetim Kurulu'nda özel sektörün temsil ağırlığının en az yüzde 50 olması gerektiÄŸi savunuluyor. "SEKTÖR GELECEÄžE UMUTLA BAKIYOR" Türk elektronik sanayinin, dünya ölçeÄŸinde yapı açısından bakıldığında her ne kadar istenilen boyutlarda olmadığı gözlense de elektronik sanayi sektörünün dinamizmi ve potansiyeli açısından geleceÄŸe umutla baktığına iÅŸaret ediliyor. Türkiye elektronik sektörünün genel olarak bilgi paylaşımı, tasarım, ar-ge, insan kaynaklarının yetiÅŸtirilmesi, yönlendirilmesi, yasal altyapının yeterliliÄŸi ve kurumsallaÅŸma açısından ciddi darboÄŸazla karşı karşıya olduÄŸu savunuluyor. Bilgi toplumuna geçiÅŸin bir devlet politikası olması gerektiÄŸi ifade edilen Raporun özelleÅŸtirme politikaları bölümünde, Türk Telekom'un Türkiye'nin stratejik çıkarları da göz önüne alınarak 2001 yılı içinde hızla özelleÅŸtirilmesi, ayrıca 2003 yılının sonunda telekomünikasyon sektörünün ideal liberal pazar yapısına nasıl geçilmesi gerektiÄŸinin makro planının, düzenleyici kurum olan Telekomünikasyon kurumu tarafından 2002 yılının sonuna kadar hazırlanıp, 2003 yılının içinde kurum ile sektörün ortak çalışmalar yaparak sektörü liberal pazara hazırlamaları gerektiÄŸi kaydediliyor. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!