Güncelleme Tarihi:
Otomotiv sektöründeki elektrikli dönüşüm yalnızca binek otomobillerle sınırlı kalmıyor, kamyonlar da bu dönüşüme hızla ayak uyduruyor. Renault, Nicola, Scania, Volvo, Toyota, Tesla gibi birçok marka elektrikli kamyon pazarına yönelik çalışmalarını sürdürüyor. Bazı markalar 2020 itibarıyla elektrikli kamyonlarını ABD ve Avrupa’da satışa sunarken, Türkiye’nin de elektrikli kamyonlardaki yol haritası netleşmeye başladı.
Alman üretici Mercedes-Benz, 2021’in son çeyreğinde seri üretimine başladığı ilk elektrikli kamyonu eActros’u, 2023 yılında Türkiye’de satışa sunmaya hazırlanıyor. Üstelik, eActros’un başlangıç aküsü ve kabloları ile düşük gerilim güç dağıtma üniteleri gibi sistemlerin sorumluluğunu Türk mühendisler üstleniyor. Başlangıçta 5 adet gibi sınırlı sayıda gelmesi beklenen eActros’lar için şimdiden Türkiye’deki birçok şirket sıraya girmiş bile.
400 KM MENZİL
Marka, geçtiğimiz hafta Almanya’da düzenlenen etkinlikle eActros’u ve uzun mesafeli amiral gemisi Actros L’yi dünya basınına ilk kez test ettirdi. Türkiye’den Hürriyet gazetesinin davet edildiği test sürüşünde, elektrikli kamyonları yakından inceleme fırsatı bulduk. Dışardan bakıldığında içten yanmalı motora sahip kamyonlardan pek farkı olmayan eActros’un hissettirdikleri ise çok farklı. Gücünü her biri 112 kilowatt saat (kWh) kurulu, 97 kWh kullanılabilir kapasite sunan batarya paketlerinden alan eActros, tercih edilen batarya paketine göre 400 km’ye kadar menzil sunabiliyor. Modelin, üç batarya paketine sahip eActros 300 ve dört batarya paketine sahip versiyonu eActros 400 olmak üzere iki farklı versiyonu bulunuyor. 160 kWh’a kadar hızlı şarjı destekleyen model, bir saatten biraz uzun sürede yüzde 20’den yüzde 80 doluluğa ulaşıyor. Kamyon, römork ile birlikte toplam 40 tonluk bir yükü kaldırabiliyor.
NASIL KULLANILIYOR
Elektrikli kamyonda tıpkı yeni nesil otomobillerde olduğu gibi ne bir kontak anahtarı ne de bir vites topuzu veya mekanik el freni bulunuyor. 16 tonun üzerindeki kamyonu hareket ettirmek için ‘Start&Stop’ tuşuna basıp, sinyal kolu tipi vitesi ‘D’ (sürüş) moduna almak yetiyor. Kamyon hareket ettiğinde duyulan sesler yalnızca kompresör uğultusu, lastiklerin dönmesi ve hızlanırken çıkan rüzgâr oluyor. Vites geçişlerinde kesinti hissedilmiyor. Ağır ticari araçlarda alışık olduğumuz devasa aynalar yerine ise kameralar var.
Mercedes-Benz’in ‘MirrorCam’ adını verdiği kamera sisteminin ikinci nesli, aynaların göremeyeceği pek çok ayrıntıyı sürücünün solunda ve sağında yer alan ekranlara yansıtıyor. Sesli uyarı sistemi, dönüş asistanı, aktif fren asistanı gibi birçok teknoloji ise kamyon kullanmayı adeta bir otomobil kullanmak kadar kolaylaştırıyor.
İŞTE TÜRKİYE’DE KULLANACAK SEKTÖRLER
Etkinlik sonrası bilgi aldığımız Mercedes-Benz Türk Kamyon ve Pazarlama ve Satış Direktörü Alper Kurt, eActros’u 2023’ün son çeyreğinde Türkiye pazarına sunacaklarını söyledi. eActros’un şehiriçi operasyonlar için daha uygun olduğunu hatırlatan Kurt, “eActros’u Türkiye’de kullanacak ilk sektörler katı atık toplama, çöp kamyonları, şehir içi dağıtım, posta dağıtım, havaalanları yer işletmeleri gibi sektörler olacak” dedi.
Türkiye’ye öncelikle 5 adet elektrikli kamyon getirmeyi planladıklarını kaydeden Kurt, Daimler Truck’ın hem batarya elektrikli hem de hidrojen bazlı teknolojiler üzerinde çalıştığını da hatırlatarak, 2024’te 500 km menzile ulaşacak çekici sınıfındaki eActros’un satışa çıkacağını, 2027 yılında ise GenH2 isimli 1000 km menzilli hidrojen yakıt hücreli bir kamyonun satışa çıkmasının planlandığını aktardı.
TESLA SİPARİŞE AÇTI, RENAULT İKİ MODELİNİ DAHA DUYURDU
Renault, Nicola, Scania, Volvo, Toyota, Tesla gibi birçok marka da elektrikli kamyonlarla ilgili her gün yeni bir açıklama yapıyor. Örneğin, Tesla elektrikli kamyon modeli ‘Semi’yi iki hafta önce siparişe açtı. Renault Truck ise 26 tona kadar olan elektrikli modellerinin ardından, 44 tona kadar olan iki yeni elektrikli modelin satışına 2023’te başlayacağını duyurdu. Şu ana kadar satışa çıkan kamyonlar ortalama 500 km’lik menzilleriyle henüz uzun mesafeli taşımalardan çok şehir içi taşımalara uygun. Ancak, üreticilerin bataryalı elektrikli modellerin yanında hidrojen yakıt çalışmaları da var. Böylece 1000 km menzile sahip kamyonların yollarda olması planlanıyor.