Güncelleme Tarihi:
Belki kanun değişir
Bir çok firmanın seri üretimine başladığı ve 2011 yılıyla birlikte Avrupa'nın bir çok ülkesinde satışa sunulacak elektrikli araçların Türkiye'deki seyri, Torba Kanun Taslağı'yla birlikte ortaya çıktı. Her ne kadar henüz resmi karar açıklanmasa da, devletin ajansının verdiği bu bilgi elektrikli otomobiller konusunda ilk etapta gerçekleşecek düzenlemeyi gösteriyor. Belki ileride otomotiv strateji belgesiyle bu kanun değişebilir ama şu an için bunun uygulanacağı aşikar. Bu da kuşkusuz hem firmalar hem de elektrikli otomobil hayali kuran tüketiciler için büyük bir hüsran oldu.
Elektrikli Fluence'nin fiyatı
AA'nın yayınladığı kanun taslağı çerçevesinde elektrikli binek otomobillere yüzde 37, yolcu taşımacılığında kullanılan elektrikli araçlara ise yüzde 10 oranında özel tüketim vergisi (ÖTV) uygulanacak.
Bu durum zaten kullanılan pil teknolojisi nedeniyle fiyatları mevcut araçlara göre en az yüzde 40 daha pahalı olan bu araçların doğmadan ölmesini sağlayacak.
Şöyle düşünün; bugün Renault'un Bursa'da ürettiği Fluence'nin 1.6 litre benzinli versiyonun fiyatı 35 bin 300 TL'den başlıyor. Yine Bursa'da üretilecek elektrikli Fluence'nin Fransa fiyatı ise Eylül ayında Paris fuarında açıklandı. 21 bin 300 Euro. Yani 42 bin TL'ye denk geliyor. Fransanın verdiği 5 bin Euro'luk teşviğide fiyata eklediğimizde vergisiz çıplak fiyatı yaklaşık 52 bin TL oluyor. Daha vergi koymadan 1.6 litre benzinliyle arasında 17 bin TL'ye yakın fark var. Gelin bir de üstüne ÖTV ve KDV'yi koyalım.
Kimse 90 bin TL'ye almaz
52 bin TL'lik araca yüzde 37'lik ÖTV eklendiğinde fiyatı 71 bin TL oluyor. Bunun üstüne yüzde 18 KDV'yi eklediğimizde, rakam 84 bin TL'ye çıkıyor. Birde yüzde 6'lık ek ödemeler (harç pulu vs..) var. Bunları da eklediğimizde fiyat 89 bin TL'ye çıkıyor. Fransa'daki fiyatın iki katından bile fazla. Şimdi bu noktada, elektrikli araçların geleceği için ne bekleyebiliriz? Tabiki hiç bir şey.
Sıfır emisyona sahip olduğu için çevreyi kirletmemesi veya dizelin 10'da biri maliyetle yol almasını bu fiyatlarla inanın kimse önemsemez.
Allah aşkına kim 90 bin TL'ye Fluence'yi alır.
120 bin TL'ye minik araç
Tabi bir de işin diğer boyutu var. Fluence, 21 bin 300 Euro'luk fiyatıyla elektrikli araçlar arasında şu ana kadar açıklanan en ucuz araç. Tabi Fransa'da pilinin ayrı kiralanmasını filan hiç karıştırmıyorum.
Daha çarpıcı bir örnek daha vereyim. Peugeot'nun bu yıl sonunda Avrupa'da satışa sunacağı küçük elektrikli iOn modelinin fiyatı ise yaklaşık 30 bin Euro. Düşünsenize küçücük bir aracın fiyatı Türkiye'de neredeyse 120 bin TL olacak. Hangi firma bu araçları Türkiye'ye getirir, getirse bile kim alır varın siz düşünün.
Umarım, ajansın bugün geçtiği bu kanun taslağı sadece rutin bir taslak olsun. Elektrikli araçlara yönelik gerçek kanunun bu olmadığını, teşvik edecek düzenlemenin yakında yapılacağını umuyorum. Bekleyip göreceğiz. Aksi takdirde, Türkiye bir kez daha otomotivde treni kaçıracak.